Adviseur funding plus

Gemeente Amsterdam

Sluit op: 21 nov 2025 om 08:00
Max. Uurtarief: 125
Aantal uur per week: 10
Provincies: Noord-Holland
Segmenten: Personeel en Organisatie

Omschrijving

Soorten Inhuur: Freelance
Start datum: 8 december 2025
Eind datum: 28 februari 2027

Opdrachtomschrijving
De gemeente Amsterdam zoekt een ervaren expert op het gebied van de Aanpak Funding Plus Circulair (AFPC). De AFPC ondersteunt waardevolle maatschappelijk-circulaire initiatieven bij hun organisatieontwikkeling. Door middel van individuele begeleidingstrajecten, gezamenlijke leersessies (leercirkels) en samenwerking met ambtenaren en diverse experts worden initiatieven versterkt in hun groeifase. De opdracht start zo snel mogelijk, maar uiterlijk december 2025. Het doel van de opdracht is om het AFPC-programma verder te professionaliseren en de impact van maatschappelijk-circulaire initiatieven in Amsterdam te vergroten.

Werkzaamheden
De te behalen resultaten zijn:

  • Versterking van 12 maatschappelijk-circulaire initiatieven via het groeifasenmodel Funding Plus, met aandacht voor organisatieontwikkeling op thema’s als governance, financiering, marketing/zichtbaarheid/communicatie, HRM en cultuur, netwerken, systemen en processen, strategie en beleid en impact van de aanpak.
  • Ontwikkeling en uitvoering van minimaal 6-10 gezamenlijke leersessies waarin kennisdeling en intervisie tussen initiatieven en ambtenaren wordt bevorderd.
  • Bijdrage als kernteamlid aan de vraagontwikkeling, eindrapportage en analyse van het stakeholderonderzoek m.b.t. de pilot.
  • Adviesrapportage aan de gemeente met aanbevelingen over de borging van de AFPC-aanpak binnen bestaande gemeentelijke structuren en subsidiekaders.
  • Stakeholderoverleg met fondsen, netwerkpartners en gemeentelijke afdelingen, gericht op duurzame samenwerking en gezamenlijke investeringsbereidheid.
  • Eindrapportage met een overzicht van behaalde resultaten, geleerde lessen en concrete vervolgstappen voor implementatie op de langere termijn.

Tijdslijn en oplevermomenten

  • Start opdracht: 8 december 2025, z.s.m. na gunning
  • Eind opdracht: 28 februari 2027
  • Looptijd: 14 maanden

Voortgangsmomenten

  • Maand 1 (dec 2025): start begeleiding en samenwerkingsafspraken
  • Maand 3 (jan 2026): eerste voortgangsoverleg – bespreking startbegeleiding initiatieven en eerste observaties
  • Maand 6 (apr 2026): tweede overleg – tussentijdse rapportage over individuele trajecten en leercirkels
  • Maand 9 (jul 2026): derde overleg – analyse van uitdagingen, concrete leerpunten en eventuele bijsturing
  • Maand 12 (okt 2026): vierde overleg – conceptadvies voor borging van AFPC binnen gemeentelijke structuur
  • Maand 14 (jan 2027): eindrapportage en afronding – definitieve resultaten, aanbevelingen en vervolgstappen
De opdrachtnemer levert een concrete bijdrage aan het door ontwikkelen, implementeren en borgen van het AFPC-gedachtengoed binnen de gemeentelijke organisatie én bij het versterken van maatschappelijke circulaire organisaties in de stad.

Gemeentelijke organisatie
De gemeentelijke organisatie bestaat uit 5 clusters, een bestuurs- en concernstaf, 7 stadsdelen en 1 stadsgebied. De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De 5 clusters zijn: Ruimte en Economie, Sociaal, Stadbeheer, Bedrijfsvoering, Digitalisering, Innovatie en Informatie. De clusters hebben expertise op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/.

