Kadaster
Het Kadaster registreert en verstrekt gegevens over de ligging van vastgoed in Nederland en de daarmee samenhangende rechten, zoals eigendom en hypotheek. Als zelfstandig bestuursorgaan is dat onze wettelijke taak. Onze gegevens bieden houvast bij het onderzoeken van maatschappelijke vraagstukken, of het nu gaat om de beste route voor een nieuwe snelweg, actuele ontwikkelingen op de woningmarkt of het in beeld brengen van leegstand.
Opdracht
Uiterlijk eind 2027 moet Kadaster haar systemen voor Customer Relation Management (CRM), VerkoopOrderManagement (VOM) en de Product Diensten catalogus (PDC) hebben vervangen; een transitie die veel impact op de organisatie heeft en veel diensten raakt. Hierbij gaan we niet as is over maar gebruiken we het moment om op te schonen en processen optimaal in te richten. Generiek waar het kan en uniek waar het nodig is.
Voor de uitvoer van dit project genaamd Klant- en OrderSysteem Modernisering en Optimalisatie (KOSMO) is een projectorganisatie en een verandermanagementteam ingericht. De afdeling Operatie Dienstverlening Registratie (ODR) heeft een belangrijke taak bij het beheer van de systemen en het optimaliseren van de klantprocessen en neemt vanuit die scope deel aan het project. ODR is daarom ook de opdrachtgever van de Business Analist (BA). Tijdens de voorbereidingen voor de aanbesteding is duidelijk geworden dat het een complex speelveld is. Zodra de implementatievoorbereidingen starten is het van cruciaal belang dat dit complexe speelveld inzichtelijk is gemaakt op procesniveau. Kadaster heeft hiermee kennis en ervaring om met de (nog te selecteren) leverancier inrichtingskeuzes te maken voor het nieuwe systeem.
De BA ondersteunt de business in eerste instantie met het vastleggen van bedrijfsprocessen van Kadaster van oriëntatie tot facturatie en productie. In tweede instantie ook met het verbeteren en herinrichten hiervan. In dit geval gaat het om de processen gerelateerd aan CRM, VOM en PDC. Meer specifiek wordt hier de keten bedoeld die relateert aan de voornoemde procesgebieden. De BA vervult hierbij een sleutelrol tussen de verschillende implementatieteams, dienst- en productdevelopmentteams en afdelingen zoals IT, security, privacy, HR, finance, klantinteractie, etc., maar ook de teamleden van de betrokken leveranciers. Het ondersteunen en richting geven aan de verandering is onderdeel van de opdracht.
Het belangrijkste in het KOSMO-traject is dat de vastlegging van de processen vanaf het eerste moment wordt gedaan. Hierbij maakt de BA gebruik van de procesinformatie die al aanwezig is en bouwt daarop voort. Veel is in de huidige situatie nog niet of slechts gedeeltelijk vastgelegd, deels omdat de processen niet bestaan en deels omdat zaken nog niet uniform zijn vastgelegd.
De BA werkt nauw samen met de vier adviseurs in het klantdomein binnen ODR, die uiteindelijk de processen in beheer gaan nemen. Daarnaast neemt de BA binnen het project deel aan werkgroepen en werkt nauw samen met de projectmanagers. Voor de specifieke processen en details van het nieuwe systeem gaat de BA zelfstandig in gesprek met het team van de CRM-leverancier en de relevante afdelingen binnen Kadaster. Dit laatste om vast te stellen welke veranderingen successievelijk moeten worden doorgevoerd om het doel (de doelarchitectuur) te halen, maar ook om input over de huidige processen te krijgen.
Tevens wordt van de BA verwacht dat hij/zij vragen stelt waarom bepaalde keuzes zijn gemaakt en kritisch is op (overbodig) handmatig werk en risico’s die daarbij spelen. Bij het herinrichten moet rekening gehouden worden met de mogelijkheden van de nog te selecteren nieuwe leverancier, en wordt gewerkt volgens het ESSA-principe (Elimineren, Standaardiseren, Simplificeren en Automatiseren).
