Adviseur communicatie

Gemeente Hilvarenbeek

Sluit op: 27 jul 2025 om 08:00
Max. Uurtarief: 80
Aantal uur per week: 32
Provincies: Noord-Brabant
Segmenten: Voorlichting en Communicatie

Omschrijving

Soorten Inhuur: Detachering
Start datum: 1 september 2025
Eind datum: 31 maart 2026

Let op: Dit is een detacheringsopdracht

Deze opdracht valt onder detachering en is niet geschikt om als zzp'er uit te voeren in overeenstemming met de Wet DBA.

Adviseur communicatie (tijdelijk 7 maanden)
32 uur per week
Word jij enthousiast van de combinatie van bestuurlijke advisering, eigentijds communicatiebeleid, crisiscommunicatie, woordvoering én uitvoerende werkzaamheden? Dan zijn wij op zoek naar jou! Wij zoeken een tijdelijke Adviseur communicatie voor een periode van 7 maanden (1 september 2025 - 1 april 2026) voor 32 uur per week.

Dit is het team
Het team Communicatie bestaat op dit moment uit drie adviseurs en een medewerker. Omdat één van onze adviseurs voor langere tijd afwezig is, zoeken we tijdelijk versterking in de vorm van een extra communicatieadviseur.
Het team Communicatie verzorgt de interne én externe communicatie van onze organisatie. Van strategie tot uitvoering en altijd in samenwerking met de verschillende afdelingen. Je adviseert het college van burgemeester en wethouders, het management en de organisatie.
Je functie is veelzijdig: je werkt mee aan uiteenlopende onderwerpen, bijvoorbeeld de omgevingsvisie, de opvang van ontheemden, mobiliteit, duurzaamheid, veiligheid en sociaal welzijn. Daarnaast ben je verantwoordelijk voor de publieks- en persvoorlichting en speel je een belangrijke rol bij complexe, langlopende projecten.
Binnen het team vinden we collegialiteit belangrijk. We staan voor elkaar klaar, verdelen het werk op een slimme manier en helpen waar nodig. We werken vaak samen, maar hebben ook onze eigen taken. Elke week hebben we een teamoverleg, zodat we goed op de hoogte blijven van wat er speelt. Daarnaast werken we regelmatig met elkaar en onze teamleider aan de ontwikkeling van ons team.

Het team in de organisatie
Team Communicatie valt onder de afdeling Dienstverlening. Binnen de afdeling vallen ook de teams Informatiemanagement, Financiën, Burgerzaken & KCC, HR en Juridische Zaken. De gemeente Hilvarenbeek kent verder de afdeling Samenleving en de afdeling Ruimte. Daarmee werken wij natuurlijk samen. Ook begeleiden en sturen we onze collega’s bij het oppakken van hun eigen verantwoordelijkheden op het gebied van communicatie.

Wat ga je doen?
De huidige communicatieadviseurs verdelen de onderstaande taken onderling. Er is ruimte om in overleg met je collega’s een takenpakket samen te stellen dat goed aansluit bij jouw inhoudelijke interesses en waar jij energie van krijgt.

Taken zijn mogelijk:

  • Het ontwikkelen, coördineren en verzorgen van een actief en eigentijds communicatiebeleid;
  • Adviseren en faciliteren bij trajecten gericht op (versterken van) participatie en bij projecten of opgaven waarbij er sprake is van (behoefte aan) inwoners- en/of overheidsparticipatie;
  • Communicatieadvies bij complexe projecten of programma’s (met lange termijnperspectief en/of betrokkenheid meerdere externe (samenwerking)partners en/of multidisciplinair van aard);
  • Adviseren over interne en externe communicatie;
  • Onderhouden van mediacontacten. Je bent mede woordvoerder namens bestuur;
  • Signaleren en monitoren van trends en ontwikkelingen op communicatiegebied en deze meenemen in communicatie(advies) en voorstellen voor verbetering;
  • Verzorgen van publieks- en persvoorlichting, in overleg met de afdelingen en portefeuillehouders;
  • Adviseren van collega’s bij het toepassen van begrijpelijke taal en de schrijfstijl voor bestuurlijke stukken;
  • Ondersteuning bij de aankomende verkiezingen;
  • Meedraaien in de taakorganisatie crisiscommunicatie bij een ramp of crisis;
  • Met elkaar bewaken van de werkplanning en de prioriteiten binnen het team Communicatie.

