Business continuity management specialist / projectleider risk management

Nationale Politie

Sluit op: 4 jul 2025 om 12:00
Max. Uurtarief: 108
Aantal uur per week: 36
Provincies: Noord-Brabant
Segmenten: Administratief Secretarieel

Omschrijving

Soorten Inhuur: Detachering
Start datum: 1 september 2025
Eind datum: 30 augustus 2026

Let op: Dit is een detacheringsopdracht

Deze opdracht valt onder detachering en is niet geschikt om als zzp'er uit te voeren in overeenstemming met de Wet DBA.

Het werk van de Nationale Politie
Het werk van de Nationale Politie is van cruciaal belang voor de veiligheid en de weerbaarheid van de Nederlandse maatschappij. Een deel van het werk dat de politie doet, onze kernactiviteiten, zoals bijvoorbeeld de incidentafhandeling, moet 24/7 door kunnen gaan. Toch lopen deze kernactiviteiten het risico verstoord te worden, bijvoorbeeld door uitval van mensen, ICT, communicatie of vervoer. Het is daarom van absoluut belang dat de politie voorbereid is om dit soort verstoringen op te vangen.

Business Continuïteitsmanagement
Business Continuïteitsmanagement richt zich op het vooraf identificeren, implementeren en valideren van maatregelen om de continuïteit van de kernactiviteiten van de politie te vergroten. Een van de essentiële onderdelen is het bepalen van de deze kernactiviteiten. Denk aan vragen als: wat moet altijd doorgaan en heeft prioriteit bij een verstoring? Welke onderliggende processen, mensen en middelen zijn daarvoor van kritiek belang? En stel dat er een verstoring optreedt, hoeveel tijd mag zo’n proces er dan uitliggen? En wat is er nodig om die processen door te laten gaan? Als projectleider business continuïteitsmanagement inventariseer je kritieke kernactiviteiten, bepaal je afhankelijkheden die nodig zijn om de activiteiten uit te voeren en stel je een eenheidsbreed BCM-plan op waarin onder andere continuïteitsmaatregelen zijn gedefinieerd. Je borgt BCM in de eenheid en zet BCM-oefeningen op en begeleidt deze. Je vertegenwoordigt de eenheid Oost-Brabant in de landelijke business tafel BCM.

Werkzaamheden
Concreet houd jij je bezig met de volgende werkzaamheden:

  • Integrale advisering op het brede gebied van mitigerende maatregelen die, in geval van een crisis, zorgen dat de operationele veerkracht wordt behouden en dat de dienstverlening doorgang kan vinden.
  • Integrale dienstverlening op het gebied van bedrijfscontinuïteit en ondersteuning op tactisch niveau (pro-actief) bij het maken van resultaat- en procesafspraken met de overige politieafdelingen en de landelijke werkgroep Business Continuity Management.
  • Identificeert potentiële bedreigingen voor bedrijfscontinuïteit, analyseert de impact en vertaalt deze ontwikkelingen naar (verbeter)voorstellen en noodplannen voor de eenheid Oost- Brabant en de landelijke business tafel BCM.
  • Stelt kaders op voor integrale bedrijfscontinuïteitsplannen en houdt zicht op relevante ontwikkelingen in de organisatie en daarbuiten op dit gebied.
  • Verbetert het BCM-proces continu, in samenwerking met bestaande netwerken.
  • Borgt de kwaliteit en integraliteit van genomen maatregelen.
  • Implementeert een plan-do-check-act cyclus van de genomen maatregelen en borgt de gereedheid en paraatheid door een oefenprogramma op te zetten en te begeleiden.
  • Benadert onvoorziene uitdagingen met een proactieve en methodische benadering van crisismanagement.

Verantwoordelijkheden
De functie BCM-specialist / Projectleider Business ContinuïteitsManagement is nieuw binnen onze eenheid, dus nog niet alle werkzaamheden zijn in beton gegoten. Omdat jij een echte pionier bent, is dit geen enkel probleem voor jou. Jij bent een zelfstandige, assertieve en ervaren businesspartner die goed kan luisteren, adviseren en mensen mee kan nemen in jouw overtuiging. Netwerkvaardigheden en samenwerken zijn belangrijke competenties voor deze functie.

Competenties
Problemen analyseren is je op het lijf geschreven en je neemt initiatief in het zoeken naar oplossingen die passend zijn binnen de context van het probleem. Je bent innovatief, kijkt vooruit en bent in staat je analyses helder te verwoorden.
Je weet wat er op jouw gebied speelt en bent alert op veranderingen binnen deze omgeving en invloeden van buiten. Je beschikt over uitstekende communicatieve en sociale vaardigheden en hebt gevoel voor verhoudingen in een complexe omgeving en, waar nodig, ga je een lastige discussie niet uit de weg. Daarnaast weet jij anderen met argumenten te overtuigen en heb je ervaring met projectmatig werken. Je overziet de samenhang tussen werkprocessen en bent in staat om je nieuwe werkprocessen snel eigen te maken.
Je weet de brug te slaan tussen de bedrijfsvoering en de operatie en kunt een vertaling maken van beleid naar uitvoering en omgekeerd. Je bent alert op en verdiept je in de relevante maatschappelijke, vakinhoudelijke en interne (organisatie)ontwikkelingen en je benut deze kennis effectief.

