Klantmanager

Gemeente Hengelo

Verlopen op: 10 jun 2025 om 09:00
Max. Uurtarief: 62
Aantal uur per week: 36
Provincies: Overijssel
Segmenten: Participatie en Werk

Omschrijving

Soorten Inhuur: Detachering
Start datum: 1 juli 2025
Eind datum: 1 januari 2026

Let op: Dit is een detacheringsopdracht

Deze opdracht valt onder detachering en is niet geschikt om als zzp'er uit te voeren in overeenstemming met de Wet DBA.

Uitvoeringsvoorwaarde
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de Gemeente Hengelo mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct toezicht en leiding van de Gemeente Hengelo. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De gemeente merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is.

Doel van de functie
Zo maximaal mogelijk participeren naar vermogen. Dat is wat wij willen bereiken met en voor onze inwoners uit Borne, Hengelo en Haaksbergen. Daarbij is het bieden van (parttime) passend werk aan mensen met een grote afstand tot werk een belangrijk element. Mensen die niet kunnen instromen naar regulier werk krijgen een traject aangeboden gericht op maatschappelijke participatie. De klantmanager initieert activiteiten voor het activeren en re-integreren van inwoners uit verschillende doelgroepen. De klantmanager geeft inwoners eigen verantwoordelijkheid voor hun traject en coacht hen op het inzetten van eigen kracht.

Werkzaamheden
Als klantmanager zet je in op de kortste weg naar werk. Je coacht de inwoner om een beroep te doen op eigen kracht en eigen netwerk. Tevens beoordeel je aanvragen op de rechtmatigheid in het kader van de Participatiewet en/of de IOAW/IOAZ. Je gebruikt hiervoor het cliëntvolgsysteem Suite4GWS. Je verricht dossieronderzoek, legt huisbezoeken af, bent fraude alert en indien nodig voer je confronterende gesprekken. Je bevindingen leg je vast in het cliëntvolgsysteem en bijbehorende rapportages. In deze functie:
– werk je intern en extern nauw samen met collega’s zoals arbeidsdeskundigen, de werk- en participatiecoaches en jobcoaches. Maar ook andere teams binnen het sociale domein, denk hierbij aan Jeugd en WMO.
– heb je een regiefunctie naar onze ketenpartners SWB (mens-ontwikkelbedrijf) en Werkplein Twente. Bieden zij (nog) niet het juiste antwoord, dan ben je verantwoordelijk voor het activeren van inwoners richting participatie of zorg. Je stelt een op maat gemaakt trajectplan op, dit bewaak je en de resultaten leg je vast.
– onderhoud je contacten met ketenpartners over scholing, ontwikkeling, activering en begeleiding.

Wie ben jij?
Je hebt recente werkervaring als klantmanager binnen een gemeente. Je hebt HBO werk- en denkniveau. Je bent bekend met de relevante wet- en regelgeving. Jouw analytisch vermogen stelt je in staat om de juiste vragen te stellen en om vlot tot de kern van de zaak door te dringen. Daarnaast constateer je snel samenhang tussen de verschillende problemen en weet je per situatie de juiste afweging te maken. Je werkt zelfstandig in je werk, maar bent ook nadrukkelijk gericht op verbinding. Je bent zorgvuldig, empathisch en duidelijk. Je hebt kennis van maatschappelijke ontwikkelingen en trends en weet dit te integreren in je werk. Je bent resultaatgericht en denkt vanuit organisatorisch belang.

Wat bieden we?
– Een opdracht voor in elk geval het resterende deel van 2025;
– een interessante en afwisselende functie in een enthousiast team;
– elke dag vers fruit van lokale ondernemers;
– hybride werken/thuis werken (na afronding van de inwerkperiode) en flexibele werktijden;
– een prachtig stadskantoor in het centrum waar je in een flexibele, moderne en inspirerende omgeving werkt.