Wat verwachten wij van jou?
Als adviseur in team Communicatie weet jij wat er speelt. In de samenleving, bij samenwerkingspartners, in de organisatie, bij het college en de politiek. Je hebt gevoel voor politiek- bestuurlijke verhoudingen en het functioneren van een gemeentelijke organisatie. Je werkt omgevings- en doelbewust en bent een energieke verbinder. Je communiceert daarbij op open en heldere wijze. Je bent van nature klantgericht, toont eigenaarschap en levert een bijdrage in planmatig werken. Voor jou is het vanzelfsprekend dat je vraagstukken van meerdere kanten bekijkt. Je denkt in oplossingen, neemt initiatief en toont je besluitvaardig. Je bent daarnaast flexibel, integer, proactief en samenwerkingsgericht.
Je beschikt over HBO werk- en denkniveau, bij voorkeur in de richting van communicatie. Je hebt goede adviesvaardigheden en uitstekende mondelinge en schriftelijke communicatieve vaardigheden. Je hebt bij voorkeur 3 tot 5 jaar relevante werkervaring.

Dit bieden wij
Een leuke en uitdagende baan in een groene werkomgeving! In de zes dorpskernen leeft de ‘kracht van samen’. Binnen de gemeente Hilvarenbeek krijg je de ruimte om je talenten in te zetten, jezelf te ontwikkelen zowel binnen je vakgebied als op persoonlijke competenties. Niet alleen binnen de gemeente Hilvarenbeek, maar ook in de samenwerking met de gemeenten Goirle en Oisterwijk.
Je kunt rekenen op een afwisselende baan. Er is een prettige en collegiale werksfeer en verantwoordelijkheden liggen laag in de organisatie. We bieden flexibele werktijden, waarbij deels thuiswerken mogelijk is.
Tarief richtlijn: €65-80 per uur excl. BTW

Wegens vakantie geven we tussen 4-6 augustus een reactie. Op 11 augustus is er tijd gereserveerd voor gesprekken.

Deze opdracht voor inhuur wordt gegund via een aanbestedingsprocedure. De opdrachtgever heeft specifieke eisen en wensen geformuleerd. Om in aanmerking te komen, dien je te voldoen aan de gestelde eisen. Daarnaast kun je extra punten verdienen door tegemoet te komen aan de wensen.

Eisen

  • In verband met de wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (DBA) kan, vanwege de aard van de opdracht, deze opdracht niet ingevuld worden door een ZZP’er. Geïnteresseerde ZZP’ers kunnen zich uitsluitend in loondienst laten detacheren via een bureau. Doorleenconstructies (met een modelovereenkomst) zijn daarbij niet toegestaan. Met uw inschrijving verklaart u dat uw kandidaat in loondienst gedetacheerd wordt.
  • Kandidaat voldoet aan de in de functiebeschrijving genoemde opleidingseis. Dit moet blijken uit de CV.

Wensen

  • Kandidaat heeft recente werkervaring in een vergelijkbare functie. Dit moet blijken uit de CV.
  • Kandidaat beschikt over politieke en bestuurlijke sensitiviteit. Dit wordt getoetst in een persoonlijk gesprek.
  • Kandidaat is omgevings- en doelbewust en is een energieke verbinder. De kandidaat heeft goede adviesvaardigheden en uitstekende mondelinge en schriftelijke communicatieve vaardigheden. Dit wordt getoetst in een persoonlijk gesprek.
  • Kandidaat past binnen het team. Dit wordt getoetst in een persoonlijk gesprek.
  • De kandidaat is beschikbaar voor het aantal uren per week zoals in de aanvraag is aangegeven.
  • De kandidaat is in staat op de in de aanvraag genoemde startdatum te starten met de opdracht?
  • Kandidaat beschikt over 1 of meer referenties

Reageer op opdracht

Toegestane typen: : .pdf, .doc, .docx