Portfoliomanager fysiek domein

Gemeente Utrecht

Sluit op: 11 nov 2025 om 08:45
Max. Uurtarief: 110
Aantal uur per week: 36
Provincies: Utrecht
Segmenten: Directie

Omschrijving

Soorten Inhuur: Detachering
Start datum: 1 december 2025
Eind datum: 1 december 2026

Let op: Dit is een detacheringsopdracht

Deze opdracht valt onder detachering en is niet geschikt om als zzp'er uit te voeren in overeenstemming met de Wet DBA.

Korte beschrijving
speelveld Utrecht heeft jou nodig! Binnen het Fysiek Domein lopen vele projecten en initiatieven die bijdragen aan de strategische opgaven uit RSU2040 en de Visie Digitale Stad. De variëteit en omvang vragen om een samenhangende aansturing van het projectportfolio van de business en het Domein. De portfoliomanager wordt het centrale aanspreekpunt voor de portefeuille van het fysiek domein en zorgt voor overzicht, prioritering, samenhang en strategische afstemming.

Opdrachtomschrijving (de taken)
De portfoliomanager:

  • Richt het domeinportfolio in en houdt overzicht over alle lopende en geplande initiatieven.
  • Verbindt projecten en programma’s aan de strategische doelstellingen van het domein en de gemeente Utrecht.
  • Faciliteert het prioriteringsproces (ME) en adviseert over de optimale inzet van middelen.
  • Monitort voortgang, risico’s en afhankelijkheden, en stelt rapportages en stuurinformatie op voor management en directie.
  • Signaleert tijdig knelpunten en initieert oplossingsrichtingen.
  • Versterkt samenwerking en communicatie tussen afdelingen en disciplines.
  • Zorgt voor integraal risicomanagement en borgt een verantwoorde inzet van middelen.

Resultaat van de opdracht
De opdracht is succesvol wanneer:

  • Een integraal, actueel en gedragen domeinportfolio is ingericht.
  • Heldere rapportages en dashboards beschikbaar zijn voor besluitvorming.
  • Strategische keuzes aantoonbaar zijn onderbouwd met portfoliosturing.
  • Projecten binnen het domein aantoonbaar beter zijn afgestemd, risico’s tijdig gesignaleerd en middelen doelmatiger ingezet.

Deze opdracht voor inhuur wordt gegund via een aanbestedingsprocedure. De opdrachtgever heeft specifieke eisen en wensen geformuleerd. Om in aanmerking te komen, dien je te voldoen aan de gestelde eisen. Daarnaast kun je extra punten verdienen door tegemoet te komen aan de wensen.

Eisen

  • Is de kandidaat de afgelopen 2 jaar in loondienst geweest bij Gemeente Utrecht voor dezelfde/vergelijkbare werkzaamheden?
  • Wij werken met flexplekken. Van onze externe collega's verwachten wij dat zij telefonisch (eigen nummer) bereikbaar zijn en dat zij beschikken over een eigen laptop.
  • Kandidaat moet in staat zijn om minimaal 50% op een gemeente Utrecht locatie te werken.
  • Schrijf een motivatie t.b.v. deze opdracht en ga in op het gestelde profiel. (max 1/2 a4). Graag ontvangen wij een door de kandidaat zelf geschreven motivatie.
  • Kandidaat heeft kennis van project- en portfoliomanagementmethodieken (bijv. MSP, MoP, SAFE, Agile, P3O, Prince2) Beschrijf deze kennis.
  • Kandidaat heeft WO werk en denkniveau. Motiveer waarom kandidaat hieraan voldoet.
  • Kandidaat heeft minimaal 5 jaar ervaring met portfoliomanagement of programmamanagement in complexe (publieke) organisaties. Ervaring binnen commerciële sector is een pré. Beschrijf deze ervaring/geef aan waarom kandidaat hieraan voldoet.
  • Kandidaat heeft ervaring met bestuurlijke besluitvormingsprocessen en stakeholdermanagement. Beschrijf deze ervaring.
  • Kandidaat heeft ervaring met het opstellen van managementinformatie, dashboards en rapportages. Beschrijf deze ervaring.
  • Kandidaat heeft sterke communicatieve vaardigheden en bewezen vermogen om afdelingen te verbinden. Geef hier een voorbeeld van.
  • Kandidaat heeft politiek-bestuurlijke sensitiviteit en analytisch vermogen. Geef aan waarom kandidaat hieraan voldoet.
  • Voeg hier je CV toe. Je CV is max 3 pagina's enkelzijdig en toont een volledig overzicht van je werkzaamheden tot dusver.
  • Voor deze opdracht is het noodzakelijk om twee recente en relevante referenties aan te leveren. Let op: Dit mogen geen referenties van hetzelfde bedrijf zijn. Hierbij gaat het om de volgende informatie:
    • Naam organisatie
    • Naam contactpersoon
    • Afdeling en functie contactpersoon
    • Telefoonnummer contactpersoon
    Met het indienen van de referenties geeft u akkoord aan Gemeente Utrecht om contact op te nemen met de referenten.

Wensen

  • Kandidaat beschikbaar is voor een eventueel persoonlijk gesprek op de tijdstippen, genoemd in het profiel. (20-11-2025 tussen 14.00 – 17.00 uur)

Reageer op opdracht

Toegestane typen: : .pdf, .doc, .docx