(Verander) Manager control

Het Kadaster

Verlopen op: 26 feb 2025 om 23:59
Max. Uurtarief: 135
Aantal uur per week: 36
Provincies: Gelderland
Segmenten: Directie

Omschrijving

Soorten Inhuur: Freelance
Start datum: 1 april 2025
Eind datum: 31 maart 2026

Algemeen: Het Kadaster
Het Kadaster registreert en verstrekt gegevens over de ligging van vastgoed in Nederland en de bijbehorende rechten, zoals eigendom en hypotheek. Als zelfstandig bestuursorgaan is dit een wettelijke taak. Deze gegevens ondersteunen bij maatschappelijke vraagstukken, zoals:

  • Het bepalen van de beste route voor nieuwe infrastructuur.
  • Het analyseren van woningmarktontwikkelingen.
  • Het in kaart brengen van leegstand.

Omschrijving context
De afdeling Concerncontrol is eindverantwoordelijk voor de opzet, financiële kaders en goede uitvoering van de periodieke Planning en Control cyclus van het Kadaster. Binnen de afdeling Concerncontrol vallen de functies financial control en business control. Ook is er aandacht voor fiscale vraagstukken. De afdeling maakt deel uit van de directie Financiën & Control (F&C) en bestaat momenteel uit 7 medewerkers.

De directie F&C is verantwoordelijk voor de overall control van de organisatie. De directie heeft daarmee een kaderstellende en faciliterende rol ten behoeve van een doelmatig en rechtmatig optreden door het Kadaster. Enerzijds is de directie doordrongen van het dienstverlenende karakter van zijn werkzaamheden, anderzijds wordt kaderstellend geopereerd in nauw overleg met de overige directies. Bij de directie werken ongeveer 80 medewerkers in 5 afdelingen.

Opdrachtomschrijving (Verander)Manager Control
Als (verander)manager Control zorg je ervoor dat het Kadaster de financiële huishouding op orde houdt, ook op lange termijn. Deze opdracht bevat een drietal veranderopgaves, gericht op vernieuwing.

  • Het inrichten en testen van het nieuwe ERP-systeem. Beoogd is per 1/1/2026 over te stappen naar AFAS voor de domeinen financiën, inkoop en HRM. Q1 2026 is de nazorgfase.
  • Het verder optimaliseren van de financiële planning- en controlprocessen en rapportages. Dit volgt de jaarcyclus en loopt tot en met 31/12/2025.
  • Het verder verbeteren van de werking van het 3-lijnenmodel en dan specifiek de tweedelijns controlwerkzaamheden. Dit loopt tot en met november 2025.

Je hebt ook aandacht voor de ontwikkeling van de afdeling en de medewerkers, maar de focus ligt op het zelfstandig uitvoeren van de drie veranderopgaves. Tot slot lever je inhoudelijke expertise en ervaringen bij de werkzaamheden en producten van de afdeling, zoals de totstandkoming van het Meerjaren Beleidsplan, de jaarplanning en de jaarverslaggeving. Verder:

  • Draag je zorg voor de planning, voortgang en kwaliteit van de werkzaamheden.
  • Bevorder je een goede verbinding van de collega’s van de afdeling Concerncontrol met de primaire processen zodat de wereld achter de getallen goed geduid kan worden.
  • Ben je domeineigenaar in de projecten en implementatie van het (nieuwe) ERP-systeem.
  • Bewerkstellig je een hechte samenwerking tussen de financiële disciplines binnen en buiten de directie F&C, waaronder de decentrale business controllers.
  • Ben je aanspreekpunt voor accountantscontroles.
  • Voer je de nodige veranderingen door in verbinding met de belangrijke partners binnen en buiten F&C.

