Organisatie
Utrecht is een provincie om trots op te zijn. Gevarieerd, bruisend en met een rijke historie. Met veel verschillende levensstijlen, culturen en persoonlijke voorkeuren. Onze regio is een topregio met een innovatieve kenniseconomie. Het is onze opgave om de aantrekkelijkheid van onze provincie te vergroten en groei zo te faciliteren dat de kwaliteit van onze ruimte behouden blijft. Samen met inwoners, bedrijven, organisaties en andere overheden werken het provinciebestuur en medewerkers met enthousiasme en daadkracht aan een gezonde en duurzame leefomgeving. Wij willen dat iedereen in provincie Utrecht fantastisch woont, werkt en leeft. Daarom zorgen wij voor een goede balans tussen groen en groei. In het programma Infrastructuur & Benutten van provincie Utrecht werken circa vijftien collega’s aan de opgave om de multimodale verkeersstromen zo optimaal mogelijk te benutten. Dit gebeurt in het eigen wegenareaal, en ook veel in samenwerking met andere wegbeheerders in regio. Binnen dit team zijn disciplines van data, verkeerstechniek met een voorname focus op verkeersregelinstallaties, openbare verlichting, incidentmanagement en verkeersmanagement. Momenteel hebben we in provincie Utrecht circa 70 verkeersobservatiecamera’s. Deze camera’s worden ten eerste gebruikt bij het technisch en verkeerskundig beheer van onze verkeersregelinstallaties (VRI’s) en ten tweede om bij onverwachte verkeerssituaties verkeersstromen in beeld te brengen en het proces van incidentmanagement (IM) te starten. IM verwijst naar het geheel aan maatregelen en afspraken om verkeersincidenten op de weg zo snel mogelijk op te lossen en het verkeer weer veilig te laten doorstromen, waarbij veiligheid voor hulpverleners en weggebruikers voorop staat. Het is een samenwerking van alarmcentrales en bergingsbedrijven, gecoördineerd door Stichting Incident Management Nederland (SIMN), die zorgt voor een snelle en efficiënte afhandeling van incidenten zoals pech, ongevallen en achtergelaten lading. De verkeersobservatiecamera’s worden bediend door provincie zelf, en ketenpartner Rijkswaterstaat voor het uitvoeren van het IM-proces.
Werkzaamheden
De volgende taken vallen in ieder geval onder de verantwoordelijkheid van de projectleider:
- Initiëren, inkopen en coördineren van aanbesteding nieuwe verkeersobservatiecamera’s;
- Opstellen van uitgangspunten voor het programma van eisen;
- Afstemming met en adviseren van collega’s over het programma van eisen;
- (laten) opstellen van het programma van eisen;
- Realiseren vervanging huidige en nieuwe verkeersobservatiecamera’s;
- Toetsen en beoordelen ontwerptekeningen met specifieke blik op integraliteit;
- Begeleiding van uitvoering van het buitenwerk;
- Het testen van de systemen (FAT/SAT) inclusief de verslagleggingen hiervan;
- Sturen op contractuele afspraken en onderhouden eisenset;
- Valideren en implementeren instandhouden werkende keten huidige en nieuw aan te schaffen verkeersobservatiecamera’s met het borgen beheer en onderhoud;
- Realiseren van Service Level Agreements (SLA) in samenwerking met ketenpartners en contractmanagers.
Verantwoordelijkheden
Als projectmanager zorg jij voor een werkende keten, borgt het beheer en onderhoud en zorg jij voor het realiseren van SLA’s met ketenpartners zoals Rijkswaterstaat. De huidige keten dient goed te functioneren. Daarnaast is het doel om in 2026 de huidige verkeersobservatiecamera’s te vervangen, en enkele nieuwe verkeersobservatiecamera’s aan te schaffen. Als projectmanager leid jij het gehele proces van aanbesteding in goede banen: van het opstellen van een programma van eisen tot het selecteren van een competente aannemer. Na aanbesteding zorg jij als projectmanager dat de verkeersobservatiecamera’s op straat gerealiseerd worden, en wanneer dat gerealiseerd is, voor een duidelijke overdracht naar de assetmanager in onze beheerorganisatie.
Profiel
Als projectmanager ben je het eerste aanspreekpunt om bovenstaande taken te realiseren. Dat doe je in goede samenwerking met diverse professionals. Je hebt aantoonbare ICT-ervaring, hebt kennis van cameratechniek (CCTV) en hebt bij voorkeur kennis van verkeersobservatiecamera’s en verkeersmanagementsystemen. Je bent leergierig, bent een doorpakker in het realiseren van infrastructurele projecten, en pakt ingewikkelde vraagstukken met beide handen op en je bent bereid je verder te specialiseren in dit werkveld.