Belangrijkste technieken, methoden en tools
- SAP-ECC 6.0 Ehp 8
- SAP-CRM 7.0 Ehp 4
- Product Diensten Catalogus beheren we in ECC
- Blue Dolphin procesmodel
- Archimate
- Visio
- Lean
- BPMN 2.0
Belangrijkste taken en verantwoordelijkheden
- Opstellen, analyseren en uitwerken van de genoemde processen volgens BPMN 2.0 in de Kadaster tooling
- Het beoordelen van deze processen en het aanreiken van verbetervoorstellen met bijbehorende impact op de organisatie
- Projectmatige samenwerking: fungeren als schakel in het project tussen interne stakeholders en vertegenwoordigers van de externe leverancier vanuit de afdeling ODR m.b.t. het vastleggen van de processen
- Je bent in staat om te bepalen welke processen vastgelegd moeten worden om de omzetting naar het nieuwe CRM-systeem mogelijk te maken
Competenties
- Sterke communicatieve en projectmatige vaardigheden
- Structureert en organiseert de processen en het werk
- Kan makkelijk kennis overdragen en mensen stimuleren
- Focus op gebruikerservaring en procesverbetering
- Maakt zelf een planning en stuurt zelf op resultaten
- Teamplayer
- Kan makkelijk schakelen tussen lijn en projectorganisatie
Beoordeling
- Stap 1: Beoordeling cv’s op minimumeisen
- Stap 2: Selectie van cv’s die aan de organisatie worden voorgelegd
- Stap 3: Beoordeling door opdrachtgever
- Stap 4: Verificatiegesprek
Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.
Voorwaarden
Op deze offerteaanvraag zijn uitsluitend de inkoopvoorwaarden (ARVODI 2025) en de conceptovereenkomst van Kadaster van toepassing. Eventuele andere voorwaarden worden van de hand gewezen. Per leverancier mag één offerte worden ingediend op deze aanvraag.
Geheimhoudingsverklaring
Kadaster verplicht geselecteerde inschrijver haar in te zetten kandidaat een geheimhoudingsverklaring (zie bijlage 2c) te laten tekenen. De geheimhoudingsverklaring dient bij Kadaster ondertekend in het bezit te zijn bij aanvang van de werkzaamheden.
VOG
De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
WAADI
Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
Acquisitie
Acquisitie naar aanleiding van deze opdracht is niet gewenst.
Datum verificatiegesprekken
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op dinsdag 18 november 2025. Deze datum staat vast en hier wordt niet van afgeweken. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op woensdag 12 november 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.
Eisen voor de opdracht Business analist crm
- De CV bevat een korte motivatie opgesteld door de kandidaat waarom kandidaat deze opdracht bij hem/haar past
- De kandidaat beheerst de Nederlandse taal vloeiend, in woord en geschrift
- De BA heeft in de periode 2019-heden minstens 3 jaar aantoonbaar ervaring opgedaan als businessanalist binnen een overheidsorganisatie of corporate bedrijven. Benoem en beschrijf concreet (geen abstracte termen) in de toelichting de ervaring waaruit dit blijkt
- Het CV dient in het Nederlands te zijn opgesteld en mag niet langer zijn dan maximaal 6 pagina’s A4 (de motivaties op de eisen en de antwoorden op de gunningscriteria dienen ook binnen dit aantal pagina’s te worden beantwoord)
- HBO/WO werk- en denkniveau en een gerichte vakopleiding op het gebied van business- en informatieanalyse en modelleermethoden, bijvoorbeeld Bedrijfskunde, Informatica of een vergelijkbare discipline
- De BA is aantoonbaar op de hoogte van gangbare standaarden en procesmodellen en eerder, minimaal 5 jaar, betrokken geweest bij vergelijkbare trajecten, waarbij afdeling overstijgende procesanalyses zijn uitgevoerd. Benoem en beschrijf concreet (geen abstracte termen) in de toelichting de ervaring waaruit dit blijkt
Wensen voor de opdracht Business analist crm
- Gaarne toelichten hoe u de sterke communicatieve vaardigheden inzet om effectieve samenwerkingen met diverse belanghebbenden te bewerkstelligen in het bereiken van de doelen. a. Antwoord sluit volledig aan en is onderbouwd met concrete voorbeelden; (30 pt) b. Antwoord sluit voldoende aan; (20 pt) c. Antwoord sluit onvoldoende aan en is onvoldoende onderbouwd; (10 pt) d. Antwoord sluit niet aan. (0 pt)
- U beschikt over aantoonbare en relevante ervaring met de gevraagde werkzaamheden. Geef aan hoe uw ervaring en competenties aansluiten bij de opdracht. Beschrijf aan de hand van een praktijkvoorbeeld concreet uw rol en ervaring met het vastleggen en analyseren van processen, waarbij u zowel de behoeften van de business als de mogelijkheden van ICT begrijpt en verbindt. Neem hier ook uw aanpak en resultaat in mee. Kennis van en ervaring met een uitvoeringsorganisatie is een pré. a. Antwoord sluit volledig aan en is onderbouwd met concrete voorbeelden; (40 pt) b. Antwoord sluit voldoende aan; (30 pt) c. Antwoord sluit onvoldoende aan en is onvoldoende onderbouwd; (10 pt) d. Antwoord sluit niet aan. (0 pt)
- U laat via een casus zien hoe u medewerkers van allerlei niveaus en disciplines mee neemt met modelleermethoden en maakt daarbij zelf de vertaling van de taal van de business naar stroomdiagrammen en modellen (o.b.v. BPMN 2.0). Gaarne toelichten in welke situatie welke analytische vaardigheden zijn ingezet om complexe informatie te vertalen naar begrijpelijke inzichten. a. Antwoord sluit volledig aan en is onderbouwd met concrete voorbeelden; (30 pt) b. Antwoord sluit voldoende aan; (20 pt) c. Antwoord sluit onvoldoende aan en is onvoldoende onderbouwd; (10 pt) d. Antwoord sluit niet aan. (0 pt)
Sluit deze opdracht aan bij jouw expertise?
