Korte beschrijving speelveld
Utrecht heeft jou nodig!
Bij Volksgezondheid werken we aan de gezondheid van inwoners van Utrecht, met als belangrijke taken de jeugdgezondheidszorg, gezonde leefstijl en zorg voor volwassenen in een kwetsbare positie. Deze opdracht ligt in het team Toegang Opvang en Regionale Toegang voor Beschermd Wonen en Maatschappelijke opvang (TO/RT), onderdeel van team Volwassenen. Naast de TO/RT bestaat dit team uit zorgprofessionals die medische straatzorg verlenen, verpleegkundigen seksuele gezondheid en een aantal procesregisseurs die de uitvoering verbinden aan beleid. Het totale team bestaat uit ongeveer 25 personen.
Opdrachtomschrijving (de taken)
Deze opdracht bestaat in eerste instantie uit de uitvoering van de rol van ‘adviseur Landelijke Toegankelijkheid’, een rol binnen het team Toegang Opvang. Het doel van Toegang Opvang is het beoordelen van de bindingsverzoeken conform de Richtlijnen landelijke toegankelijkheid. Utrecht is hierin centrumgemeente en voert de taak uit voor 16 gemeenten.
Specifieke taken Toegang Opvang
- Controleren aanvragen in GBA (Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens). Dit betreft vragen vanuit hulpverlening/24 uursopvang om te beoordelen of betreffende cliënt recht op toegang heeft in Utrecht.
- Invoeren gegevens in ZorgNed: cliënten die aangemeld moeten worden, worden in Zorgned geregistreerd.
- Beantwoorden van vragen m.b.t. de toegang. Vragen van cliënten en professionals. Dagelijks veel contact, zowel binnen de gemeentelijke organisatie als in het veld (Stadsteam Backup, Buurtteams, etc.).
- Signalen uit het veld opschalen.
- Bijhouden van Mailbox Toegang: gezamenlijke mailbox met ondersteuner. Hier komen verzoeken over recht op toegang en allerlei vragen binnen.
- Bijhouden Actielijst ZorgNed: hier komen vragen vanuit de hulpverleners die toegang tot Zorgned hebben binnen. Dit betreffen veelal verzoeken om na te gaan met welke centrumgemeente een cliënt binding heeft.
- Opstellen van goed onderbouwde besluiten.
Je werkt in dit teamverband samen met 2 à 3 collega’s die zich inzetten voor team Toegang Opvang.
Adviseur Regionale Toegang
Daarnaast is het prettig als je – zodra je ingewerkt bent op Toegang Opvang – ook inzetbaar bent als Adviseur Regionale Toegang en meedraait in de caseload van het team.
Als Adviseur
• Beoordeel je aanmeldingen voor beschermd wonen en maatschappelijke opvang.
• Geef je advies voor een besluit over de toelating tot deze voorzieningen.
• Verwerk je bevindingen en draag je zorg voor het tijdig afhandelen van de beschikking.
• Voer je indien nodig gesprekken met aanvragers.
• Heb je een adviserende rol m.b.t. beschermde woonvormen en maatschappelijke opvang.
• Beoordeel je PGB vaardigheid van budgethouders of diens vertegenwoordigers.
Meer specifiek betekent dit dat jij zorgt voor
• Formele beoordeling of de aanmeldingen voor Wmo-voorzieningen tot het Wmo-domein van de centrumgemeente Utrecht horen.
• Inhoudelijke beoordeling aan de hand van ingediende aanvragen.
• Indien nodig vraag jij nadere informatie op bij aanvrager met betrekking tot ontbrekende gegevens of gemaakte afwegingen.
• Onderzoeken en beoordelen van aanmeldingen. Je beoordeelt of iemand recht heeft op beschermd wonen op basis van de gestelde criteria.
• Het beoordelen of een budgethouder en/of diens vertegenwoordiger voldoende vaardigheden heeft om het budget te beheren met de daarbij behorende taken.
• Jij onderzoekt en beoordeelt de aanmeldingen en voorbereiding van de gesprekken, specifiek bij aanvragen voor een pgb, soms in samenwerking met een Buurtteam of Sociaal wijkteam.
• Opstellen van een toewijzend of afwijzend besluit/beschikking en het formaliseren van de plaatsing bij de aanbieder. Waar nodig toelichting geven aan de aanvrager.
• Advisering aan hulpverleners, zoals medewerkers van sociale wijkteams, over aspecten als regelgeving, sociale kaart en eventuele mogelijkheden/alternatieven in het aanbod van voorzieningen, zowel binnen als buiten de Wmo.
• Nadruk ligt op uitvoerende werkzaamheden (bureauwerk, administratieve ondersteuning en afgeven van indicaties).
• Het draaien van telefonische bureaudiensten waarin je vragen beantwoordt en meedenkt in casuïstiek. Je werkt hierin in teamverband met 6 adviseurs. Samen verdelen jullie de caseload.
