Organisatie
Bussum, Naarden, Muiden en Muiderberg vormen samen gemeente Gooise Meren met ruim 60.000 inwoners. Onze organisatie is plat en overzichtelijk met 650 medewerkers. We vertrouwen elkaar, zijn wendbaar en werken doelgericht met impact voor het bestuur, de inwoners en collega’s.
We stimuleren medewerkers zichzelf te zijn en te vertrouwen op hun kennis en intuïtie. Wanneer je leergierig bent zijn er vele mogelijkheden om te experimenteren en jezelf te ontwikkelen. Onze medewerkers hebben een open blik naar buiten en naar elkaar. Ze durven vragen te stellen en kritisch te zijn. En bovenal: ze hebben plezier in hun werk.
Ook Gooise Meren staat gesteld voor complexe vraagstukken. We proberen die vraagstukken zo simpel mogelijk te houden. Door bij de essentie van de opgave te blijven, is het voor medewerkers duidelijk wat hun aandeel is en welke rol ze daarin hebben. Ze voelen zich mede-eigenaar van de oplossing.
We hebben een stevige organisatie die zichzelf continue ontwikkelt. Dat doen we geleidelijk en op een zo natuurlijk mogelijke manier. Soms hebben we tijdelijk mensen nodig voor projecten, nieuwe opgaven of vervanging. Daarvoor zoeken we inspirerende teamspelers die effectief werken: doortastend, ondernemend, besluitvaardig. Passend bij onze organisatie.
Opdracht
Binnen de Gemeente Gooise Meren is het programma de Digitale Werkplek opgezet, waarbij met uitwerking hiervan in de jaren 2025 en 2026 wordt beoogd om eind 2026, een volwaardig functioneel en geaccepteerde Moderne Werkplek voor alle collega’s van Gooise Meren als vervanging te kunnen bieden van de huidige Citrix omgeving. Hierbij komen technieken kijken als MDM/MAM, Intune, Teams, Ondrive en gebruikmakend van de E5 licentie van Microsoft.
Het programma is ingericht met 4 pijlers, (Project, Techniek, Mens en Beheer) die actief samenwerken om het resultaat te behalen. Dit resultaat staat beschreven in het programmaplan.
Voor de pijler Mens binnen het programma zoeken we een verandermanager die in staat is om alle collega’s van Gooise Meren te begeleiden in de verandering richting de nieuwe digitale werkplek.
Deze rol draait niet alleen om het uitvoeren van communicatie- en trainingsactiviteiten, maar om het strategisch begeleiden van de organisatieverandering. Het gaat om het creëren van draagvlak, het begrijpen en ombuigen van weerstand, het adviseren aan programmamanager over hoe veranderingen het beste gecommuniceerd en geïmplementeerd kunnen worden, en het betrekken van de juiste stakeholders op de juiste momenten.
De verandermanager is verantwoordelijk voor de pijler Mens, zorgt voor verbinding tussen de verschillende onderdelen van het programma, en onderhoudt nauw contact met zowel de programmamanager (voor de richting en doelen van het programma) als met de technische teams (voor de vertaalslag naar de impact op gebruikers en processen).
Daarnaast speelt deze persoon een belangrijke rol in het begeleiden van veranderingen rondom informatiebeheer. Binnen het programma introduceren we nieuwe werkwijzen en systemen. We zoeken iemand die dit grotere plaatje overziet en ons helpt dit helder te positioneren richting de organisatie, inclusief het opstellen van een overkoepelend overzicht (samenwerkplaat) en het creëren van breed draagvlak.
Concreet betekent dit:
- Ontwikkelen van de adoptiemiddelen (zoals op maat gemaakte trainingen, handleidingen, etc.)
- Faciliteren van trainingen, infosessies, inloopspreekuren of andere contactmomenten
- Adviseren over formulering en timing van communicatie (in samenwerking met de interne afdeling Communicatie)
- Begeleiden van pilots en testen van adoptiemiddelen
- Signaleren van weerstand en begeleiden van teams en individuen in het veranderproces
- Valideren en eventueel actualiseren van eerder opgestelde persona’s en hier gebruik van maken binnen de implementatie
Competenties
- Je bent een onderzoekend, enthousiast persoon die anderen in beweging weet te krijgen en weet te motiveren en niet bang is om hier buiten de gebaande paden te lopen
- Je neemt initiatief, ziet kansen en stelt optimalisaties voor indien deze zich voordoen
- Je bent communicatief zeer sterk. Je weet technische informatie begrijpelijk te verwoorden voor verschillende doelgroepen
- Je bent analytisch sterk en begrijpt hoe ingewikkeld het belangenspel in een politieke organisatie kan zijn. Je doorziet dit belangenspel snel en weet hierop goed in te spelen tijdens de uitvoer van jouw rol in het programma
- Je levert kwaliteit, jij zorgt dat jouw wijzigingen goed doordacht en afgestemd op de organisatie worden ingericht en breed gedragen zijn
Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.
