Bestuurlijk juridisch adviseur

Gemeente Stadskanaal

Verlopen op: 10 nov 2025 om 09:00
Max. Uurtarief: geen max tarief
Aantal uur per week: 36
Provincies: Utrecht
Segmenten: Juridisch

Omschrijving

Soorten Inhuur: Detachering
Start datum: 10 november 2025
Eind datum: 10 mei 2026

Let op: Dit is een detacheringsopdracht

Deze opdracht valt onder detachering en is niet geschikt om als zzp'er uit te voeren in overeenstemming met de Wet DBA.

Over gemeente Stadskanaal
Gemeente Stadskanaal vervult een centrumfunctie voor haar omgeving. De vele bedrijven, winkels, zorgvoorzieningen en recreatiemogelijkheden maken het wonen, werken en recreëren aantrekkelijk. Stadskanaal heeft ongeveer 32.500 inwoners, verdeeld over verschillende kernen en dorpen. Deze zijn gelegen in een groene omgeving, het veenkoloniale kanaallandschap en het lichtglooiende Westerwoldse zandlandschap.

Organisatie
De ongeveer 320 betrokken medewerkers van gemeente Stadskanaal geven gezicht aan de dienstverlening die wij dagelijks leveren. Om onze ambities te realiseren werken we samen met buurgemeenten, het bedrijfsleven en het maatschappelijk veld.

Team
Juridische Zaken is een gedreven team van vijf professionals en maakt deel uit van het team Communicatie & Juridische Zaken. Hoewel iedere jurist zijn eigen specialisme heeft, werken we vanuit een brede, generalistische aanpak. We zijn de juridische schakel tussen de bestuursorganen van gemeente, de ambtelijke organisatie en de inwoners. Naast onze rol als juridisch adviseurs dragen we ook de verantwoordelijkheid voor het secretariaat van de Commissie Rechtsbescherming. Een dynamische en veelzijdige werkomgeving waarin geen dag hetzelfde is!

Wat ga je doen?
Als Adviseur Bestuurlijk-Juridisch speel je een sleutelrol in het adviseren over complexe juridische en bestuurlijke vraagstukken. Je werkt met een breed scala aan wet- en regelgeving op nationaal, provinciaal en gemeentelijk niveau. Jouw expertise zet je in op bestuursrechtelijke zaken binnen het sociaal domein, subsidieverstrekkingen en informatieverzoeken in het kader van de Wet open overheid. Waar nodig adviseer je ook over het ruimtelijk domein en privaatrechtelijke vraagstukken. Kortom: een veelzijdige functie met impact!

Wat breng je mee?

  • Een afgeronde juridische HBO- of WO-opleiding, enkele jaren relevante werkervaring is een pré.
  • Gedegen kennis van bestuursrecht en publiekrecht en/of privaatrecht.
  • Het vermogen om zelfstandig te werken, maar ook de waarde van samenwerking en intervisie te herkennen en te benutten.
  • Een positieve instelling en een professionele houding.
  • Uitstekende schriftelijke en mondelinge communicatievaardigheden.
  • Een drive om kennis te delen en collega's te ondersteunen, bijvoorbeeld door middel van trainingen en presentaties.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: ma-di-woe-do-vr
Is hybride werken mogelijk: Ja

Deze opdracht voor inhuur wordt gegund via een aanbestedingsprocedure. De opdrachtgever heeft specifieke eisen en wensen geformuleerd. Om in aanmerking te komen, dien je te voldoen aan de gestelde eisen. Daarnaast kun je extra punten verdienen door tegemoet te komen aan de wensen.

Eisen

  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring als juridisch adviseur;
  • Een afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau in juridische richting;
  • Aantoonbare werkervaring met bestuursrecht, publiekrecht of privaatrecht;

Wensen

  • Een afgeronde opleiding op minimaal wo niveau in de richting van rechten;
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring als juridisch adviseur binnen een gemeente;
  • Aantoonbare werkervaring met het juridisch adviseren van het bestuur;
  • Aantoonbare werkervaring binnen het sociaal domein;
Deze opdracht is verlopen.