Waar ga je werken?
De gemeente Hengelo is volop in beweging en werkt hard aan haar toekomst, zoals de binnenstad en de transities in het sociaal domein. Deze ontwikkelingen vragen om een zelfbewuste en wendbare organisatie. De 850 medewerkers werken met inzet en ambitie voor de Hengelose inwoners en bedrijven. Dat doen we vanuit vier leidende motieven die richting geven aan hoe we het werk doen: persoonlijk, betrouwbaar, duidelijk en respectvol. De afdeling Werk en Inkomen is onderdeel van de uitvoeringsorganisatie Werk en inkomen, gevestigd in Hengelo en zet zich in voor de gemeenten Borne, Hengelo en Haaksbergen. Onze inwoners doen aanvragen voor levensonderhoud. Het doel van deze tijdelijke functie is het innemen en op juiste wijze spoedig afhandelen van deze aanvragen. De klantmanager intake neemt een deel van de werkzaamheden van onze klantmanagers over en verlicht op die manier hun werklast.

Werkzaamheden
Als klantmanager intake zet je in op het snel en juridisch juist afhandelen van aanvragen voor levensonderhoud. Hiertoe beoordeel je aanvragen op de rechtmatigheid in het kader van de Participatiewet en/of de IOAW/IOAZ. Je gebruikt hiervoor het cliëntvolgsysteem GWS4All. Je verricht dossieronderzoek, legt -als de situatie daar om vraagt- huisbezoeken af, bent fraude-alert en voert indien nodig confronterende gesprekken. Je bevindingen leg je vast in het cliëntvolgsysteem en bijbehorende rapportages. Na de eventuele toekenning van de aanvraag, draag je de klant over aan onze klantmanagers die daarna het aanspreekpunt worden voor recht- en doelmatigheid. Onder deze aanvragen kunnen ook aanvragen van nieuwkomers vallen, hierbij gelden alle bovenstaande zaken plus een maximale afhandelingstermijn van twee weken.

Wie ben jij?
Je hebt recente werkervaring als klantmanager intake en/of inkomen binnen het gemeentelijk sociaal domein. Je hebt HBO werk- en denkniveau. Je bent goed bekend met de wet- en regelgeving van de sociale verzekeringswetten. Jouw analytisch vermogen stelt je in staat om de juiste vragen te stellen en om vlot tot de kern van de zaak door te dringen. Daarnaast constateer je snel samenhang tussen de verschillende problemen en weet je per situatie de juiste afweging te maken. Je bent zelfstandig in je werk, zorgvuldig, empathisch en duidelijk. Je bent resultaatgericht en denkt vanuit organisatorisch belang.

Wat bieden we?
– Een opdracht voor in eerste instantie een half jaar;
– een interessante functie in een enthousiast team;
– elke dag vers fruit van lokale ondernemers;
– hybride werken/thuis werken en flexibele werktijden;
– een prachtig stadskantoor in het centrum waar je in een flexibele, moderne en inspirerende omgeving werkt.

Waar ga je werken?
De gemeente Hengelo is volop in beweging en werkt hard aan haar toekomst, zoals de binnenstad en de transities in het sociaal domein. Deze ontwikkelingen vragen om een zelfbewuste en wendbare organisatie. De 750 medewerkers werken met inzet en ambitie voor de Hengelose inwoners en bedrijven. Dat doen we vanuit vier leidende motieven die richting geven aan hoe we het werk doen: persoonlijk, betrouwbaar, duidelijk en respectvol. De afdeling Werk en Inkomen is onderdeel van de uitvoeringsorganisatie, gevestigd in Hengelo en zet zich in voor de gemeenten Borne, Hengelo en Haaksbergen.

Deze opdracht voor inhuur wordt gegund via een aanbestedingsprocedure. De opdrachtgever heeft specifieke eisen en wensen geformuleerd. Om in aanmerking te komen, dien je te voldoen aan de gestelde eisen. Daarnaast kun je extra punten verdienen door tegemoet te komen aan de wensen.

Eisen

  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring als klantmanager intake/inkomensconsulent/poortwachter.
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met de afhandeling van aanvragen levensonderhoud.

Wensen

  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met Suite4WIZ.
  • Aantoonbare werkervaring op het gebied van (regie op) re-integratie.
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met de afhandeling van aanvragen bijzondere bijstand.
Deze opdracht is verlopen.