Verantwoordelijkheden
De belangrijkste verantwoordelijkheden zijn:

  • Het inrichten en testen van het nieuwe ERP-systeem als domeineigenaar control. Beoogd is per 1/1/2026 over te stappen naar AFAS voor de domeinen financiën, inkoop en HRM. Q1 2026 is de nazorgfase.
  • Het verder optimaliseren van de financiële planning- en controlprocessen en rapportages. Dit volgt de jaarcyclus en loopt tot en met 31/12/2025.
  • Het verder verbeteren van de werking van het 3-lijnenmodel en dan specifiek de tweedelijns controlwerkzaamheden. Dit loopt tot en met november 2025.
  • Aandacht hebben voor de ontwikkeling van de afdeling en de medewerkers.
  • Je inhoudelijke expertise en ervaringen leveren bij de werkzaamheden en producten van de afdeling.
  • Zorgdragen voor de planning, voortgang en kwaliteit van de werkzaamheden.
  • Bevorderen van een goede verbinding van de collega’s van de afdeling Concerncontrol met de primaire processen zodat de wereld achter de getallen goed geduid kan worden.
  • Het bewerkstelligen van hechte samenwerking tussen de financiële disciplines binnen en buiten de directie F&C, waaronder de decentrale business controllers.
  • Aanspreekpunt zijn voor accountantscontroles.
  • Afstemmen en verbinden met de belangrijke partners binnen en buiten F&C.

De belangrijkste op te leveren resultaten zijn:

  • Een go op de transitie naar AFAS per 1/1/2026 voor het domein control.
  • Een eindrapportage over de (uitgevoerde) optimalisering van de financiële planning- en controlprocessen en rapportages.
  • Een eindrapportage over verbeterde werking van het 3-lijnenmodel waarvan specifiek de tweedelijns controlwerkzaamheden.
Deze opdracht voor inhuur wordt gegund via een aanbestedingsprocedure. De opdrachtgever heeft specifieke eisen en wensen geformuleerd. Om in aanmerking te komen, dien je te voldoen aan de gestelde eisen. Daarnaast kun je extra punten verdienen door tegemoet te komen aan de wensen.

Eisen

  • De kandidaat is inzetbaar vanaf 01-04-2025 tot en met 31-03-2026 voor 32-26 uur per week. In de eerste maand geleidelijk opbouwen is mogelijk. De inhuuropdracht kan optioneel worden verlengd met 2 x 3 maanden. De opdrachtgever kan de overeenkomst eenzijdig tussentijds opzeggen met een opzegtermijn van één (1) maand.
  • Competenties waar de kandidaat over dient te beschikken:
    • Samenwerkingsgericht en verbindend.
    • Zelfstandig.
    • Analytisch en conceptueel vermogen.
    • Initiërend vermogen.
    • Verandermanagement.
    • Resultaatgerichtheid, je kunt de focus leggen op de zaken die belangrijk zijn en ook ‘nee’ verkopen.
    • Stevig.
    • Vertrouwd met de principes van outputsturing.
    • Uitstekende communicatieve vaardigheden en een verbindende leiderschapsstijl.
  • U voegt slechts één Nederlandstalig curriculum vitae (cv) van maximaal 3 pagina's A4 toe. Graag cv in PDF aanleveren.
  • Academisch werk- en denkniveau, een afgeronde universitaire opleiding RA, RC of AA is een pré.
  • Minimaal 5 jaar werkervaring met besturing, financial accounting en management accounting in de (semi-) publieke sector, werkervaring bij een ZBO is een pré.
  • Minimaal 5 jaar interim management ervaring en stevigheid om vorm te geven aan de opbouw en ontwikkeling van de afdeling.
  • Aantoonbare ervaring in verandermanagement en probleemoplossend vermogen om de veranderingen goed te begeleiden.

Wensen

  • U toont duidelijk aan (max. 300 woorden) welke wijze de geleverde expertise en competenties binnen de geschetste situatie een bijdrage leveren aan te behalen resultaten.
  • U geeft een beschrijving van uw aanpak (max. 400 woorden) hoe u zich met de afdeling voorbereidt op de beoogde overstap naar het nieuwe ERP-systeem AFAS per 1/1/2026.
  • U beschrijft (max. 300 woorden) hoe u zorgdraagt dat de reguliere processen van de afdeling door blijven lopen parallel aan de vernieuwing.
Deze opdracht is verlopen.