Werken bij Overijssel
Overijssel is een prachtige provincie om te wonen, te werken en te recreëren. Met elkaar maken we Overijssel iedere dag leefbaarder, mooier, veiliger en beter bereikbaar. De provincie werkt samen met gemeenten, waterschappen, het Rijk, ondernemers en maatschappelijke instanties. Samen zetten we ons in voor de toekomst van onze provincie.
Wegen en Kanalen
Je gaat aan de slag bij de afdeling Wegen en Kanalen (WK), één van de acht afdelingen binnen provincie Overijssel. De afdeling Wegen en Kanalen heeft binnen de provincie Overijssel de zorg voor de provinciale infrastructuur. De afdeling is verantwoordelijk voor het bouwen en beheren van de provinciale wegen, waterwegen, bruggen en sluizen. De afdeling zorgt ervoor dat de benodigde infrastructurele voorzieningen worden gerealiseerd en dat het benodigde onderhoud wordt uitgevoerd.
De afdeling bestaat uit de volgende teams: Leiding, Bedrijfsvoering Project Advies, Asset en Beleid, Wegen en Groen, Vaarwegen, Installaties en Kunstwerken.
Opdracht
De provincie Overijssel wil uiterlijk 31 december 2027 een gedragen beleid opstellen voor het beheer en onderhoud van oevers en een classificatie van de provinciale vaarwegen. Onderdeel daarvan is het maken van een kaartlaag waarin de beheer- en onderhoudsverplichtingen zijn opgenomen.
Voor deze opdracht zoeken wij vanwege de omvang en diversiteit een op elkaar ingespeeld duo van twee enthousiaste en ervaren procesregisseurs met een zeer ruime en aantoonbare ervaring op het gebied van het opstellen van gedragen beleid voor vaarwegen en oevers. Daarbij neemt één procesregisseur nadrukkelijk de leiding waarbij hij/zij zijn/haar rechterhand benut om zaken snel en adequaat uit te voeren.
Looptijd van de opdracht
- Start: eind 2025.
- Bestuurlijke besluitvormingsprocedure uiterlijk Q3 2027.
- Eindproduct gereed: uiterlijk 31 december 2027.
- Afronding, overdracht tot 1-12-2027.
- Einde overeenkomst: Q4 2027 (31-12-2027), met mogelijkheid tot verlenging in onvoorziene omstandigheden.
Werkzaamheden
- In beeld brengen van de huidige beheersituatie in het areaal vaarwegen en oevers en het verzamelen van alle overige informatie die nodig is om tot een beleidsvoorstel te komen inclusief het opstellen van een stakeholderanalyse.
- Opstellen, coördineren en aansturen van het gehele proces richting vaststellen van beleid voor classificatie van de vaarwegen en voor het beheer en onderhoud van oevers.
- Prioriteren van vaarwegen waarvan de oeverconstructie de komende jaren vervangen zal worden.
- Opstellen en doorrekenen van scenario’s voor oeverbeheer (arealen en kosten).
- Het opstellen van een beslisboom met toelichting voor de toedeling van het oeverbeheer in Overijssel.
- Het vastleggen van de toedeling van het oeverbeheer op een digitale kaart.
- Adviseren richting bestuur, management en ambtelijke organisatie middels scenario’s en impactanalyses.
Samenwerking binnen de organisatie
- Nauw overleg met de expert vaarwegen en overige medewerkers van Wegen en Kanalen die aan de vaarwegen werken.
- Afstemmen met interne stakeholders, zoals de beleidsafdelingen goederenvervoer over water en recreatieve vaarwegen, de afdeling GIS die de kaarten zal maken en bijhouden.
- Borgen van de uitvoerbaarheid en overdraagbaarheid van het eindproduct binnen de organisatie.
- Opleveren van procesbeschrijvingen voor monitoring en bijstelling.
Inzet
Jullie werken gezamenlijk gemiddeld 12 tot 20 uur per week aan deze opdracht. In overleg wordt jullie aanwezigheid op locatie in Zwolle afgestemd, waarbij regelmatige aanwezigheid gewenst is. De opdracht loopt tot uiterlijk 31 december 2027.
Competenties
- Projectmanagement en leidinggeven: Je bent vaardig in het bewaren van het overzicht en het coördineren en aansturen van complexe projecten, inclusief het bewaken van de planning en het uitvoeren van risicoanalyses. Je bent in staat richting te geven aan medewerkers van een multidisciplinaire projectgroep.
- Resultaat- en oplossingsgericht: Je formuleert doelstellingen helder, concreet en meetbaar en maakt duidelijke afspraken. Je houdt zicht op de voortgang, rapporteert en informeert daarover. Je denkt vooruit. Je spant je actief in om concrete resultaten en/of doelstellingen te halen.
- Communicatievaardig: Je beschikt over sterke communicatieve vaardigheden voor zowel interne afstemming met beleidsmedewerkers, juristen, data- en systeembeheerders als externe communicatie met andere vaarwegbeheerders (gemeenten en waterschappen).
- Politiek-bestuurlijke sensitiviteit: Je bent je bewust van de behoeftes en belangen in het bestuurlijke krachtenveld én je eigen invloed hierop. Je weet wat er speelt, wat bestuurders drijft en je weet je effectief te manifesteren in complexe krachtenvelden. Je begrijpt de politiek-bestuurlijke belangen en maatschappelijke verhoudingen.
- Proactieve houding: Je neemt initiatief om problemen vroegtijdig te signaleren en op te lossen, en een actieve bijdrage leveren aan de borging en implementatie binnen de organisatie. Bij tegenslagen geef je niet op en hou je de uitgezette lijn voor ogen.
Benodigd aantal professionals
1-2.
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Werkdagen
Is hybride werken mogelijk: Ja
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: in overleg
Standplaats: Zwolle
Eisen
- Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau in de richting van techniek, milieukunde of planologie
- Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring met procesbegeleiding (overdracht) beheer en onderhoud oevers
- Beschikbaar zijn vanaf januari 2026, z.s.m.
Wensen
- Aantoonbare werkervaring met provinciale trajecten om tot een bestuurlijke keuze voor de toedeling van de oevers van provinciale vaarwegen te komen (benoem separaat en beknopt een voorbeeld in het cv)
- Aantoonbare werkervaring in het team met trajecten om tot besluitvorming met betrekking tot de classificatie van vaarwegen te komen (benoem separaat en beknopt een voorbeeld in het cv)
- Aantoonbare ervaring van het werken in een provinciale organisatie en met name kennis van de rol die provincie heeft op het gebied van vaarwegbeheer waarbij kennis van het vaarwegenareaal in Overijssel een pre is (benoem separaat en beknopt een voorbeeld in het CV)
- Aantoonbare werkervaring met complexe overheidsprojecten waarbij bestuurlijke communicatie een belangrijk onderdeel is (benoem separaat en beknopt 1 voorbeeld in het cv)