Juridisch adviseur

Gemeente Raalte

Sluit op: 7 jul 2025 om 09:00
Max. Uurtarief: geen max tarief
Aantal uur per week: 36
Provincies: Noord-Brabant
Segmenten: Juridisch

Omschrijving

Soorten Inhuur: Detachering
Start datum: 1 augustus 2025
Eind datum: 31 december 2025

Let op: Dit is een detacheringsopdracht

Deze opdracht valt onder detachering en is niet geschikt om als zzp'er uit te voeren in overeenstemming met de Wet DBA.

Organisatie
We zijn de gemeente Raalte en mensen werken graag bij ons om wie we zijn. We zijn positief, we doen het samen en het liefst stropen we onze mouwen op. De drang om vooruit te willen en het lef om buiten de lijntjes te kleuren, kenmerkt ons. We zijn op zoek naar jou als jij een bijdrage wilt leveren aan onze samenleving. Want die staat niet stil. Onze inwoners dagen ons iedere dag uit om samen met hen het leven in de gemeente Raalte nog mooier te maken.

Je krijgt bij ons niet alleen werk dat ertoe doet, je krijgt bij ons ook de ruimte en het vertrouwen om het verschil te maken. De gemeente Raalte groeit. En dat geeft kansen. Groei jij mee?

Opdracht
Het cluster juridisch bestaat uit 10 gedreven collega’s die gezamenlijk verantwoordelijk zijn voor de 2e lijns advisering op het organisatie brede gemeentelijke werkveld, inclusief bezwaar en beroep, klachten coördinatie, coördinatie Woo. Ook is binnen het cluster de juridisch kwaliteitszorg/juridisch controlfunctie belegd.

Als juridisch adviseur ben je een belangrijke schakel in onze organisatie. Je werkt nauw samen met verschillende clusters en ondersteunt de organisatie met juridisch advies en de coördinatie van diverse processen. Je hebt een veelzijdige rol, waarbij je zowel op tactisch als strategisch niveau inzetbaar bent.

Jouw taken en verantwoordelijkheden

  • Je coördineert de klachtenafhandeling binnen de organisatie, zorgt voor een adequate afhandeling van klachten en adviseert over te nemen acties;
  • Je bewaakt en coördineert de afhandeling van verzoeken op basis van de Wet open overheid, zorgt voor de verwerking van verzoeken op basis van de Woo en geeft advies over openbaarheid van documenten;
  • Je treedt op als secretaris van de bezwaarschriftencommissie (algemene kamer);
  • Je zorgt ervoor dat jouw juridische kennis bijdraagt aan de kwaliteit van de besluitvorming, traint nieuwe collega’s in het bestuursrecht en adviseert proactief over mogelijke juridische implicaties.

Competenties

  • Je kunt goed integraal (samen) werken en afstemmingslijnen onderhouden met betrokkenen en belanghebbenden;
  • Je beschikt over goede mondelinge en schriftelijke communicatieve vaardigheden;
  • Je hebt overtuigingskracht en kunt juridische expertise overbrengen in begrijpelijke taal aan niet-juristen;
  • Je bent omgevingsbewust en bestuurlijk sensitief.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Benodigd aantal professionals
1.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
Is hybride werken mogelijk: Ja
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: ma-di-wo-do-vr

Deze opdracht voor inhuur wordt gegund via een aanbestedingsprocedure. De opdrachtgever heeft specifieke eisen en wensen geformuleerd. Om in aanmerking te komen, dien je te voldoen aan de gestelde eisen. Daarnaast kun je extra punten verdienen door tegemoet te komen aan de wensen.

Eisen

  • Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal wo master niveau in de richting Staats- en Bestuursrecht;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 7 jaar als jurist/juridisch adviseur bij een gemeente;
  • Bring your own device’ is van toepassing. Bij de uitvoering van de opdracht worden geen IT-middelen ter beschikking gesteld. Onder IT-middelen wordt verstaan: laptop, telefoon en toebehoren.

Wensen

  • Aantoonbare werkervaring met de coördinatie van klachtenafhandeling;
  • Aantoonbare werkervaring met doceren van het vak Bestuursrecht.
  • Aantoonbare werkervaring met juridische advisering binnen het bestuursrecht (benoem dit duidelijk in het cv);
  • Aantoonbare werkervaring met het voeren van het secretariaat van de bezwaarschriftencommissie;
  • Aantoonbare werkervaring met het de coördinatie en afhandeling van verzoeken op basis van de Wet open overheid;

Reageer op opdracht

Toegestane typen: : .pdf, .doc, .docx