Er is behoefte om te komen tot integraal merkmanagement in Groningen. Zowel qua uiteindelijke governance/organisatie als in werkwijze. Het traject hiervoor loopt nu enkele jaren. Sinds januari 2023 hebben betrokkenen met behulp van een kwartiermaker verschillende stappen gezet. De behoefte is aan een procesbegeleider voor het vervolg, met als einddoel één organisatie voor integraal merkmanagement en marketing.
Op dit moment zijn marktbewerking vrijetijdseconomie (toerisme) en gastvrijheid (VVV, Groningen store en Martinitoren) belegd bij Marketing Groningen. Daarnaast is er een tijdelijke organisatie in opbouw (administratief ondergebracht bij de gemeente Groningen) die aan de slag gaat met marktbewerking (kennis-)economie en overkoepelend merkmanagement. Binnen een termijn van 1,5 tot 2 jaar zullen Marketing Groningen en de tijdelijke organisatie samengaan in één organisatie.
Op dit moment zijn vier partijen, verenigd in een kernteam, gedelegeerd ambtelijk opdrachtgever voor Marketing Groningen en de tijdelijke organisatie. Dit zijn: Gemeente Groningen, Provincie Groningen, Akkoord van Groningen en Nationaal Programma Groningen.
Als procesbegeleider heb je de volgende taken:- Technisch voorzitter van het kernteam
- Adviseur kernteam over invulling van het opdrachtgeverschap voor integraal merkmanagement
- Proces- en opdrachtbegeleiding bij het totstandkomen van de definitieve organisatie, in goede afstemming met Marketing Groningen en de tijdelijke organisatie
- Verantwoordelijk voor planning en voortgangsbewaking van de vormgeving van de toekomstige organisatie
- Zicht houden op in te vullen randvoorwaarden voor zowel de tijdelijke als definitieve organisatie (zoals merkrechten)
- Ondersteuning bij stakeholdermanagement, in nauwe afstemming met de merkmanager van de tijdelijke organisatie
- Voorbereiding van bestuurlijke overleggen i.s.m. het kernteam
Als ondersteuning voor de procesbegeleider is een trainee met kennis van marketing beschikbaar voor gemiddeld 2 dagen per week.
Competenties- Je bent verbindend en gericht op samenwerken.
- Je hebt politiek-bestuurlijke sensitiviteit en kunt schakelen tussen verschillende niveaus binnen de organisaties (strategisch, tactisch, operationeel).
- Je hebt het vermogen om kansen te zien en (onverwachte) combinaties te maken.
- Je hebt zeer goede schriftelijke en mondelinge uitdrukkingsvaardigheden.
Deze opdracht is ingedeeld in functieschaal 12.
Benodigd aantal professionals1
CV-eisenMaximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
WerkdagenDe opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: flexibel verspreid over de week.
PlanningDe gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op woensdag 2 oktober 2024 tussen 12.00 uur en 15.00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op 30 september bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.
Overige informatieDe opdrachtgever heeft ervoor gekozen om Flextender als broker in te zetten. Na gunning verzorgt Flextender de contractafhandeling, urenregistratie en facturatie. Dit betekent dat u een overeenkomst afsluit met Flextender. U zal factureren aan Flextender via de facturatiemodule van Flextender. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding. Door in te schrijven gaat u ermee akkoord de opdracht via deze constructie uit te voeren.
Eisen
- Een afgeronde opleiding op minimaal hbo-niveau;
- Aantoonbare werkervaring als procesbegeleider/kwartiermaker;
- Aantoonbare werkervaring als leidinggevende en/of in organisatieontwikkeling.
Wensen
- Minimaal 5 jaar werkervaring als leidinggevende en/of in organisatieontwikkeling;
- Aantoonbare werkervaring als procesbegeleider;
- Aantoonbare werkervaring met het werken met, voor of in de overheid;
- Minimaal 5 jaar werkervaring in een complex speelveld met allerlei partners en stakeholders;
- Aantoonbare werkervaring met communicatie/marketing.