Civieltechnisch directievoerder

Gemeente Haarlemmermeer

Sluit op: 7 okt 2025 om 12:00
Max. Uurtarief: 100
Aantal uur per week: 36
Provincies: Noord-Holland
Segmenten: Bouwkunde Civiele techniek

Omschrijving

Soorten Inhuur: Detachering
Start datum: 1 november 2025
Eind datum: 30 april 2026

Let op: Dit is een detacheringsopdracht

Deze opdracht valt onder detachering en is niet geschikt om als zzp'er uit te voeren in overeenstemming met de Wet DBA.

Opdrachtomschrijving
De functie betreft het leveren van vakinhoudelijke expertise op het gebied van directievoering voor diverse civieltechnische projecten in de openbare buitenruimte van Gemeente Haarlemmermeer. De focus ligt op de aanleg van nieuwe infrastructuur, de aanleg van openbare ruimte bij gebiedsontwikkelingen en grootschalige onderhoud.

Functieprofiel
De kandidaat is verantwoordelijk voor de directievoering van de civieltechnische uitvoeringsfase van projecten in de openbare buitenruimte, waarbij ook groen-/cultuurtechnische en openbare verlichting/VRI aspecten aan de orde zijn. Voorbeelden zijn grootschalige gebiedsontwikkelingen in Badhoevedorp, herinrichting van het centrum Hoofddorp, uitbreiding infrastructuur ten behoeve van het hoogwaardig openbaar vervoer, wijkvernieuwing of reconstructies en rioolvervangingen.

In de projecten coördineert de kandidaat als rechterhand van de projectleider alle werkzaamheden in de uitvoeringsfase. Hij/zij verricht de bestek administratie, beoordeelt het meer- en minderwerk en geeft hierover advies. Hij/zij bewaakt de uitvoeringsplanning, rapporteert aan de projectleider en stuurt de toezichthouders functioneel aan. Hij/zij toetst de bestekken op technische uitvoerbaarheidsaspecten. Ook stemt hij/zij plannen af met andere disciplines binnen de gemeente, met bewoners en gebruikers.

Verder is de kandidaat voorzitter van de bouw- en nutsvergaderingen, verzorgt de overdracht van het werk aan de cluster Beheer en Onderhoud en begeleidt de nazorgfase. Het “denken als beheerder” is hierbij een belangrijk aspect. Criteria hiervoor zijn tijd, kwaliteit, geld en integraliteit. De werkzaamheden worden uitgevoerd in projectteamverband. Er wordt aan een veelvoud van plannen gelijktijdig gewerkt. Dit vergt een flexibele instelling. De kandidaat verricht waar nodig werkzaamheden in de voorbereidingsfase, zoals het toetsen van ontwerpen. Tot slot is de kandidaat een echte teamspeler en snapt dat samenwerking de sleutel is om te komen tot de beste resultaten.

Deeltaken en korte uitwerking

  • Coördineren van de uitvoering en alle bij de uitvoeringsproces betrokken partijen (nutsbedrijven, coördinator bereikbaarheid, gebruikers etc.) om de uitvoering volgens planning te laten verlopen;
  • Behartigen van de belangen van de opdrachtgever tijdens de uitvoering en toezien op naleving (zowel procesmatig als inhoudelijk) van de contractstukken;
  • Geven van technisch advies, met financiële consequenties, aan de projectleider;
  • Adviseren bij het opstellen EMVI criteria en deze beoordelen tijdens voorbereidings- en uitvoeringsfase;
  • Behandelen van vragen en afhandelen van opmerkingen van bewoners en bedrijven tijdens de uitvoeringsfase;
  • Functioneel aansturen van één of meer toezichthouders;
  • Beoordelen meer- en minderwerk opgaven en bestekwijzigingen van de aannemer;
  • Voorzitten van de bouwvergaderingen en werkoverleggen, notuleren en verspreiden van de bouwverslagen;
  • Beoordelen van de eindoplevering met aannemer;
  • Begeleiden van de nazorgfase en zorgdragen voor de overdrachten van werken aan de cluster Beheer en Onderhoud;
  • Tijdig rapporteren aan de projectleider over de voortgang, meer- en minderwerk en afwijkingen (GOTIK-aspecten).

