Opdrachtomschrijving
Voor directie Ruimte en Duurzaamheid zoeken wij een kwartiermaker strategisch adviseur digitalisering die helpt bij het vormgeven en positioneren van een cruciale functie binnen onze organisatie.
De strategisch adviseur digitalisering is businessvertegenwoordiger van de directie op het vlak van ICT en Informatievoorziening binnen de stedelijke context van het Informatie Domein van de gemeente. Als businessvertegenwoordiger werk je samen met verschillende kaderstellende en uitvoerende partners van de centrale directie Digitalisering, Informatisering en Innovatie (DII) en het I-domein Cluster Ruimte en Economie. Je zorgt dat de belangen van de directie goed vertegenwoordigd worden en adviseert het managementteam over digitaliseringsopgaven en de wijze van sturing. De functie bevindt zich op het snijvlak van strategisch informatiemanagement en portfoliomanagement.
Doel van de opdracht
Het doel is het zorgen voor de nodige basis inrichting en structuur binnen directie Ruimte en Duurzaamheid en het vormgeven van de functie strategisch adviseur digitalisering.
Werkzaamheden
De strategisch adviseur gaat aan de slag met de volgende ontwikkelopgaven:
- Vormgeven en positioneren van de nieuwe functie binnen directie Ruimte en Duurzaamheid, cluster Ruimte en Economie en de I-opgave Stedelijke Ontwikkeling en Beheer
- Opstellen en afstemmen van een visie op digitalisering
- Vormgeven van innovatie en kennisontwikkeling door het identificeren van kansen en ontwikkelen van een aanpak voor continue kennisdeling en -opbouw
- Op orde brengen van de digitale basis inclusief inventarisatie van IST en SOLL situatie, opzetten governance en portfolioproces, ondersteuning superuser- en epicowner rollen, meedenken over financiële dekking en sturing van digitaliseringsopgaven
Gemeentelijke organisatie
De gemeentelijke organisatie bestaat uit 5 clusters, een bestuurs- en concernstaf, 7 stadsdelen en 1 stadsgebied. De stadsdelen besturen samen met gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De 5 clusters zijn: Ruimte en Economie, Sociaal, Stadbeheer, Bedrijfsvoering, Digitalisering, Innovatie en Informatie. De clusters hebben expertise op een specifiek terrein en werken beleid uit tot stadsbrede kaders. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. Stadsdelen houden zich bezig met de inrichting van straten, pleinen, groen, parken en welzijnswerk, afgestemd op de behoeften van hun stadsdeel en het stadsbrede beleid. Meer informatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/.
De opdrachtgever(s)
De directie Ruimte en Duurzaamheid maakt deel uit van cluster Ruimte en Economie, dat ruimtelijke en economische randvoorwaarden creëert voor de groei van Amsterdam. Ruimte en Duurzaamheid is verantwoordelijk voor beleidsontwikkeling en kaderstelling van stedenbouwkundige, ruimtelijke en duurzame ontwikkeling. De directie adviseert het gemeentebestuur, werkt voor stad en stadsdelen, en op alle schaalniveaus. Talentontwikkeling en flexibele inzetbaarheid zijn kernpunten.
Je werkt in opdracht van het afdelingshoofd Bedrijfsvoering samen met het team projectmanagement, processen en IV van de afdeling Bedrijfsvoering.
Eisen
- Beschikbaarheid en tarief kandidaat: kandidaat moet beschikbaar zijn voor interview en bij gunning direct inzetbaar; tarief inclusief reis- en verblijfkosten, indexatie en overige kosten binnen tariefrange
- Werkervaring: aantoonbare ervaring met opstellen en implementeren van digitaliseringsstrategieën/visies voor minimaal 3 vergelijkbare organisaties (aantoonbaar in cv)
- Referentie: minimaal 1 relevante referentie inclusief organisatie, contactpersoon, telefoonnummer
- Draaideurconstructie: kandidaat is in afgelopen 2 jaar niet in loondienst geweest bij gemeente Amsterdam (KO)
- CV toevoegen: cv in Nederlands, maximaal 5 A4, enkel ter verificatie van antwoorden, overeenkomst tussen cv en antwoorden verplicht
- Werk- en denkniveau: minimaal wo (duidelijk in cv)
- Toevoegen motivatie: maximaal 1 A4 met motivatie waarom de kandidaat geschikt is
- Werkervaring: aantoonbare ervaring met opzetten portfoliomanagement en IV governance bij minimaal 2 vergelijkbare organisaties (duidelijk in cv)
- Verificatie kennis: verificatie van kennis van de kandidaat
- Verificatie ervaring: verificatie van ervaring van de kandidaat
- Opleiding: minimaal afgeronde hbo/wo, bij voorkeur in business IT, procesmanagement, bedrijfskunde of vergelijkbaar (aantoonbaar in cv, document meenemen naar interview)
- Werkervaring: minimaal 5 jaar ervaring als strategisch adviseur digitalisering of minimaal 3 opdrachten als kwartiermaker digitalisering binnen lijnorganisaties van 500+ medewerkers (duidelijk in cv)
- Referentie: minimaal 1 relevante referentie inclusief organisatie, contactpersoon, telefoonnummer
Wensen
- Werkervaring: kandidaat is op korte termijn beschikbaar (bij voorkeur binnen 2-4 weken na gunning; duidelijk in motivatie)
- Toetsing competentie: analytisch vermogen
- Werkervaring: 3 jaar ervaring met werken voor (semi)overheidsorganisaties zoals gemeenten, provincies of uitvoeringsorganisaties (duidelijk in cv)
- Informatie kandidaat: gegevens van kandidaat (naam, telefoonnummer, e-mailadres) voor interviewuitnodiging en VOG aanvraag