Aanleiding
De taakstelling van gemeente in sociaal domein is breed en omvat verantwoordelijkheden voor zorg en ondersteuning van inwoners. Dit omvat taken zoals jeugdzorg, werk en inkomen, en zorg aan langdurig zieken en ouderen. Gemeenten werken hierbij samen met maatschappelijke organisaties om ervoor te zorgen dat inwoners zelfstandig kunnen meedoen in samenleving.
Opdrachtomschrijving
Vanwege 3 aanbestedingen die voor sociaal domein tegelijkertijd opgestart/begeleid moeten worden op korte termijn is er sprake van piekwerkzaamheden. Sociaal domein vraagt een andere manier van inkopen en daarom zijn we opzoek naar een inkoper die kennis heeft van sociaal domein en deze inkoopexpertise in huis heeft.
Expertise/Vakgebied
Kennis van Europese aanbestedingen met het doorlopen van een open-house procedure, een SAS-procedure en ervaring met een afwijkingsbesluit binnen sociaal domein. Kennis van ICT-applicaties die gebruikt worden ter ondersteuning van uitvoering in sociaal domein (Wmo).
Inhoud van de Opdracht
Op korte termijn adviseer en begeleid je in ieder geval drie recent opgestarte of binnenkort op te starten complexe Europese aanbestedingen. Je bent verantwoordelijk voor inkoopadvies op trajecten van voorbereiding en publicatie tot en met implementatie. Daarnaast zorg je voor kennisoverdracht m.b.t. inkopen in Sociaal Domein aan team Inkoop.
Aanbesteding Beschermd Wonen
Aanbesteding van beschermd, semi/intramurale woonvoorzieningen en een safehouse voor cliënten met een (complexe) zorgvraag. Deze aanbesteding betreft een SAS-procedure met een dialoogfase. De focus ligt bij contracteren van zorgpartners op het aanscherpen van kwaliteitscriteria in de diverse percelen en het invoegen van extra flexibiliteit voor piekmomenten m.b.t. dialoogfase.
Fasering:
- Voorbereidingsfase
- Publicatie (TED & Mercell)
- Voorlopige gunning
- Definitieve gunning
- Begeleiding implementatie
Wmo ambulant (open house)
Doorlopende open-house procedure voor ambulante Wmo-ondersteuning, gericht op flexibiliteit in contractering van nieuwe aanbieders. Er is geen vaste inschrijftermijn; publicatie blijft continu geopend, met periodieke evaluatie en gunning.
Fasering:
- Publicatie (open house): Is gestart op 23 April 2025
- Toelatingsbesluit: 15 juli 2025
- Definitieve gunning: doorlopend, na iedere ronde
- Begeleiding implementatie: vanaf toelatingsbesluit
Gripvol
Aanbesteding van een applicatie (“LibLab”) voor team sociale zaken, om zelfstandig te bepalen of een onderneming levensvatbaar is. Waarbij dataverzameling uit bestaande Elektronisch cliëntendossier, gebruiksvriendelijkheid en borging van privacywetgeving belangrijke aspecten zijn van deze inkoop. Deze wordt met afwijking 1 op 1 gegund.
Fasering:
- Voorbereidingsfase
- Publicatie (TED & Mercell)
- Voorlopige gunning
- Definitieve gunning
- Begeleiding implementatie
Eindresultaat
Aan einde van opdrachten heb je:
- Startgesprekken gevoerd met lijnafdelingen binnen SED
- Adviesgesprekken met lijnafdelingen binnen SED om te komen tot een Pve
- Heb je een correcte afwijkingsprocedure gevolgd en een afwijkingsbesluit inkoop opgeleverd
- Afgeronde aanbestedingen: Elke aanbesteding heeft alle fases doorlopen en als resultaat zijn opdrachten gegund en ligt er een getekende overeenkomst
- Je hebt minimaal 2 informatiebijeenkomsten gehouden waarin je zorgt voor kennisoverdracht voor team Inkoop & subsidies m.b.t. inkopen in sociaal domein
Samen werken/netwerken
Als opdracht daarom vraagt stem je af binnen domein of afdeling FIJ. Afstemming met opdrachtgever zal minimaal 1 x per maand plaatsvinden over voortgang van 3 aanbestedingen en op te leveren producten.