Dit kun je verwachten van het proces
1. Reageer op de opdracht Business analist crm
Reageer je op deze opdracht? Dan gaan wij direct voor jou aan de slag.
- Wij bekijken of jouw cv past bij de eisen van de opdracht
- We toetsen jouw profiel aan de wensen van de opdrachtgever
- Jouw tarief vergelijken we met de markt om de optimale positie te bepalen
Op deze manier vergroot je de kans op een succesvolle plaatsing. Je ontvangt op werkdagen binnen 24 uur een update over de match en het vervolgtraject.
2. Introductie bij Het Kadaster
Wanneer jouw profiel aansluit bij de wensen van Het Kadaster, starten we het vervolgtraject:
- We introduceren jouw profiel bij Het Kadaster
- Als het nodig is, verzamelen we aanvullende stukken zoals motivatiebrief, diploma’s, referenties en een VOG
- Samen stellen we een pakkende offerte op om jouw toegevoegde waarde inzichtelijk te maken
- Je ontvangt tariefadvies op basis van onze marktinzichten; het uiteindelijke tarief bepaal jij zelf
Reacteert Het Kadaster enthousiast, dan volgt doorgaans een intake of kennismakingsgesprek.
3. Tijd om te starten!
Transparantie en heldere spelregels staan bij ons voorop. Door rechtstreeks te werken met zelfstandigen, houden we de inhuurketen inzichtelijk en open.
- Gunstige marges: 13% marge over je uurtarief, die na een jaar omlaag gaat naar 11%.
- Spoedige uitbetaling: zodra de opdrachtgever heeft betaald, ontvang je jouw brutoloon binnen 24 uur op werkdagen op je rekening.
- Volledige vrijheid: wij hanteren geen concurrentie- of relatiebeding. Heb je een opdracht succesvol afgerond en krijg je een nieuwe kans bij dezelfde opdrachtgever? Jij beslist zelf of je deze aanneemt.
Met deze heldere afspraken zorgen we ervoor dat jij als zelfstandige met vertrouwen en flexibiliteit kunt werken.
Reageer nu binnen 24 uur reactie
We stellen ons graag voor
Wij zijn LibLab
LibLab is een platform, opgezet en gerund door zelfstandig professionals. Vanuit onze eigen praktijkervaring van ruim 18 jaar kennen wij als geen ander de moeilijkheden die je als zelfstandige tegenkomt, zowel in het vinden van nieuwe opdrachten als in het samenwerken met intermediairs. Wij zijn ervan overtuigd dat het makkelijker én beter kan. Daarom zetten wij ons elke dag in om als bemiddelingsorganisatie het verschil te maken: voor én door zelfstandig professionals.
De voordelen van LibLab voor jou als zelfstandige
- Antwoord binnen 24 uur: reageer op een opdracht en krijg de volgende werkdag direct te horen of er een match is
- Scherpe tarieven: je betaalt slechts 13 % marge, die na 12 maanden nog verder zakt naar 11 %
- Supersnelle uitbetaling: je ontvangt je loon of factuurbedrag al binnen 24 uur nadat de opdrachtgever heeft betaald
- Volledige vrijheid: geen overbodige contractvoorwaarden zoals concurrentiebedingen, je kunt direct na je project zelf beslissen wat je wilt doen