Benodigdheden
Voor het uitoefenen van de opdracht wordt vanuit provincie Utrecht verwacht dat de opdrachtnemer haar eigen (ICT) middelen inzet. Indien gedurende de opdracht blijkt dat er extra bedrijfsmiddelen nodig zijn om het product of dienst te kunnen leveren/verlenen, dan zal opdrachtnemer deze zelf bekostigen.
Competenties
- Samenwerkingsgericht
- Sociaal vaardig
- Proactief
- Innovatief vermogen
- Planmatig
- Besluitvaardig
- Omgevingsbewustzijn
- Leiderschap
Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10. Deze functie is verbonden aan de desbetreffende CAO van opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.
Benodigd aantal professionals
1
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Eisen voor de opdracht Projectleider realisatie verkeersobservatie camera’s
- Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring als projectmanager binnen civieltechnische projecten voor publieke sector;
- In het bezit zijn van VCA-vol;
- In het bezit van rijbewijs B, benoem dit duidelijk in het CV;
- Een aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
Wensen voor de opdracht Projectleider realisatie verkeersobservatie camera’s
- Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als projectmanager binnen civieltechnische projecten voor publieke sector;
- Aantoonbare werkervaring met verkeersmanagementsystemen, benoem duidelijk in het CV waar deze ervaring is opgedaan;
- In de afgelopen 10 jaar aantoonbaar productkennis van CCTV en cameratechniek;
- Aantoonbare werkervaring met aanbestedingsprocedures;
Sluit deze opdracht aan bij jouw expertise?
Dit kun je verwachten van het proces
1. Reageer op de opdracht Projectleider realisatie verkeersobservatie camera’s
Zodra je interesse toont in deze opdracht, gaan we meteen voor je aan de slag.
- We bekijken of jouw cv past bij de functie-eisen van de opdracht
- We toetsen je profiel op de wensen van de opdrachtgever
- We zetten jouw tarief af tegen de huidige markt om de juiste positie te bepalen
Door deze aanpak vergroot je je kans op succesvolle plaatsing. Op werkdagen ontvang je binnen 24 uur een terugkoppeling over de match en het vervolgtraject.
2. Introductie bij Provincie Utrecht
Wanneer jouw profiel aansluit bij de wensen van Provincie Utrecht, gaan we als volgt te werk:
- We dragen jouw profiel voor bij Provincie Utrecht
- Als dat nodig is, verzamelen we aanvullende documenten zoals een motivatie, diploma’s, referenties of een VOG
- We stellen samen een overtuigende aanbieding op waarin jouw toegevoegde waarde centraal staat
- Je krijgt advies over een passend tarief op basis van ons marktinzicht, waarbij jij uiteindelijk het tarief bepaalt
Reageert Provincie Utrecht enthousiast, dan vindt er doorgaans een kennismakingsgesprek of intake plaats.
3. Tijd om te starten!
Bij ons kun je rekenen op heldere en eerlijke afspraken. We schakelen uitsluitend direct met zelfstandigen, zodat de inhuurketen overzichtelijk en transparant blijft.
- Lage marges: 13% marge over je uurtarief, met een vermindering naar 11% na het eerste jaar.
- Snelle betaling: je brutoloon wordt op werkdagen binnen 24 uur na ontvangst van betaling door de opdrachtgever uitbetaald.
- Geen beperkingen: wij kennen geen concurrentie- of relatiebeding. Rond je jouw opdracht positief af en krijg je opnieuw werk bij dezelfde opdrachtgever? Dan heb je daar alle vrijheid in.
Deze voorwaarden bieden je zowel zekerheid als flexibiliteit om zelfstandig te werken.
Reageer nu binnen 24 uur reactie
We stellen ons graag voor
Wij zijn LibLab
Fijn dat je bij LibLab bent! Ons platform is opgericht door zelfstandig professionals voor zelfstandig professionals. Met ruim 18 jaar eigen ervaring in deze branche weten wij als geen ander hoe uitdagend het kan zijn om opdrachten te vinden en te werken met tussenpersonen. Juist omdat wij deze moeilijkheden zelf tegenkwamen, zijn we ervan overtuigd geraakt: de vertrouwde aanpak kan én moet anders. Wij geloven dat het tijd is voor een frisse, vernieuwende manier van samenwerken.
De voordelen van LibLab voor jou als zelfstandige
- Supersnelle terugkoppeling: reageer op een aanvraag en hoor binnen één werkdag of er een match is
- Gunstige marge: slechts 13% vergoeding die na 12 maanden terugloopt naar 11%
- Razendsnelle uitbetaling: zodra de opdrachtgever heeft overgemaakt, ontvang je jouw factuurbedrag of brutoloon binnen 24 uur
- Vrij van beperkende afspraken: geen relatie- of concurrentiebeding, je behoudt volledige vrijheid na afloop van elke opdracht