Kwaliteitsmedewerker sociaal domein – participatiewet

Gemeente Meppel

Sluit op: 22 jul 2025 om 09:00
Max. Uurtarief: geen max tarief
Aantal uur per week: 32
Provincies: Drenthe
Segmenten: Zorg en Welzijn

Omschrijving

Soorten Inhuur: Detachering
Start datum: 1 september 2025
Eind datum: 1 januari 2026

Let op: Dit is een detacheringsopdracht

Deze opdracht valt onder detachering en is niet geschikt om als zzp'er uit te voeren in overeenstemming met de Wet DBA.

Uitvoeringsvoorwaarde
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de gemeente Meppel mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct toezicht en leiding van gemeente Meppel. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De gemeente merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is.

Organisatie
Meppel, een stad met een open karakter die voor iedereen wat te bieden heeft. Mooie woonwijken, een gezellige historische binnenstad, leuke evenementen, bedrijvigheid en een prachtige natuurlijke regio op fiets- en wandelafstand.

Bij zo’n prachtige stad wil gemeente Meppel graag als aantrekkelijke werkgever aansluiten; een werkgever waar je als medewerker trots op bent, die uniek is en bekend staat als ondernemend en ambitieus.

Gemeente Meppel is een resultaatgerichte organisatie met ambitie. We richten ons op een kwalitatief hoogwaardige dienstverlening en werken daarbij opgavegericht. Hoe? Door anders te denken, anders te organiseren en anders te doen, vanuit vertrouwen, verantwoordelijkheid geven en steun bieden.

Samen met ruim 400 collega’s werk je dagelijks voor de inwoners van gemeente Meppel aan maatschappelijke vraagstukken die betekenis hebben voor de samenleving. De organisatie bestaat uit verschillende afdelingen. Deze zorgen ervoor dat er op het gebied van werk en inkomen, zorg en welzijn en duurzaamheid, prettig gewoond en geleefd kan worden in de ‘fairtrade gemeente’ Meppel.

Wij bieden een vernieuwende flexibele werkomgeving met de mogelijkheid om plaats- en tijdsonafhankelijk te werken op basis van individueel leiderschap. Ook kan gebruik gemaakt worden van verschillende faciliteiten om je talenten te laten spreken.

Opdracht
Als kwaliteitsmedewerker Sociaal Domein ondersteun je het team als spil tussen de uitvoering en verantwoording binnen het Sociaal Domein. Je bent mede verantwoordelijk voor het optimaliseren van de kwaliteit van de dienstverlening aan de klant en het rechtmatig, doelmatig en efficiënt werken.

Concreet zijn je taken:

  • Het ontwikkelen en actualiseren van werkprocessen, rapportages, brieven en beschikkingen;
  • Deelname aan relevante werkgroepen, waaronder de Participatiewet in Balans;
  • Verzorgen van data-analyse vanuit dashboards en doorontwikkeling van dashboards;
  • Het bestuderen en interpreteren van toekomstige regelgeving en jurisprudentie;
  • Verbinding maken tussen beleid en uitvoering;
  • De implementatie en borging van nieuwe wetgeving en nieuw vastgesteld beleid;
  • Het juridisch toetsen en beoordelen van rapportages en beschikkingen met betrekking tot de Participatiewet (inkomen en reïntegratie) en aanverwant beleid;
  • Het mede zorg dragen voor correcte communicatie richting de klant; kwaliteit van onze dienstverlening;
  • Draagt bij aan deskundigheidsbevordering consulenten;
  • Je bent vraagbaak / sparringpartner voor beleid en uitvoering;
  • Je signaleert knelpunten en draagt verbetervoorstellen aan;
  • Het bewaken van de kwaliteit van werkzaamheden en processen door het maken van bestandsanalyses;

Competenties

  • Verantwoordelijk en dienstverlenend ingesteld;
  • Communicatief vaardig en het vermogen om zowel zelfstandig als in teamverband te kunnen werken;
  • Flexibel kunnen schakelen en snel kunnen handelen;
  • Besluitvaardig, empatisch en in staat tot probleemanalyse.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Benodigd aantal professionals
1.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
Is hybride werken mogelijk: ja
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: werkdagen in afstemming met de leidinggevende. 50% fysieke aanwezigheid op kantoor.

Deze opdracht voor inhuur wordt gegund via een aanbestedingsprocedure. De opdrachtgever heeft specifieke eisen en wensen geformuleerd. Om in aanmerking te komen, dien je te voldoen aan de gestelde eisen. Daarnaast kun je extra punten verdienen door tegemoet te komen aan de wensen.

Eisen

  • Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring met collegiale toetsing (benoem dit specifiek in het cv);
  • Aantoonbaar minimaal 10 jaar werkervaring binnen het Sociaal Domein in de functie van inkomensconsulent danwel consulent reïntegratie (consulent werk);
  • Minimaal 1 jaar aantoonbare werkvaring met begeleiding van junior consulenten in het Sociaal Domein;

Wensen

  • Aantoonbare werkervaring met Suite sociaal domein (GWS), Suwinet en werken met zaaksysteem;
  • Aantoonbare werkervaring met "Participatiewet in Balans" (benoem dit expliciet in het cv);
  • Aantoonbare werkervaring met de sociale kaart van Meppel en/of omgeving;
  • Goede beheersing van de Nederlandse taal in woord en geschrift (toetsing vindt plaats in een eventueel gesprek);
  • Aantoonbaar afgeronde opleiding op minimaal mbo 4 niveau richting sociaal domein en of juridisch;
  • Aantoonbare werkervaring met de Awb en de Participatiewet vanuit de functie van senior consulent inkomen bij een gemeente;

Reageer op opdracht

Toegestane typen: : .pdf, .doc, .docx