Doel implementatie BCM-stelsel
Het implementeren van een BCM-Stelsel heeft tot doel om de politie voor te bereiden op het opvangen van eventuele verstoringen van het primaire proces (ofwel de kernactiviteiten).

Deze opdracht voor inhuur wordt gegund via een aanbestedingsprocedure. De opdrachtgever heeft specifieke eisen en wensen geformuleerd. Om in aanmerking te komen, dien je te voldoen aan de gestelde eisen. Daarnaast kun je extra punten verdienen door tegemoet te komen aan de wensen.

Eisen

  • Eis 4. De kandidaat heeft minimaal een afgeronde, erkende en volwaardige opleiding op Hbo-niveau. Dit is een eis en moet duidelijk blijken uit het CV van de kandidaat. De kandidaat dient voor het verificatiegesprek het bewijsmiddel te kunnen overleggen. Wanneer blijkt dat de kandidaat niet over het gevraagde diploma beschikt, zal dit leiden tot uitsluiting van de aanvraag.
  • Eis 5. De kandidaat heeft in de afgelopen 5 jaar minstens 3 jaar werkervaring met risicobeheersing, informatiebeveiliging, crisismanagement of continuïteitsbeheer. Benoem het nummer van deze eis expliciet in het CV bij de werkzaamheden. Geef een beschrijving in het CV waar deze ervaring uit blijkt, en benoem in de toelichting de naam van de opdrachtgever(s) en de perioden (mm-jjjj t/m mm-jjjj).
  • Eis 7. De kandidaat heeft minstens 2 projecten geleid waarin complexe werkprocessen zijn verbeterd of opnieuw zijn ingericht. Benoem het nummer van deze eis expliciet in het CV bij de werkzaamheden. Geef een beschrijving in het CV waar deze ervaring uit blijkt, en benoem in de toelichting de naam van de opdrachtgever(s) en de perioden (mm-jjjj t/m mm-jjjj).
  • Eis 6. De kandidaat heeft kennis van en aantoonbare werkervaring met minimaal twee normen of raamwerken, zoals ISO 22301, ISO 27001 of vergelijkbaar. Benoem het nummer van deze eis expliciet in het CV bij de werkzaamheden. Geef een beschrijving in het CV waar deze ervaring uit blijkt, en benoem in de toelichting de naam van de opdrachtgever(s) en de perioden (mm-jjjj t/m mm-jjjj).
  • Eis 3. Migratie. Door in te schrijven bevestigt u dat u op de hoogte bent van de voorgenomen overstap naar een intermediair model en dat u begrijpt dat, indien u wordt gegund, een toekomstige migratie naar een intermediair mogelijke kan plaatsvinden. Dit is een eis en moet duidelijk blijken uit uw inschrijving.
  • Eis 8. Vereiste competenties/vaardigheden: Netwerkvaardigheid, samenwerken, overtuigingskracht, mondelinge presentatie, mondelinge- en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid. Deze dienen middels concrete voorbeelden duidelijk aangetoond te worden tijdens het verificatiegesprek.

Wensen

  • Wens 3. De kandidaat heeft een uitstekende beheersing van de Nederlandse taal, zowel in woord als geschrift. Dit blijkt uit het succesvol rapporteren en presenteren in ten minste drie complexe projecten of situaties. Motiveer de rol van de kandidaat, geef in de toelichting aan hoeveel maanden ervaring met bovenstaande is opgedaan en geef een inhoudelijke situatieschets waaruit deze werkervaring blijkt.
  • Wens 1. De kandidaat heeft minimaal 2 jaar aantoonbare ervaring met het werken binnen een complexe publieke organisatie, zoals een ministerie, veiligheidsregio of grote uitvoeringsinstantie. De kandidaat heeft bij voorkeur in die rol gewerkt aan projecten, waarin ook veiligheid, continuïteit of crisisorganisatie een rol speelde.
  • Wens 2. De kandidaat heeft minimaal een afgeronde, erkende Hbo-opleiding in de richting van organisatiekunde, bestuurskunde, integrale veiligheid of bedrijfskunde. Dit moet duidelijk blijken uit het CV van de kandidaat.
  • Wens 4. De kandidaat heeft minimaal één aanvullende cursus of certificering behaald op het gebied van businesscontinuïteit, risicobeoordeling, verandermanagement of informatiebeveiliging. De cursus of certificering moet duidelijk genoemd zijn in het cv, en er moet een bewijs van deelname of afronding beschikbaar zijn.
  • Wens 5. De kandidaat heeft ervaring met het leiden van of bijdragen aan minimaal 2 projecten waarin bedrijfscontinuïteit, risicobeoordeling, informatiebeveiliging of crisismanagement een centrale rol speelde. In de toelichting moeten projectnamen, rollen en verantwoordelijkheden benoemd worden, inclusief een situatieschets van de inhoud.

Reageer op opdracht

Toegestane typen: : .pdf, .doc, .docx