Wat neem je mee?
- Je hebt een ‘stevige’ persoonlijkheid: Je luistert goed, kijkt in spiegel en neemt vervolgens zelfstandig beslissingen
- Je doorziet en speelt in op relevante (bv. politiek-bestuurlijk relevante of maatschappelijke) ontwikkelingen en vertaalt dit in concreet handelen
- Je speelt proactief in op wensen en behoeften van interne klanten en betrekt anderen daarbij als dat nodig is
Wie zijn wij?
De opdracht die je gaat vervullen is voor Team Inkoop. Als senior Inkoopadviseur Sociaal Domein zorg je ervoor dat gemeente Breda efficiënt, rechtmatig en doelmatig inkoopt. Natuurlijk wil Breda inkopen tegen zo gunstig mogelijke voorwaarden, maar ook het stimuleren van lokale economie, duurzaamheid, social return en maatschappelijke betrokkenheid spelen een rol in ons inkoopbeleid.
Eisen
- Kandidaat heeft meer dan 10 jaar ervaring met complexe projecten in sociaal domein, waarvan minimaal 3 jaar ervaring als inkoop adviseur binnen sociaal domein
- Voor inzet van zzp’ers heeft gemeente Breda een contract met Haert BV (onderdeel van Driessen). Zij verzorgen voor ons het zzp-contractmanagement. Haert BV gaat namens gemeente Breda het contract met de zzp'er aan. De zzp'er gaat uren registreren in Flex West-Brabant en stuurt factuur naar Haert BV. Met uw inschrijving verklaart u akkoord te zijn met het zzp-contractmanagement via Haert BV
- Gemeente Breda volgt Wet Normering Topinkomens. Algemeen bezoldigingsmaximum voor jaar 2025 is vastgesteld op € 246.000. Ook bezoldigingsmaxima voor topfunctionarissen zonder dienstbetrekking zijn voor 2025 geïndexeerd. Eerste twaalf kalendermaanden mag bezoldiging niet meer bedragen dan som van € 32.700 per maand voor eerste zes maanden en € 24.900 per maand voor volgende zes maanden waarin functie wordt vervuld. Maximumuurtarief bedraagt vanaf 2025 voor eerste twaalf kalendermaanden € 235. Bevestigt u hierbij dat met tarief dat u gedurende opdracht hanteert deze norm niet overschrijdt? NB: Mocht gedurende looptijd van opdracht deze norm overschreden (dreigen te) worden, dan is opdrachtgever gerechtigd opdracht per direct eenzijdig te ontbinden
- Uw kandidaat heeft minimaal een afgeronde HBO opleiding. Dit moet blijken uit cv
- Kandidaat heeft minimaal 10 jaar aantoonbare ervaring als (juridisch) adviseur/ beleidsmedewerker/ coördinator binnen sociaal domein, waarvan minimaal 3 jaar ervaring met complexe aanbestedingstrajecten als inkoopadviseur
- Kandidaat heeft kennis van Europese aanbestedingen met doorlopen van een open-house procedure, een SAS-procedure en ervaring met een afwijkingsbesluiten binnen Sociaal domein
- Kandidaat heeft ervaring met WMO, met name beschermd wonen, huishoudelijke ondersteuning, dagbesteding en daarbij behorende ICT-componenten
- Kandidaat moet kunnen starten op aangegeven startdatum
Wensen
- Uw kandidaat heeft bij voorkeur een afgeronde HBO opleiding bij voorkeur richting Rechten met leergang aanbestedingsrecht voor juristen. Dit moet blijken uit cv en op verzoek moet uw kandidaat het geldige diploma hiervan kunnen tonen
- Uw kandidaat beschikt over onderstaande competenties. Dit kan worden getoetst in een persoonlijk gesprek. - Zelfstandigheid - Luistervaardigheid - Strategisch inzicht - Analytisch vermogen - Proactiviteit - Communicatieve vaardigheden. De datum 11-6-2025 is gereserveerd voor persoonlijke gesprekken. Wij verzoeken u (uw kandidaat) vriendelijk hier reeds rekening mee te houden
- Het cv is voorzien van referenties met betrekking tot (met contactgegevens) of deze kunnen op aanvraag direct aangeleverd worden (dit moet dan ook op cv aangegeven zijn)