Organisatie
Samenwerkingsorganisatie Wolden Hoogeveen (SWO) geeft met ruim 900 medewerkers uitvoering aan gemeentelijke taken en verleent diensten aan ongeveer 80.000 inwoners van de twee gemeenten. Dit maakt ons de op één na grootste gemeentelijke organisatie in Drenthe. Daarnaast zijn wij een unieke organisatie door het werken voor 2 heel verschillende gemeenten. We zijn centraal gelegen en goed bereikbaar, zowel met de auto als het openbaar vervoer. Kijk voor meer informatie over onze organisatie op www.werkenbijdeswo.nl
Opdracht
De Samenwerkingsorganisatie is volop in ontwikkeling. In 2024 is een nieuwe teamstructuur en netwerkindeling geïmplementeerd, wat leidde tot een herinrichting van alle budgetten en administratieve processen. Deze basis legt de fundamenten voor verdere versterking van de bedrijfsvoering en de informatievoorziening.Als projectcontroller draag je bij aan de financiële beheersing en procesinrichting binnen meerdere strategische projecten. Je levert sturingsinformatie, toetst op rechtmatigheid, en ondersteunt bij het realiseren van een toekomstbestendige organisatie.De opdracht bestaat uit twee hoofdprojecten:
Project 1: Personeelsbeheer in AFAS
Doel: een rechtmatig, transparant en goed werkend personeelsbeheerproces waarin stuurinformatie beschikbaar is, gekoppeld aan SAP en geïntegreerd binnen AFAS.Werkzaamheden:
- Implementatie van formatie- en bezettingsoverzichten in AFAS
- Opstellen van procesbeschrijvingen
- Toetsen op naleving van mandaten, budgethoudersregeling en rechtmatigheid
- Adviseren over inrichting, procesverbetering en koppeling met financiële systemen
- Geven van uitleg en trainingen over de nieuwe werkwijze
- Verzorgen van rapportages inclusief financiële gegevens
Tijdlijn: Oplevering van de beoogde resultaten eind 2025.
Project 2: Toekomstvaste informatievoorziening
Binnen dit project wordt gewerkt aan het versterken van de informatievoorziening bij SWO, gemeente Hoogeveen en gemeente Wolden. De focus ligt op rechtmatigheid, informatieveiligheid, en structurele financiële beheersing.Werkzaamheden:
- Inrichting van projectadministraties
- Inzichtelijk maken van beschikbare middelen en uitgaven
- Adviseren over budgetbeheer en terugverdieneffecten
- Toetsing van processen aan wet- en regelgeving
- Periodiek opstellen van managementrapportages
- Analyse en advisering t.a.v. de voortgang van projecten en investeringen
Tijdlijn: Werkzaamheden binnen dit deelproject dienen eind 2025 afgerond te zijn.
Opdrachtkaders en inzet
Je werkt nauw samen met concernfinanciën, projectleiders en programmamanagers. Je ontwikkelt rapportages, borgt financiële kwaliteit en geeft proactief advies over rechtmatigheid en sturing. Gedurende de opdracht is geen sprake van een gezagsverhouding. De projectcontroller voert de werkzaamheden zelfstandig en op resultaatgerichte wijze uit binnen de afgesproken kaders. De inzet is adviserend en ondersteunend van aard, met ruimte voor eigen professionele invulling en verantwoordelijkheid ten aanzien van planning, aanpak en uitvoering.
Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: ma-di-wo-do-vr
Is hybride werken mogelijk: Nee
Eisen
- Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als financieel adviseur of projectcontroller binnen een gemeentelijke organisatie.
- Minimaal 10 jaar aantoonbare werkervaring als financieel adviseur/projectcontroller binnen een gemeente.
- Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau in de richting van Finance en Control, Bedrijfseconomie of Bedrijfskunde.
- Aantoonbare afgeronde hbo bachelor opleiding.