BMR – IT delivery manager Electric Office

Stedin

Verlopen op: 27 feb 2025 om 09:00
Max. Uurtarief: geen max tarief
Aantal uur per week: 40
Provincies: Zuid-Holland
Segmenten: ICT Informatievoorziening

Omschrijving

Soorten Inhuur: Freelance
Start datum: 26 februari 2025
Eind datum: 25 februari 2026

Vacature BMR-EO: (senior) IT delivery manager Electric Office
Het huidige GIS systeem van Stedin (BM-GIS) is verouderd en bevat veel maatwerk. Daarom zijn we bezig dit te vervangen door een toekomstbestendiger product (geen maatwerk tenzij…): Electric Office van General Electric (GE). Het GIS systeem is een bronsysteem van Stedin en bevat een digitale weergave van ons volledige netwerk in ons verzorgingsgebied, met een volledige beschrijving van o.a. onze assets, functies in ons net en de topologie. Electric Office biedt, naast inzicht in ons actuele netwerk, ook inzicht in geplande wijzigingen (gepland werk) in ons net. Door rekening te houden met gepland werk kan netplanning en netrekenen beter uitgevoerd worden, gaat de uitvoerbaarheid van projecten omhoog doordat afhankelijkheden tussen interne projecten eerder gesignaleerd kunnen worden en kunnen we eerder potentiële netcongestie signaleren en hierop acteren. Hiervoor willen we de ontwerpen en aanpassingen van het net (nieuw en revisies) zo snel mogelijk in het nieuwe EO systeem hebben, het liefst direct tijdens het ontwerpen (dit is nu nog niet mogelijk).

Uitdaging en complexiteit
Naast de vernieuwing van ons GIS systeem zal er een Mobile applicatie worden geïmplementeerd bij de buitendienst medewerkers; zowel bij eigen monteurs van Stedin als de monteurs van externe aannemers die werkzaamheden voor ons verrichten. Met deze applicatie zijn we straks in staat om in de sleuf op zeer efficiënte wijze assetdata digitaal te collecteren en terug te sturen naar het GIS voor een snellere verwerking. Hierdoor beschikken we over actuelere assetdata en voldoen we ook beter aan de WIBON (Wet informatie-uitwisseling bovengrondse en ondergrondse netten en netwerken).

BMR programma en implementatie
Het BMR (‘Bedrijfsmiddelenregister’) programma bestaat uit twee projecten die integraal vanuit het programma bestuurd worden: de vernieuwing van het verouderde Stedin GIS systeem en de implementatie van een nieuwe Mobile applicatie bij de buitendienst. Deze vacature richt zich op de implementatie van EO (en niet Mobile). De implementatie van Electric Office (EO) is een groot en complex traject waarin de volgende technische zaken gerealiseerd dienen te worden:

  • Realisatie van de afgesproken MVP (minimal viable product) scope aan functionaliteit in EO
  • Realisatie van de interfaces tussen EO en andere systemen
  • Voeding van het datawarehouse en alle achterliggende applicaties vanuit EO
  • Succesvolle afronding van de gebruikers- en ketentesten voor de gerealiseerde functionaliteit en interfaces
  • Volledige migratie van de data van het huidige GIS systeem naar EO
  • Succesvolle technische transitie en go-live van het huidige GIS systeem naar EO

Business verandering
Naast de technische realisatie is de business verandering ook complex:

  • Vijf bedrijfsonderdelen (met elk een eigen cultuur en werkwijze) maken gebruik van GIS.
  • De processen moeten maximaal gestandaardiseerd worden naar de standaard EO applicatie.
  • Huidige verschillende werkwijzen en representatie van informatie zullen geüniformeerd worden over afdelingen en regio’s heen.
  • Voor honderden interne Stedin medewerkers betekent de vervanging van GIS door EO dat hun werk verandert; voor sommige functies komt er werk bij en andere functies wordt het werk vereenvoudigd.
  • Een groot deel van de monteurs zal getraind moeten worden in het werken met de nieuwe applicatie.

