Regisseur omgevingswet

Gemeente Heerde

Sluit op: 26 mei 2025 om 09:00
Max. Uurtarief: 100
Aantal uur per week: 24
Provincies: Gelderland
Segmenten: Openbare orde en veiligheid

Omschrijving

Soorten Inhuur: Detachering
Start datum: 26 mei 2025
Eind datum: 26 januari 2026

Let op: Dit is een detacheringsopdracht

Deze opdracht valt onder detachering en is niet geschikt om als zzp'er uit te voeren in overeenstemming met de Wet DBA.

Organisatie
Gemeente Heerde is een kleine gemeente, daarom zijn de lijnen kort, de onderlinge betrokkenheid groot en de werksfeer goed. We stimuleren werkplezier en hebben aandacht voor elkaar. Je zult je hier snel thuis voelen!

We hebben ongeveer 215 medewerkers, verdeeld over 5 afdelingen. We werken in de gemeente als één geheel, over de grenzen van de afdelingen heen. Samenwerking staat centraal tussen de afdelingen, processen en projecten.

We zijn omgevingsbewust en ondernemend. ‘Naar een omgevingsbewuste ondernemende organisatie!’ is onze organisatievisie. Omdat we willen dat onze gesprekspartner zich gehoord voelt en indien mogelijk tevreden wordt gesteld.

Dit betekent dat we als organisatie in staat willen zijn optimaal mee te bewegen met wat de maatschappij en de inwoner van Heerde van ons vraagt of nodig heeft. Daarbij komt de beweging uit de medewerker zelf. De verantwoordelijkheid ligt laag. Taakvolwassenheid en eigenaarschap is het uitgangspunt.

In een kleine, digitaal werkende en efficiënt ingerichte organisatie als gemeente Heerde is namelijk elke rol, elke medewerker, van toegevoegde waarde. Geen enkele taak kan achterwege blijven. De medewerkers zijn het belangrijkste kapitaal van onze organisatie. Optimaal functioneren, inspiratie, persoonlijke ontwikkeling, goede begeleiding, helder opdrachtgeverschap en dus professionele aansturing zijn geen luxe, maar noodzaak.

We gebruiken een aantal werklocaties in gemeente Heerde. De meeste collega’s werken in een ‘’hybride’ vorm thuis en op het gemeentekantoor. De uitvoering van het sociaal domein gebeurt op de locatie van Stip (Steun- en informatiepunt). Onze buitendienst werkt vanaf de gemeentewerf en in het Raadhuis zitten het college van burgemeester en wethouders, de griffie en het bestuurssecretariaat. Daar worden ook de commissie- en raadsvergaderingen gehouden.

Opdracht
De implementatie van de Omgevingswet was tot nu toe gericht op de noodzakelijke acties om de invoering van de wet mogelijk te maken. Veel van deze voorbereidingen zijn samen met onze buurgemeenten uitgevoerd. De werkprocessen zijn gezamenlijk beschreven, de benodigde software is aangeschaft en geïmplementeerd. Ook beschikken we sinds 2024 over een vastgestelde Omgevingsvisie. Met de ketenpartners zijn samenwerkingsafspraken gemaakt en de medewerkers zijn getraind.

Nu de Omgevingswet in werking is getreden, willen we de komende jaren werken aan het volop kunnen benutten van de mogelijkheden die de wet biedt. In dit proces zullen nog beleidskeuzes gemaakt worden en kunnen de eerste lessen van het werken onder de Omgevingswet benut worden. Deze transitie betreft zowel het afronden van nog lopende of nu startende projecten en het zo nodig (tussentijds) evalueren van gemaakte keuzes/afspraken.

Wat je gaat doen
Als regisseur doorontwikkeling Omgevingswet ben je verantwoordelijk voor het bepalen van de strategie en het proces voor de doorontwikkeling van de Omgevingswet in de periode tot uiterlijk 2032. Dit vertaal je in een plan van aanpak. Daarnaast treed je op als regisseur/opdrachtgever voor de uitvoering van het plan van aanpak. Eén van de belangrijkste opdrachten binnen het plan van aanpak betreft het realiseren van een gebiedsdekkend omgevingsplan. Hiervoor is al een projectleider aangesteld. Naast opdrachtgever ben je ook coach van de projectleider.

Van jou als regisseur vragen we om het overzicht te creëren en te houden op wat er nog moet gebeuren voor de doorontwikkeling van de Omgevingswet. Vanuit je inhoudelijke kennis ga je aan de slag met de verschillende taken en werk je samen om de resultaten te behalen. Jij geeft daar richting en sturing aan en bent ambassadeur binnen de organisatie. Onderdeel daarvan is niet alleen het verbreden van de kennis, maar nadrukkelijk ook het creëren van betrokkenheid in de gehele organisatie bij het realiseren van de kansen die de Omgevingswet biedt. Je bent dus als geen ander in staat om de collega’s te betrekken bij de te verrichten werkzaamheden en stippelt samen met hen de koers uit. Je staat de collega’s pro-actief met raad en daad bij.

Je hebt oog voor de knelpunten en succesverhalen van de uitvoering van de nieuwe werkprocessen onder de Omgevingswet. Ook het optimaliseren van de processen maakt onderdeel uit van je werkzaamheden. Het is vanzelfsprekend dat je de financiën daarbij bewaakt.

Tot slot vertegenwoordig je gemeente Heerde in diverse regionale overleggen over de Omgevingswet. Je opdracht stopt als het plan van aanpak is vastgesteld en in uitvoering is gebracht. Wij verwachten dat dit binnen 2 jaar gebeurt.

Competenties
- Communicatief vaardig (schriftelijk en mondeling), sensitief, verbindend, overtuigingskracht, stressbestendig, goed kunnen samenwerken, creatief en oplossingsgericht, planmatig, tegenstellingen kunnen overbruggen, zelfstandigheid, resultaatgericht en praktisch/pragmatisch;
- Je kan bestuurlijke wensen vertalen in concrete acties en resultaten.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld op een uurtarief van €100,-. Dit tarief is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Benodigd aantal professionals
1.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr
Is hybride werken mogelijk: ja

Deze opdracht voor inhuur wordt gegund via een aanbestedingsprocedure. De opdrachtgever heeft specifieke eisen en wensen geformuleerd. Om in aanmerking te komen, dien je te voldoen aan de gestelde eisen. Daarnaast kun je extra punten verdienen door tegemoet te komen aan de wensen.

Eisen

  • Minimaal 8 jaar aantoonbare werkervaring als projectleider/programmamanager/regisseur binnen een gemeentelijke-, een overheids-, en/of grotere non-profit organisatie in het ruimtelijk domein.
  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 3 jaar met de Omgevingswet en verandermanagement, benoem waar dit is opgedaan.
  • Aantoonbare werkervaring met het geven van trainingen en opleidingen in het kader van de Omgevingswet.
  • De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op maandag 2 juni 2025, gelieve hier rekening mee te houden.

Wensen

  • Aantoonbare werkervaring met interactieve beleidsvorming(sprocessen) met college en/of gemeenteraad, benoem waar dit is opgedaan.
  • Beschikbaar per 16 juni 2025 voor gemiddeld 24 uur per week voor de gehele duur van de opdracht inclusief verlengingen.
  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar in het doorontwikkelen van de Omgevingswet.
  • Minimaal 10 jaar aantoonbare werkervaring als projectleider/programmamanager/regisseur binnen een gemeentelijke-, een overheids-, en/of grotere non-profit organisatie in het ruimtelijk domein (30 pu).

Reageer op opdracht

Toegestane typen: : .pdf, .doc, .docx