Business & implementatie consultant electric office bij consument

Stedin

Verlopen op: 12 jun 2025 om 09:00
Max. Uurtarief: geen max tarief
Aantal uur per week: 40
Provincies: Utrecht
Segmenten: Algemeen-projectmanagement

Omschrijving

Soorten Inhuur: Freelance
Start datum: 1 juli 2025
Eind datum: 31 december 2025

Opdrachtomschrijving
Het BMR programma bestaat uit twee afzonderlijke projecten die integraal vanuit het programma bestuurd worden: (1) de vernieuwing van het GIS systeem van Stedin en (2) de implementatie van een nieuwe Mobile applicatie bij de buitendienst.

Het huidige GIS systeem van Stedin (BM-GIS) is verouderd. Daarom willen we dit vervangen door een toekomstbestendigere versie; Electric Office (EO). Dit systeem biedt inzicht in zowel het actuele netwerk als geplande wijzigingen, wat netplanning en -uitvoering ten goede komt. De integratie van EO en Mobile ondersteunt een uniforme en efficiëntere werkwijze binnen het Bedrijfsmiddelen Register (BMR).

De implementatie is complex en raakt zes business afdelingen. Werkwijzen en informatiepresentatie worden geüniformeerd. Veranderingen brengen andere taken of vereenvoudiging met zich mee voor honderden interne medewerkers. Monteurs worden getraind voor de nieuwe Mobile applicatie. De Stedin directie volgt dit traject nauwgezet.

Jouw taak is om medewerkers en management te begeleiden bij deze grote verandering.

Waarom is deze opdracht er?
De modernisering van het GIS systeem via EO helpt Stedin beter te presteren en ondersteunt de energietransitie. De softwarekeuze is in 2020 gemaakt; de realisatie loopt sinds 2021. Livegang is voorzien in 2026, voorafgegaan door een opleidingstraject en gevolgd door nazorg. De komende kwartalen moeten technische en procesmatige voorbereidingen worden afgerond. Voor de afdeling Consument zoeken we een Business & Implementatie Consultant die afdelingsspecifieke vraagstukken oppakt.

Wat is de verwachte looptijd van de opdracht?
De opdracht is fulltime (0,9 of 1,0 FTE), start op korte termijn en loopt minimaal tot en met Q3 2026, met mogelijke verlenging van een kwartaal.

Professioneel
Je bent zelfstandig, gedreven, gestructureerd en in staat betrokkenen te enthousiasmeren en gidsen door de verandering. Je weet stakeholders tijdig te betrekken, effectief te presenteren, en tussen afdelingen te verbinden. Je durft keuzes te maken op basis van 80/20 en werkt op maandag in Delft en woensdag in Utrecht.

Wat gaat de Change Office collega doen?
Je werkt als onderdeel van het Business Consultatie & Implementatieteam EO met focus op de afdeling Consument. Je werkt samen met verschillende teams binnen IT, Mobile en de business. Je hoofdtaak is het implementeren van EO binnen Consument. Werkzaamheden omvatten o.a. acceptatiecriteria opstellen, IT-oplossingen monitoren, processen uitwerken, impactanalyses en -metingen uitvoeren, opleidingen organiseren, communicatie opzetten, en ondersteuning bieden tijdens de migratie- en nazorgfase.

Het Team
Het BMR team is divers, met vaste overlegmomenten en samenwerking op kantoor in Delft (maandag) en Utrecht (woensdag). Op andere dagen kan thuisgewerkt worden.

Deze opdracht voor inhuur wordt gegund via een aanbestedingsprocedure. De opdrachtgever heeft specifieke eisen en wensen geformuleerd. Om in aanmerking te komen, dien je te voldoen aan de gestelde eisen. Daarnaast kun je extra punten verdienen door tegemoet te komen aan de wensen.

Eisen

  • Kandidaat dient de Nederlandse taal machtig te zijn in woord en geschrift, een aanbieding op deze aanvraag is hierbij een akkoordverklaring
  • Kandidaat heeft minimaal een aantoonbare afgeronde HBO opleiding in relevante richting
  • Kandidaat heeft minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in een soortgelijke rol (Business consultancy en Implementatie), bij voorkeur bij een netbeheerder
  • Kandidaat heeft ervaring met het maken van: - Impactanalyses - Acceptatie criteria - Besluitdocumenten opstellen
  • Kandidaat is bereid om de volgende dagen op kantoor te werken: - Maandag Delft - Woensdag Utrecht
  • Kandidaat heeft aantoonbare ervaring met: - Materialen ontwikkelen - Pilot trainingen voorbereiden - Het organiseren van sessies met key-users - Het opzetten en organiseren van de opleidingen voor de geraakte functiegroepen - Het voorbereiden en reviewen van het opleidingsmateriaal - Het opzetten en uitvoeren van het communicatieplan (nieuwsbrieven/demo’s/ zeepkisten etc.)
  • Kandidaat heeft aantoonbare ervaring met GIS
  • Het CV is voorzien van referenties (naam, functie en contactgegevens referent) of deze kunnen op aanvraag aangeleverd worden

Wensen

  • Graag marktconform aanbieden. Tarieven dienen all in te zijn. Losse declaraties zijn niet toegestaan
  • De kandidaat beschikt over onderstaande competenties. Deze kunnen worden getoetst in een gesprek met de opdrachtgever: - Goed kunnen plannen - Verantwoordelijkheidsgevoel - Flexibele instelling - Goede communicatieve vaardigheden - Resultaatgericht - Proactief - Luistervaardig
  • Is de kandidaat eerder werkzaam geweest binnen Stedin? Indien kandidaat eerder werkzaam is geweest binnen Stedin dan dient de reden van vertrek in het CV te staan. Tevens worden intern referenties ingewonnen. Mocht de reden van vertrek en de referentie(s) niet overeenkomen, dan wordt de toelating in het Dynamisch Aankoopsysteem ontnomen.
Deze opdracht is verlopen.