Werken voor gemeente Hardenberg: Groei en bloei met ons mee
Gemeente Hardenberg is een fantastische plek om te wonen en te werken. Hier geniet je van het mooie platteland langs de Vecht én van de gezelligheid van een stad. Terwijl veel andere gemeenten kleiner worden, blijft gemeente Hardenberg juist groeien. Inmiddels hebben we meer dan 62.935 inwoners.
Ambitie en ontwikkeling
We willen Hardenberg verder laten groeien en ontwikkelen tot een moderne stad in een landelijke omgeving. Dit betekent dat we de regio willen versterken, het buitengebied aantrekkelijker willen maken en de voorzieningen willen verbeteren. We bouwen aan een duurzame economie die klaar is voor de toekomst, waarbij lokaal ondernemen een belangrijke rol speelt.
Werken bij gemeente Hardenberg
Bij ons werk je met plezier aan deze plannen, samen met 550 enthousiaste collega’s. We hechten veel waarde aan vriendelijkheid, betrouwbaarheid en een goede samenwerking. We geloven in de “Kracht van Gewoon Doen” en pakken dingen praktisch aan.
Opdracht Achtergrond
Voor het project Digitaal Samenwerken zijn wij op zoek naar een Lead Consultant Verandermanagement die ons gaat helpen bij het vormgeven van een passende veranderaanpak om de medewerkers optimaal gebruik te laten maken van de op te leveren producten/diensten uit dit project.
Doelstellingen project
Een van de doelstellingen is om het samenwerkingsplatform, gebaseerd op Microsoft365 diensten, breder en efficiënter voor de organisatie in te zetten. Het is de bedoeling dat gebruikers het platform intensiever gaan gebruiken en de voordelen hiervan beter gaan benutten.
Een andere doelstelling is de transformatie naar een moderne en veilige, cloudgeoriënteerde werkplek met verschillende typen werkplekoplossingen.
De opdracht
Iedere medewerker die gebruik maakt van de gemeentelijke ICT-omgeving, zal naar aanleiding van dit project worden geconfronteerd met een andere werkwijze, met name op het gebied van documentbeheersing.
De opdracht is de medewerkers hier zo goed mogelijk op voor te bereiden en te begeleiden in de verandering. De medewerker staat hierin centraal.
De resultaten
- Als Consultant Verander Management formuleer je de veranderstrategie om medewerkers optimaal gebruik te laten maken van de opgeleverde producten/diensten uit dit project.
- Bouwt mee aan een geïntegreerde veranderaanpak voor meerdere IT-projecten en adviseert de andere IT-projecten bij het opzetten van een veranderaanpak.
- Voor ieder product/dienst die een verandering in de werkwijze voor de medewerker tot gevolg heeft, definieer je de veranderaanpak.
- Je adviseert over de te produceren adoptiemiddelen en benodigde interventies.
- Je formuleert een aanpak voor een gefaseerde uitrol van de benodigde veranderingen.
- Je begeleidt ambassadeurs, verkenners en medewerkers om de adoptie van de veranderingen succesvol te laten verlopen.
- Je implementeert een methode waarmee het succes van de adoptie meetbaar en inzichtelijk wordt.
- Je stelt in samenwerking met afdeling communicatie communicatieberichten op in relatie tot het adoptie- en verandertraject.
- Monitoren van de voortgang van de veranderinitiatieven en waar nodig bijsturen om de beoogde resultaten te behalen.
- Stakeholder management met de opdrachtgevers.
Competenties
- Je beschikt over goede communicatieve vaardigheden en goede contactuele eigenschappen.
- Je bent organisatie-sensitief.
- Innovatieve en creatieve denkwijze.
- Empathisch vermogen.
- Je beschikt over een goede balans tussen flexibiliteit en standvastigheid.
- Een goed analytisch en probleemoplossend vermogen is van groot belang, naast accuratesse, doorzettingsvermogen en resultaatgerichtheid.
Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.
Benodigd aantal professionals
1.
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Werkdagen
Is hybride werken mogelijk: ja
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: in afstemming.
Eisen
- Aantoonbare afgeronde opleiding op wo bachelor niveau.
- Uurtarief maximaal €135 exclusief BTW / inclusief reiskosten woon-werk en fee Flextender.
- Uitstekende beheersing van de Nederlandse taal in woord en geschrift (toetsing vindt in een eventueel gesprek plaats).
- Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 3 jaar met adoptie- en verandertrajecten in relatie tot ICT-implementaties.
Wensen
- Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 3 jaar met adoptie- en verandertrajecten in relatie tot ICT-implementaties bij een 50.000+ gemeente.
- Aantoonbare werkervaring met adoptie- en verandertrajecten binnen een organisatie met 600+ medewerkers.
- Per maandag 2 juni 2025 beschikbaar voor 16 – 24 uur per week voor de duur van de opdracht, inclusief verlengingen (het exacte aantal uren is in overleg naar behoefte).
- Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 3 jaar met documentbeheersing en MS365 adoptie- en verandertraject.
- Aantoonbare kennis van de 'PROSCI Certified Change Practitioner’, blijkend uit een afgeronde cursus of opleiding.
- Aantoonbare werkervaring met de ‘Design Thinking’ methodologie.