Benodigd aantal professionals
1.
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr.
Is hybride werken mogelijk: Ja.
Eisen voor de opdracht Verandermanager digitale werkplek
- Een afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau, bij voorkeur in de richting verandermanagement, organisatiekunde, bedrijfskunde of psychologie
- Minimaal 5 jaar aantoonbare, relevante werkervaring in de laatste 10 jaar als verandermanager binnen verandertrajecten rondom de implementatie van een Moderne Werkplek
- Beschikbaar per 19 november 2025 voor minimaal 16 uren per week
Wensen voor de opdracht Verandermanager digitale werkplek
- Minimaal 5 jaar aantoonbare, relevante werkervaring in de afgelopen 10 jaar met samenwerking binnen programma’s, waarbij intensief is afgestemd met andere disciplines dan communicatie of adoptie, zoals ICT, informatiebeheer of functioneel beheer. Benoem expliciet de aard van de samenwerking en de rol van de kandidaat (duidelijk in het cv)
- Minimaal 5 jaar aantoonbare, relevante werkervaring in de afgelopen 10 jaar met het vertalen van technische of procesmatige wijzigingen naar veranderstrategieën en -plannen, inclusief het opzetten van interventies/contactmomenten afgestemd op verschillende doelgroepen (bijv. persona’s)
- Een duidelijke visie op hoe de adoptie van cloudontwikkelingen en de moderne werkplek stapsgewijs en gestructureerd doorgevoerd kan worden, bijvoorbeeld via persona’s, fasering, overlegstructuren of interventieplannen
- Beschikt aantoonbaar over een Prosci-certificering
Is dit de uitdaging waar jij naar zoekt?
Hoe het proces in zijn werk gaat
1. Reageer op de opdracht Verandermanager digitale werkplek
Zodra we jouw reactie ontvangen, gaan we meteen aan de slag met de volgende acties:
- We beoordelen of jouw cv aansluit bij de opdracht
- We leggen jouw profiel naast de wensen en eisen van de opdrachtgever
- We analyseren je tarief aan de hand van actuele marktgegevens om jouw positie te bepalen
Deze werkwijze vergroot de kans op een succesvolle opdracht aanzienlijk. Je krijgt binnen één werkdag terugkoppeling van ons of er een match is en of het offertetraject kan starten.
2. Introductie bij Gooise Meren
Zodra wij een geschikte match zien, stellen wij jouw profiel voor aan Gooise Meren. Gedurende het traject begeleiden wij je stap voor stap:
- We presenteren jouw profiel aan Gooise Meren
- Indien van toepassing verzamelen we benodigde documenten, zoals een motivatiebrief, diploma’s, referenties en een VOG
- Gezamenlijk werken we aan een overtuigende offerte die jouw kwaliteiten duidelijk aantoont
- Je ontvangt advies over het tarief aan de hand van actuele marktinzichten, de uiteindelijke keuze ligt bij jou
Na goedkeuring door Gooise Meren volgt doorgaans een kennismakingsgesprek.
3. Aan de slag!
Eerlijkheid en transparantie vormen bij ons de basis. Wij kiezen ervoor om direct samen te werken met zelfstandigen, zodat de inhuurketen helder en overzichtelijk blijft.
- Lage marges: wij rekenen slechts 9% marge over je uurtarief, die we na het eerste jaar verlagen naar 7%.
- Snelle betaling: zodra de opdrachtgever het bedrag heeft overgemaakt, ontvang je binnen 24 uur op werkdagen je factuurbedrag op je rekening.
- Geen beperkingen: wij werken zonder concurrentie- of relatiebeding. Heb je een opdracht succesvol afgerond en krijg je een nieuwe kans bij dezelfde opdrachtgever? Daar ben je volledig vrij in.
Dankzij deze voorwaarden werk je met maximale vrijheid en zekerheid.
Reageer nu binnen 24 uur reactie
We stellen ons graag voor
Wij zijn LibLab
Welkom bij LibLab! Dit platform is ontstaan vanuit zelfstandigen, voor zelfstandigen. Wij weten als geen ander hoe uitdagend het kan zijn om passende opdrachten te vinden en welke drempels werken via tussenpersonen met zich meebrengt. Met meer dan 18 jaar ervaring in het begeleiden van zelfstandig professionals zijn wij ervan overtuigd: het kan anders, en vooral, het moet anders. De traditionele werkwijze verdient vernieuwing.
Daarom kiezen zelfstandigen voor LibLab
- Reactie binnen één werkdag: geef aan dat je interesse hebt en ontvang binnen 24 uur op werkdagen duidelijkheid over een mogelijke introductie
- Minimale marges: start met 9%, na het eerste jaar slechts 7% marge
- Supersnelle uitbetaling: jouw factuur of brutoloon staat binnen 24 uur nadat het geld binnen is op je rekening
- Volledige vrijheid: na je opdracht zijn er geen belemmerende afspraken zoals een concurrentie- of relatieclausule