Organisatie
Gemeente Waterland is een (relatief) kleine gemeente. Typerend voor onze organisatie is het ‘ons kent ons’ gevoel en de korte, informele lijnen. Het enige constante is verandering en dat is voor gemeente Waterland niet anders.
Sinds 1 mei 2022 is de Wet Open Overheid (Woo) in werking getreden. Met de komst van de Woo is gemeente Waterland o.a. aan de slag gegaan met het op orde brengen van de basis informatievoorziening. Daarnaast heeft Waterland de eerste acties gestart voor het actief openbaar maken van 11 informatiecategorieën.
Opdracht
Gemeente Waterland is op zoek naar een Consulent leefgeld Oekraïne / Inkomensconsulent voor 32 uur per week. Gemeente Waterland vangt op 2 gemeentelijke locaties ontheemde Oekraïners op. Eén locatie is een voormalig hotel, de andere locatie bestaat uit zelfstandige woonunits. In totaal gaat het om ongeveer 300 mensen. De werkzaamheden voor uitkering van het Leefgeld kent pieken en soms is de hoeveelheid werk moeilijk te voorspellen. Hetzelfde geldt voor het innen van de eigen bijdrage Oekraïners. We vragen daarom ook of je taken op het gebied van inkomen kan oppakken.
Taken
Een van de taken binnen de Oekraïne-opgave is het verstrekken van leefgeld aan de mensen die niet in hun eigen inkomen kunnen voorzien. Je gaat in gesprek met mensen die nieuw binnenkomen in de gemeente en met mensen op wie een mutatie van toepassing is. Je doet dit veelal samen met een collega op locatie op een vaste dag per maand. Vooraf zorg je voor goede communicatie over deze dag en wat je van de inwoners verwacht.
Het innen van de eigen bijdrage is geïmplementeerd, maar we willen er echt voor zorgen dat de Oekraïners onderdeel worden van de reguliere caseload; daar hebben we nog werk te verrichten. We verwachten dat je hierbij helpt op de gebieden die nodig zijn; administratief, beoordeling, het opstellen en verzenden van beschikkingen, maar ook het beantwoorden van vragen op locatie. Je staat in verbinding met de locatiebeheerder op de woonlocaties van de Oekraïners en met je directe collega’s vanuit team Samenleving. Hoewel je primaire taken het verstrekken/muteren van Leefgeld betreft, heb je ook oog voor het welzijn van de bewoners, vanuit een social work-bril. Waar nodig ga je het gesprek aan met de bewoners en verwijs je waar dat nodig is naar een sociale partner, medische dienst of consulteer je de locatiemanager.
Omdat we ernaar streven om Oekraïners zoveel mogelijk regulier mee te nemen, is het belangrijk dat je ervaring hebt als inkomensconsulent zodat je mee kan denken hoe we dit proces in kunnen richten en bijvoorbeeld maandelijks kunnen checken in hoeverre gegevens kloppen. We vragen van de kandidaat flexibiliteit om vergelijkbare taken op het gebied van inkomensverstrekkingen binnen het team op te pakken.
Het is in deze rol belangrijk dat je affiniteit hebt met de doelgroep en dat vanuit sociale betrokkenheid verder gekeken wordt dan de primaire vraag. Daarnaast is het in deze rol wenselijk dat je geen 9-tot-5-mentaliteit hebt.
Uit te voeren taken/ Werkzaamheden inkomensconsulent
- Voeren van intakegesprekken.
- Beheren van je eigen caseload (inclusief beëindigingen, terugvorderingen en fraudeonderzoeken).
- Beoordelen bijzondere bijstand en minimaregelingen.
- Werken binnen team Samenleving samen met de clusters WMO en Jeugd.
- Weet je een caseload te beheren en behaal je goede resultaten met je team.
- Ben je in staat de regie te nemen in de gesprekken, waarbij je oog hebt voor de belangen van de gesprekspartner(s) en de gemeente.
- Ben je creatief en resultaatgericht en beschik je over uitstekende sociale vaardigheden, naast een zakelijke instelling.
- Kan je je zowel schriftelijk als mondeling duidelijk uitdrukken.
- Haal je voldoening uit het helpen van anderen op juridisch gebied en duik je graag in de cijfers.
Beoordeling
Stap 1: Beoordeling CV’s op minimumeisen
Flextender beoordeelt de CV’s op de minimumeisen in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen worden geselecteerd voor stap 2. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.
Stap 2: Selectie tien (10) CV’s die aan de organisatie worden voorgelegd
Flextender beoordeelt de CV’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in onderlinge vergelijking op de gunningscriteria. De tien kandidaten die het beste scoren worden geselecteerd voor stap 3. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend.
Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de geselecteerde CV’s op relevante werkervaring met soortgelijke opdrachten en organisaties. De beste drie kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek.
Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt nader getoetst in hoeverre de kandidaten voldoen aan het profiel, met name op competenties. De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die hierop het beste scoort.
Functieschaal
Functieschaal 10. Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenerbeloning.
Benodigd aantal professionals
1.
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: in overleg met opdrachtgever, waarvan mogelijk ook hybride te werken.
Planning
De gesprekken bij gemeente Waterland (op locatie gemeentehuis Waterland, Monnickendam) worden nog gepland. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang.
Overige informatie
- Voor de uitvoering van de opdracht is een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) verplicht.
- Het facturatieproces verloopt via de facturatiemodule van Flextender. Indien je de opdracht gegund krijgt, ontvang je een handleiding.
- ‘Bring your own device’ is van toepassing. De kandidaat dient zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement en een laptop c.q. iPad mee te nemen.
Meer informatie
Vragen kunnen ingediend worden tot woensdag 26 februari 2025, 09.00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op donderdag 27 februari 2025 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunnen worden ingediend bij Flextender. Voor procedurele vragen is Flextender telefonisch bereikbaar op 035-7510777.
Eisen
- Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal mbo niveau 4 op het gebied van Sociaal Juridische Dienstverlening.
- Uurtarief maximaal € 70,- exclusief btw, inclusief reiskosten en fee Flextender.
- Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring als inkomensconsulent met kennis van de voorliggende voorzieningen.
- BYOD (bring your own device): de kandidaat dient gebruik te maken van eigen laptop en mobiele telefoon.
Wensen
- Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met Suite voor Sociaal Domein, benoem waar dit is opgedaan.
- Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als Consulent Inkomen bij een gemeentelijke instelling.
- Aantoonbare werkervaring met behandelen van aanvragen levensonderhoud, bijzondere bijstand en uitbetaling leefgeld Oekraïners.
- Aantoonbare kennis van de regelgeving omtrent statushouders en Oekraïense vluchtelingen.