Senior jurist grondzaken/vastgoed

Gemeente Pijnacker Nootdorp

Sluit op: 19 nov 2025 om 09:00
Max. Uurtarief: geen max tarief
Aantal uur per week: 24
Provincies: Zuid-Holland
Segmenten: Juridisch

Omschrijving

Soorten Inhuur: Freelance
Start datum: 19 november 2025
Eind datum: 19 mei 2026

Organisatie
Gemeente Pijnacker-Nootdorp is een groeigemeente. De komende jaren neemt het inwoneraantal toe van 55.000 naar 65.000. We werken aan grote projecten op het gebied van woningbouw, bedrijventerreinen, infrastructuur, voorzieningen, natuur en recreatie. Het ondernemersklimaat wordt gekenmerkt door innovatieve ondernemers die vooruitlopen op het gebied van warmtetransitie en duurzaamheid. Wonen in Pijnacker-Nootdorp is aantrekkelijk vanwege de goede voorzieningen en de ligging in het groen met uitstekende verbindingen naar Den Haag en Rotterdam.

Organisatiecultuur
De ambtelijke organisatie bestaat uit circa 400 medewerkers. De organisatiecultuur is informeel, met veel vertrouwen en ruimte voor eigen inbreng en ontwikkeling. Medewerkers voelen zich gewaardeerd en zijn trots op de organisatie waarvoor zij werken.

Team
De gevraagde adviezen en producties vallen onder de taakeenheid Grondzaken, maar als externe specialist maak je hier geen onderdeel van uit. De afdeling omvat ook de taakvelden Projectmanagement, Civiel, Stedenbouw en Ondersteuning, Planeconomie en accountmanagement Economie. Indien gewenst, kunnen adviezen en producties zelfstandig opgesteld worden ten behoeve van specifieke projecten. Je levert deze vanuit je eigen specialistische kennis en onder eigen verantwoordelijkheid.

Opdracht
Gemeente Pijnacker-Nootdorp zoekt voor de afdeling Ontwikkeling een ervaren senior jurist grondzaken. De specialistische werkzaamheden, adviezen en producties betreffen:

  • Zelfstandig voeren van onderhandelingen en vastleggen van afspraken tussen partijen. Jij stelt contracten op voor complexe zaken waarvoor intern geen kennis beschikbaar is.
  • Produceren en zelfstandig opstellen van intentie- en anterieure overeenkomsten met particuliere en professionele initiatiefnemers.
  • Opstellen van koopcontracten voor verkoop van gronden voor nieuwe ontwikkeling in het buitengebied.
  • Tot stand brengen van complexe koop-, huur- en erfpachtovereenkomsten.

Ander advieswerk

  • Deelname aan projectteams op aanvraag, behartigen van juridische en vastgoedbelangen, zelfstandig uitvoeren van werkzaamheden.
  • Afhandelen van grondtransactiedossiers uit projectontwikkeling, volkshuisvestingsbeleid en wijkzaken.
  • Bijstaan en adviseren in gerechtelijke procedures (civiele rechter en Raad van State).
  • Controle op naleving van overeenkomsten.
  • Productie van een nieuwe nota grondbeleid conform huidige wet- en regelgeving.
  • Adviseren over wijzigingen in wet- en regelgeving en bevorderen van kennisontwikkeling binnen de afdeling.
  • Strategisch adviseren van management en/of bestuur over grondverwerving, projectmatig werken en inzet van grondbeleidsinstrumenten.

Producties en advieswerk per project

  • Leveren van specialistische kennis en adviezen die intern niet beschikbaar zijn.
  • Oplevering exploitatie- en samenwerkingsovereenkomsten voor eindgebruikers van maatschappelijk nieuwbouwproject – doorlopend tot Q2 2026.
  • Notarieel transport opstellen en afronden via eigen netwerk notariskantoren – eind 2025 en doorlopend 2026.
  • Intentieovereenkomst en anterieure overeenkomst voor zorgaanbieder – Q4 2025 tot H1 2026.
  • Gebruik- en huurovereenkomsten voor postpakketautomaten – gedurende 2025 en 2026.
  • Beleid opstellen voor afwijkende gebruiksvormen van gronden – Q4 2025 t/m Q2 2026.
  • Advisering bij gebiedsontwikkeling voor twee transformatiegebieden – tot eind 2025 en H1 2026.
  • Complexe koopovereenkomst met anterieure elementen en ruimtelijk ordeningstraject – Q4 2025, doorlopend in 2026.
  • Standaardiseren van alle contractvormen onder de Omgevingswet – producten opleveren doorlopend 2025 en tot Q3 2026.

Competenties

  • Zelfstandig kunnen werken
  • Goede mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheden
  • Proactief
  • Stressbestendig
  • Nauwkeurig
  • Groot verantwoordelijkheidsgevoel
  • Enthousiast
  • Flexibel

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11. Deze is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Benodigd aantal professionals
1

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op werkdagen in overleg. De kandidaat is hierin geheel vrij en werkt zelfstandig.

Deze opdracht voor inhuur wordt gegund via een aanbestedingsprocedure. De opdrachtgever heeft specifieke eisen en wensen geformuleerd. Om in aanmerking te komen, dien je te voldoen aan de gestelde eisen. Daarnaast kun je extra punten verdienen door tegemoet te komen aan de wensen.

Eisen

  • Bring your own device is van toepassing: kandidaat moet eigen mobiele telefoon en laptop/iPad gebruiken voor zakelijk gebruik.
  • Afgeronde opleiding Rechten op minimaal WO bachelor niveau.
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als jurist grondzaken/vastgoed binnen een gemeente.
  • Uiterlijk beschikbaar per 8 december voor 24 uur per week.
  • Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring met het produceren en zelfstandig opstellen van intentie- en anterieure overeenkomsten met particuliere en professionele initiatiefnemers.

Wensen

  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar als jurist grondzaken/vastgoed en gebiedsontwikkeling en ruimtelijke ordening bij een gemeente.
  • Afgeronde specialisatieopleiding onroerend goed.
  • Aantoonbare werkervaring met juridische advisering bij woningbouwprojecten met meer dan 1000 woningen, benoem waar deze is opgedaan.
  • Minimaal 6 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 7 jaar met het bijstaan en adviseren van gemeenten in gerechtelijke procedures, benoem dit duidelijk in het cv.
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring als jurist met het voeren van onderhandelingen en het vastleggen van afspraken tussen partijen. Licht dit duidelijk toe in het cv.

Reageer op opdracht

Toegestane typen: : .pdf, .doc, .docx