Opdrachtomschrijving
Vastgoed is een onmisbaar instrument voor criminelen en daardoor intrinsiek kwetsbaar. Criminelen bouwen woningen en bedrijfsruimtes om tot hennepplantages of harddrugs labs. Ze gebruiken vastgoed als opslag voor geld, drugs, wapens en andere illegale goederen. Ze investeren in vastgoed en gebruiken verhullende vastgoedconstructies en transacties met koop en verhuur om geld wit te wassen. En ze gebruiken panden als schuilplaats of ontmoetingsplaats voor criminele deals.
Deze vormen van ondermijning via vastgoed hebben een diepe impact op de samenleving. Panden worden beschadigd en vernield en onttrokken aan de krappe woningmarkt. Er ontstaat onveiligheid in buurten door brandgevaar, explosies en geweld.
Naast deze zichtbare impact is er ook een onzichtbare impact: vastgoed komt in handen van criminele netwerken die geen reguliere financiering nodig hebben. Door witwassen ontstaat concurrentievervalsing en worden legitieme partijen weggedrukt uit de markt. Door een monotoon aanbod van winkels en bedrijven veranderen straten en winkelgebieden in lege hulzen voor criminele activiteiten.
Om ondermijning in de vastgoedsector effectiever aan te kunnen pakken is begin 2023 Tafel020 Weerbaar Vastgoed opgericht. Tafel020 is een regionaal platform voor publiek-private samenwerking in de vastgoedsector in Amsterdam-Amstelland. Het platform stuurt op concrete initiatieven die voortkomen uit de actiebereidheid van aangesloten partners. Stappen die zich richten op herkennen, voorkomen en optreden.
Om de publiek-private samenwerking te versterken en te borgen zijn wij op zoek naar een projectleider Tafel020 die met kennis en ervaring op dit terrein lopende initiatieven oppakt en nieuwe initiatieven start en aanjaagt.
Werkzaamheden
• Trekker van lopende initiatieven. De focus ligt daarvoor met name op het organiseren van meerdere kennissessies per jaar en de verdere opvolging van het project samenwerking BRP gemeente Amsterdam en vastgoedpartijen.
• Voor het BRP-project is de focus in 2025:
- Opleveren concept samenwerkingsovereenkomsten voor zowel woningcorporaties als voor de andere vastgoedorganisaties (diverse overeenkomsten);
- Afronden concepten door het verwerken van feedback, het maken van onderlinge samenwerkingsafspraken en juridische toetsing;
- Ondertekening en aftrap van de samenwerkingen.
• Ideeën aandragen/ophalen voor nieuwe initiatieven binnen Tafel020.
• Opstarten en vormgeven nieuwe initiatieven; denk bijv. aan thema’s hypotheekfraude, witwassen middels vastgoed, versterken meldketen poortwachters.
• Relatie met de Landelijk Fenomeentafel Vastgoed onderhouden.
• Voorzitten kernteam Tafel020 en andere overleggen i.r.t. lopende initiatieven.
• Onderhouden en uitbreiden vastgoednetwerk Tafel020.
Gemeentelijke organisatie
De gemeentelijke organisatie bestaat uit 5 clusters, een bestuurs- en concernstaf, 7 stadsdelen en 1 stadsgebied. De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De 5 clusters zijn: Ruimte en Economie, Sociaal, Stadbeheer, Bedrijfsvoering, Digitalisering, Innovatie en Informatie. De clusters hebben expertise op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/.
Opdrachtgever(s)
Het RIEC is een samenwerkingsverband van gemeenten, politie, FIOD, Openbaar Ministerie, de Belastingdienst, Douane, Koninklijke Marechaussee en andere partners. Samen geven wij vorm aan de integrale aanpak van ondermijnende criminaliteit. De RIEC's zijn daarvoor georganiseerd als netwerk en worden gevormd door alle partners die hierin samenwerken. Deze samenwerking wordt ondersteund en gefaciliteerd door het RIEC-bureau. Het RIEC-bureau richt zich op het verzamelen en delen van kennis en expertise, integraal interveniëren in casuïstiek en op preventie (bijvoorbeeld door het vergroten van bewustzijn van ondermijning). Het RIEC-bureau is administratief ondergebracht bij de gemeente Amsterdam. De gemeente Amsterdam faciliteert het RIEC-bureau op het vlak van personeel, financiën en inkoop. Voorliggende aanvraag vloeit hieruit voort.
De projectleider Tafel020 werkt nauw samen met de projectleiders van de RIEC AA projectgroepen Vastgoed, Misbruik Panden en Cruciale Rollen. Deze projectleiders zitten samen met twee projectmedewerkers en de projectleider Tafel020 in het RIEC AA kernteam Tafel020.
Eisen
- Minimaal 1 relevante referentie opgeven van de aangeboden kandidaat. Referentie dient op de hoogte te zijn.
- Is de kandidaat in de afgelopen 2 jaar in loondienst geweest bij gemeente Amsterdam? Antwoordmogelijkheden: Ja/Nee (KO).
- CV toevoegen, opgesteld in het Nederlands, max. 5 A4. Alleen eerste 5 A4 worden beoordeeld.
- Minimaal een relevante opleiding op hbo-niveau afgerond, duidelijk te blijken uit cv. Document meenemen naar interview.
- Minimaal 5 jaar aantoonbare ervaring als projectleider binnen de overheid, duidelijk te blijken uit cv.
- Aantoonbare ervaring in het geven van trainingen en workshops, duidelijk te blijken uit cv.
- Aantoonbare expertise op het gebied van vastgoedcriminaliteit, duidelijk te blijken uit cv.
- Verificatie van kennis van de kandidaat.
- Verificatie van ervaring van de kandidaat.
- Kandidaat dient beschikbaar te zijn voor interview en bij gunning direct inzetbaar te zijn. Uurtarief inclusief alle bijkomende kosten.
Wensen
- Aantoonbare ervaring met het bestrijden van misbruik van vastgoed/panden.
- Ervaring met werken in een publiek-private samenwerking.
- Ervaring opgedaan bij een RIEC of één van de (vastgoed)partners.
- Ervaring in het (gemeentelijke) VTH-domein.
- Ervaring met het gelijktijdig managen van diverse projecten.
- Toetsing van de competentie: Assertiviteit.
- Toetsing van de competentie: Creativiteit.
- Ervaring in het omgaan met politiek-bestuurlijke verhoudingen.
- Minimaal 5 jaar aantoonbare ervaring als projectleider in samenwerkingsverbanden van overheden.
- Informatie kandidaat: naam, telefoonnummer, e-mailadres, correcte registratie in systeem.