Goed om te weten
Gesprekken zijn gepland op 27 & 28 november. De manager neemt contact op indien je wordt uitgenodigd voor een gesprek. Dit gesprek kan fysiek of digitaal plaatsvinden.
Het opvragen van referenties kan in een latere fase onderdeel zijn van de procedure.
De weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag bepaalt de rangorde van de offertes op basis van prijs en kwaliteit. Hierbij hanteren we een weging van circa 25% voor het geoffreerde tarief. De kwaliteit voor circa 75%.
Alleen de 5 hoogst scorende offertes worden nader gewogen op de kwaliteit. Indien het aantal offertes de 10 niet overstijgt kunnen alle offertes nader op de kwaliteit beoordeeld worden.
Bij gebleken geschiktheid bestaat er een kans dat er nog een kandidaat uit deze procedure wordt aangenomen.
Wanneer de hierboven beschreven opdracht door omstandigheden niet binnen de voorziene periode kan worden afgerond, behoudt Gemeente Utrecht zich het recht voor de opdracht te verlengen tot het moment dat een zorgvuldige afronding en overdracht kan worden gerealiseerd.
De gemeente Utrecht behoudt zich het recht voor om gedurende de eerste 3 maanden na gunning, bij gebleken ongeschiktheid of tussentijdse beëindiging, de opdracht te gunnen aan de nummer 2 aanbieder of opvolgend.
Gemeente Utrecht heeft het voornemen om per mei 2026 gebruik te maken van een broker. Indien dit voornemen wordt gerealiseerd, zullen de overeenkomsten die doorlopen na 1 november 2026 via de broker worden gehercontracteerd. De hercontractering zal in dat geval plaatsvinden in oktober/november 2026. Bij deze hercontractering blijven de inhuurtermijn en het tarief ongewijzigd.
Eisen
- Heeft u bij vraag 2.1.3. 'ZZP Rechtstreeks' ingevuld en heeft u gedurende de afgelopen 12 maanden voor meer dan 70% van de tijd (25 uren per week of 8 maanden per jaar) gewerkt als rechtstreekse zzp’er (zonder bemiddeling en/of detachering door een bureau) bij de gemeente Utrecht?
- Is de kandidaat de afgelopen 2 jaar in loondienst geweest bij gemeente Utrecht voor dezelfde/vergelijkbare werkzaamheden?
- Je hebt een afgeronde Hbo-opleiding, bijvoorbeeld Maatschappelijk Werk en Dienstverlening (MWD), Sociaal Psychiatrisch Verpleegkundige (SPV), Sociaal Juridische Dienstverlening (SJD).
Wensen
- Je hebt ervaring met en kennis van Landelijke Toegankelijkheid.
- Je bent bekend met Wmo2015, de toegang tot maatwerkvoorzieningen of indicatiestelling.
- Je hebt ruime kennis van psychopathologie.
- Je hebt specifieke kennis over het recht op ondersteuning vanuit Wmo.
- Je CV is max 3 pagina's enkelzijdig en toont een volledig overzicht van je werkzaamheden tot dusver. Het CV dient ter verificatie van de antwoorden op voorgaande vragen en wordt inhoudelijk beoordeeld op kwaliteit. Daarnaast vermeldt het CV huidige nevenfuncties (bezoldigd en onbezoldigd) zodat de vacaturehouder mogelijke belangenverstrengeling kan uitsluiten. Je CV is in het Nederlands opgesteld en in Pdf-formaat.
- Welke ervaring heb je met het indiceren binnen WMO? Licht dit antwoord kort en bondig toe.
- Welke ervaring heb je specifiek met het indiceren van 24/7 zorg? Licht dit antwoord kort en bondig toe.
- Je hebt minimaal 2 jaar relevante werkervaring, bijvoorbeeld binnen GGZ, Wmo of wijk- of buurtteams.
- Is de aangeboden kandidaat een zzp’er en wordt deze rechtstreeks voorgesteld (zonder bemiddeling en/of detachering door een bureau)? Indien 'JA' wordt ingevuld bij deze vraag, dan ga je akkoord met onderstaande 7 zzp-voorwaarden en ga je akkoord met periodieke controles hierop, die minimaal één keer per 6 maanden door de gemeente zullen worden geïnitieerd.
- De zzp’er werkt maximaal 70% van de gewerkte uren per jaar voor dezelfde klant of opdrachtgever (maximaal 25 uren per week of maximaal 8 maanden per jaar);
- De zzp’er heeft minimaal 3 klanten of opdrachtgevers per jaar;
- De zzp’er is zelfstandig wat betreft uitvoering van werk;
- De zzp’er maakt gebruik van eigen materiaal (laptop, telefoon etc.);
- De zzp’er is vervangbaar (bijv. in geval van uitval of ziekte);
- De zzp’er factureert (en krijgt geen loonbetaling of anderszins een vergoeding);
- De zzp’er krijgt niet doorbetaald voor niet-gewerkte uren (bijv. in geval van vakantie).