Verantwoordelijkheden
• Je zorgt voor bekendheid en naamsbekendheid van de leidende thema’s in alle onderdelen en lagen van de organisatie. Idealiter kent elke medewerker in de eenheid medio 2025 de leidende thema’s en hoe deze haar of hem raken.
• Je stelt per leidend thema een prikkelend communicatie jaarplan op dat merkbaar bijdraagt aan de (jaar- en meerjaar-) doelen en ambities van het leidende thema in kwestie; zowel de operationele doelen als de communicatiedoelen.
• Je helpt de programmamanager en de projectleiders van elk leidend thema jouw goedgekeurde communicatieplan te bewaken en te realiseren.
• Je actualiseert het communicatie jaarplan van elk leidend thema periodiek, waardoor het een levend document blijft.
• Je adviseert voor de grote producten en mijlpalen van elk leidend thema op de communicatievormen die bijdragen aan het opstellen, realiseren en borgen.
Beoogd resultaat
De opdracht is geslaagd en afgerond wanneer er door de eenheid een geaccordeerd communicatie jaarplan wordt opgeleverd. Het communicatie jaarplan dient tevens geïmplementeerd te zijn.Behaalde resultaten zijn:
• Oplevering communicatie jaarplan
• Succesvolle implementatie van het communicatie jaarplanDe resultaten worden behaald door:
• Opstellen strategisch (integraal) communicatieplan: Je stelt per leidend thema een communicatie jaarplan op dat merkbaar bijdraagt aan de (jaar- en meerjaar-) doelen en ambities van het leidende thema in kwestie te realiseren; zowel de operationele doelen als de communicatiedoelen.
• Opzetten integrale samenwerking ter borging en implementatie van de strategische (communicatie)doelen, zowel op organisatieniveau, themaniveau als communicatieniveau. Dit dient uiterlijk eind 2025 afgerond en overgedragen te zijn. Dit is een harde eis.
• Opstellen afgeleide adviezen vanuit het strategisch plan.
• Opstellen afgeleide participatieplannen per thema.
• Draagt zorg voor verankering en borging van alle documentatie binnen de afdeling Communicatie.
• Produceert zelfstandig passende verandermiddelen, in lijn met de strategie.
Interne contacten
• Binnen de afdeling Communicatie.
• Contacten met andere teams en afdelingen binnen de Eenheid Den Haag.
Eisen
- De kandidaat heeft minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als (senior) communicatieadviseur.
- De kandidaat heeft minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring als (lead) verandercommunicatiespecialist.
- De kandidaat heeft aantoonbare werkervaring in stakeholdermanagement in relatie tot complexe veranderingen.
- De kandidaat heeft in de afgelopen 8 jaar minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring op het gebied van complexe strategische interne communicatievraagstukken met een groot afbreukrisico.
- De kandidaat heeft in de afgelopen 7 jaar minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met het uitvoeren van strategische communicatievraagstukken binnen grote complexe overheidsorganisaties.
- De kandidaat heeft in de afgelopen 5 jaar minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met het werken op directie/MT-niveau binnen corporate en/of (overheids)organisaties.
Wensen
- De kandidaat heeft in de afgelopen 7 jaar minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in een interne en/of corporate communicatieadviesopdracht met een hoge mate van complexiteit.
- De kandidaat heeft minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met internal branding.
- De kandidaat heeft minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met interne verandertrajecten.
- De kandidaat heeft aantoonbare werkervaring met het opzetten en realiseren van interne communicatie rondom nieuwe strategieën.
- De kandidaat heeft trainingen en/of cursussen afgerond op het gebied van verandercommunicatie.