Opdrachtgever(s)
Initiatieventeam
Je gaat werken binnen het Initiatieventeam. Dit team valt onder de afdeling participatie en democratisering die binnen afzienbare tijd zal worden ondergebracht bij de staf van de stedelijk directeur Stadsdelen, beheer en dienstverlening. Het Initiatieventeam houdt zich bezig met overheidsparticipatie. De afdeling is georganiseerd langs de lijnen van de participatieverordening. Naast het initiatieventeam (overheidsparticipatie) is er ook een team dat zich bezighoudt met bewonersparticipatie (STP), en één dat zich bezighoudt met netwerkparticipatie (tussenteam).

Deze opdracht voor inhuur wordt gegund via een aanbestedingsprocedure. De opdrachtgever heeft specifieke eisen en wensen geformuleerd. Om in aanmerking te komen, dien je te voldoen aan de gestelde eisen. Daarnaast kun je extra punten verdienen door tegemoet te komen aan de wensen.

Eisen

  • CV toevoegen: U voegt het cv toe van de kandidaat. Het cv is opgesteld in het Nederlands en is maximaal 5 A4 groot. Als een cv meer dan 5 A4 omvat worden alleen de eerste 5 A4 meegenomen in de beoordeling. Het cv dient enkel en alleen ter verificatie van de bij de eisen en wensen gegeven antwoorden. Als het cv niet overeenkomt met de door u gegeven antwoorden kan gemeente Amsterdam besluiten uw offerte af te wijzen.
  • Werkervaring: De aangeboden kandidaat heeft minimaal 5 jaar ervaring in het begeleiden van groei- en frictievraagstukken van maatschappelijke initiatieven. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
  • Toevoegen motivatie: Geef in maximaal 1 A4 aan waarom uw kandidaat de meest geschikte is voor deze opdracht. Uw motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd.
  • Werkervaring: De aangeboden kandidaat heeft minimaal 5 jaar ervaring in het uitrollen van het gedachtengoed van Funding Plus bij fondsen en binnen de gemeentelijke context. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
  • Werkervaring: De aangeboden kandidaat heeft minimaal 5 jaar aantoonbare kennis van en ervaring met de diverse organisatie- of ontwikkelgebieden: financiering, marketing/zichtbaarheid/communicatie, governance, HRM en Cultuur, Netwerken/Stakeholders en Systemen/Processen en weet op hoofdlijnen welke vormen van frictie op deze thema`s kunnen ontstaan. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
  • Referentie: U dient minimaal 1 relevante referentie op te geven van de aangeboden kandidaat. Vul in: • organisatie • naam contactpersoon • telefoonnummer contactpersoon. Na afstemming met kandidaat en na het gesprek kan de opdrachtgever besluiten om in contact te treden met de referentie. Om de objectiviteit van de referentie te waarborgen, mag de organisatie die een offerte indient zichzelf of een medewerker niet als referent opgeven. Let op: de referent dient op de hoogte te zijn.
  • Werk- en denkniveau: De aangeboden kandidaat beschikt minimaal over HBO werk- en denkniveau. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.

Wensen

  • Werkervaring: De aangeboden kandidaat heeft minimaal 3 jaar ervaring met projecten gericht op het gedachtengoed Funding Plus. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
  • Werkervaring: De aangeboden kandidaat heeft minimaal 3 jaar aantoonbare ervaring met het opbouwen en onderhouden van een relevant netwerk bij Amsterdamse en landelijke fondsen en maatschappelijke partners. Het aantal jaren ervaring dient duidelijk te blijken uit het cv.
  • Werkervaring: De aangeboden kandidaat heeft minimaal 3 jaar aantoonbare ervaring en affiniteit met de leefwereld en het ontwikkelproces van sociaal circulaire initiatieven. Het aantal jaren ervaring dient duidelijk te blijken uit het cv.

Reageer op opdracht

Toegestane typen: : .pdf, .doc, .docx