Kandidaatomschrijving
De kandidaat:

  • voldoet aan de gevraagde inzet en is beschikbaar op de gewenste startdatum. Eerder kunnen beginnen is een pre, later kunnen beginnen is bespreekbaar;
  • is flexibel ten aanzien van het aantal te werken uren en werktijden;
  • beschikt over een afgeronde HBO-opleiding of MBO-opleiding met aantoonbare ervaring op HBO werk- en denkniveau richting civiele techniek;
  • heeft minimaal 3 jaar relevante ervaring als civieltechnisch directievoerder en heeft ervaring met projectmatig werken;
  • heeft affiniteit met de aanleg van nieuwe infrastructuur, de aanleg van openbare ruimte bij gebiedsontwikkelingen, reconstructiewerkzaamheden en rioolvervangingen;
  • heeft aantoonbare kennis van de UAV en RAW-systematiek, UAV-GC is een pré;
  • heeft ervaring met de systemen van VISI, Bakker & Spees en Better Performance, dit is een pré;
  • heeft een VCA-VOL certificaat;
  • gedraagt zich integer en houdt zich aan correcte omgangsvormen (bereid tot ondertekening integriteitsverklaring conform de gedragscode van gemeente Haarlemmermeer).

Interviewplanning
De sollicitatiegesprekken zijn op maandag 13 oktober en woensdag 15 oktober 2025. Afspraken over het tijdstip volgen na de eerste selectie.

Toelichting op rooster
De contracturen liggen tussen de 0 en 36 uur per week. De duur en het aantal uren van de inzet wordt bepaald door de teammanager afhankelijk van het werkaanbod.

Deze opdracht voor inhuur wordt gegund via een aanbestedingsprocedure. De opdrachtgever heeft specifieke eisen en wensen geformuleerd. Om in aanmerking te komen, dien je te voldoen aan de gestelde eisen. Daarnaast kun je extra punten verdienen door tegemoet te komen aan de wensen.

Eisen

  • VOG: Aanleveren voor start werkzaamheden! Niet ouder dan 6 maanden, met screeningsprofiel: (11), (12), (13), en (71) indien van toepassing.
  • Opleidingsniveau: Op CV aantoonbaar minimaal een afgeronde MBO-opleiding, met aantoonbaar HBO-werk- en denkniveau richting civiele techniek.
  • VCA-VOL: Op CV aantoonbaar VCA-VOL certificaat.
  • Werkervaring: Op CV aantoonbaar minimaal 3 jaar relevante ervaring als civieltechnisch directievoerder en ervaring met projectmatig werken. Referentie vereist.
  • Integriteit: Gedraagt zich integer en is bereid integriteitsverklaring te ondertekenen.
  • Beschikbaarheid en werktijden: Voldoet aan de gevraagde inzet en is beschikbaar op de gewenste startdatum. Eerder kunnen starten is een pre, iets later kunnen starten is bespreekbaar. Is flexibel ten aanzien van het aantal te werken uren en werktijden (eventueel uren buitenkantoortijden).
  • Better Performance: Op CV aantoonbaar certificaat Better Performance of bereid om dit certificaat binnen 6 maanden na gunning op eigen kosten te behalen.
  • Uitzend/Detacherings-/payrollbureau, intermediair of ZZP: Alleen inschrijving mogelijk bij arbeidsovereenkomst. ZZP’ers zijn uitgesloten tenzij via BV met detachering. Opdrachtnemer moet voldoen aan fiscale verplichtingen en desgevraagd verklaring betalingsgedrag inlenersaansprakelijkheid overleggen. Gemeente wordt gevrijwaard voor fiscale risico’s.

Wensen

  • Functie specifieke ervaring: Op CV aantoonbaar minimaal 3 jaar ervaring als directievoerder met civieltechnische projecten.
  • Ervaring infrastructuurontwikkeling en gebiedsontwikkeling: Op CV aantoonbare ervaring met civieltechnische projecten op het gebied van kleine en grootschalige woningbouw (gebiedsontwikkeling) en aanleg nieuwe infrastructuur.
  • Motivatiebrief: Persoonlijke motivatiebrief vereist. Beoordeling op sensitiviteit, burger/bestuurrelaties, omgevingsbewustzijn, inlevingsvermogen, teamspirit, schriftelijke communicatie en projectmatig werken (GOTIK) in gebiedsontwikkeling en infra-projecten.
  • Ervaring gemeentelijke organisatie: Op CV aantoonbaar minimaal 3 jaar ervaring met projecten binnen/gedetacheerd bij een (middel)grote gemeentelijke organisatie (minimaal 100.000 inwoners).
  • Ervaring contractvormen en -voorwaarden: Kennis en ervaring met andere contractvormen en administratieve voorwaarden, zoals UAV-GC, anterieure overeenkomsten, Bouwteam, Design & Construct, Engineering & Construct, Prestatiecontracten, Raamovereenkomsten ingenieursdiensten.

Reageer op opdracht

Toegestane typen: : .pdf, .doc, .docx