Noodzaak en planning
Het BMR programma is enkele jaren geleden gestart met een grondige analyse en software selectiefase. In 2021 is gestart met de technische realisatie, die nu nog doorloopt gezien de complexiteit van de integratie van de aangekochte software pakketten binnen het IT landschap van Stedin (het datamodel is grondig aangepast en er zijn meer dan 18 systeeminterfaces, etc). De livegang van EO zal in Q2 van 2026 plaatsvinden.

Uitdaging in deze rol
De belangrijkste uitdaging in deze rol is om te zorgen dat het programma live gaat volgens de afgesproken planning wetende dat er vanuit de verschillende afdelingen en werkwijzen (additionele) behoeften zijn die kunnen leiden tot uitbreiding van de MVP scope. De uitdaging is om te bepalen welke business behoeften vertaald moeten worden naar extra MVP scope, welke later gerealiseerd kunnen worden of op een andere manier ingevuld kunnen worden. Deze afweging wordt in nauwe afstemming met de business owners gemaakt.

Gewenst profiel
Wij zoeken een ervaren (senior) IT delivery manager die deze opgave weet te realiseren en ervoor zorgt dat de benodigde MVP scope wordt gerealiseerd, de gebruikers- en ketentesten succesvol worden doorstaan, de data volledig en juist gemigreerd is en de transitie op technisch vlak succesvol wordt gemaakt. Kortom: het realiseren van alle technische randvoorwaarden om live te kunnen gaan met EO. De Implementatielead zorgt voor de succesvolle implementatie in de business en business transitie.

Startdatum en inzet
De opdracht start zo snel mogelijk en loopt door tot aan de go-live in Q2 2026. Gevraagde inzet is minimaal 4 dagen per week en fysieke aanwezigheid daarin is belangrijk.

Deze opdracht voor inhuur wordt gegund via een aanbestedingsprocedure. De opdrachtgever heeft specifieke eisen en wensen geformuleerd. Om in aanmerking te komen, dien je te voldoen aan de gestelde eisen. Daarnaast kun je extra punten verdienen door tegemoet te komen aan de wensen.

Eisen

  • Kandidaat heeft minimaal 10 jaar aantoonbare werkervaring in IT delivery manager of IT programmamanager met een bewezen en succesvol track record op grote complexe IT trajecten, bij voorkeur bij een netbeheerder of in de energiebranche.
  • Kandidaat dient de Nederlandse taal machtig te zijn in woord en geschrift, een aanbieding op deze aanvraag is hierbij een akkoordverklaring.
  • Kandidaat heeft minimaal een aantoonbare afgeronde HBO/WO opleiding in relevante richting.
  • Kandidaat heeft ervaring met GIS systemen, engineering en revisie.
  • Kandidaat heeft kennis en ervaring met de Agile Scrum methode en het aansturen en samenwerken met Agile teams.
  • Kandidaat heeft leiding gegeven aan multidisciplinaire teams, gezorgd voor een goede samenwerking en het oplossen van problemen die de voortgang kunnen vertragen.
  • Het CV is voorzien van referenties (naam, functie en contactgegevens referent) of deze kunnen op aanvraag aangeleverd worden.

Wensen

  • Graag marktconform aanbieden. Tarieven dienen all-in te zijn. Losse declaraties zijn niet toegestaan.
  • Bereid om onderstaande dagen op locatie te werken: maandag: Delft, dinsdag en donderdag: Rotterdam Blaak, woensdag: Utrecht.
  • De kandidaat beschikt over onderstaande competenties. Deze kunnen worden getoetst in een gesprek met de opdrachtgever:
    • Goed kunnen plannen
    • Verantwoordelijkheidsgevoel
    • Flexibele instelling
    • Goede communicatieve vaardigheden
    • Resultaatgericht
    • Proactief
    • Luistervaardig
  • Is de kandidaat eerder werkzaam geweest binnen Stedin? Indien kandidaat eerder werkzaam is geweest binnen Stedin dan dient de reden van vertrek in het CV te staan. Tevens worden intern referenties ingewonnen. Mocht de reden van vertrek en de referentie(s) niet overeenkomen, dan wordt de toelating in het Dynamisch Aankoopsysteem ontnomen.
Deze opdracht is verlopen.