Utrecht heeft jou nodig!
Goedopweg maakt Utrecht duurzaam bereikbaar. De regio is hét knooppunt van Nederland. Iedere dag reizen er meer dan een miljoen mensen. Wij helpen die drukte in goede banen te leiden. Want iedereen die zich in Utrecht wil verplaatsen – of dat nu is voor werk, wonen, studie of recreatie – moet dat makkelijk en prettig kunnen doen. En bovendien op een manier die de kwaliteit van leven beter maakt.
Onze aanpak
Dus: minder auto’s, méér fiets en ov. Minder drukte in de spits, méér spreiding over de dag. Met vernieuwende, praktische en slimme oplossingen dragen we bij aan een gezonde toekomst voor de regio Utrecht. Om dat goed te doen, zorgen we dat we het overzicht hebben over alle mobiliteit in de regio. Wij werken zo veel mogelijk data gedreven en hebben inzicht in de oorzaken van de drukte. We weten wat de knelpunten zijn en de kansen voor verbetering. En vooral: wie we nodig hebben om die kansen te pakken. Vervoerders en werkgevers. Bewoners en winkeliers. Scholen en universiteiten. Ouders en sportclubs. We brengen mensen samen die kunnen helpen bij een oplossing. Want alleen samen werkt het écht.
Samenwerkingsverband
Goedopweg is een samenwerking tussen provincie Utrecht, gemeenten Utrecht en Amersfoort, Rijkswaterstaat en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. We zijn onderdeel van het programma U Ned. Daarin werken rijk, provincie en gemeenten samen aan maatregelen voor de regio Utrecht op het gebied van wonen, werken, bereikbaarheid en leefbaarheid. Goedopweg richt zich daarbij vooral op kortetermijnoplossingen en projecten, met een sterke focus op gedragsbeïnvloeding en mobiliteitsmanagement. Anders en duurzaam reizen.
Werkgeversbenadering
Bij het stimuleren van ander reisgedrag werken we binnen Goedopweg met verschillende teams die zich richten op specifieke doelgroepen reizigers, en/of op slimme mobiliteitsoplossingen zoals deelmobiliteit en Mobility as a Service (MaaS). Het grootste team binnen Goedopweg is de Werkgeversbenadering. Zij richten zich specifiek op de doelgroep werkgevers. Hieronder vallen allerlei projecten en activiteiten die erop gericht zijn werkgevers en medewerkers te stimuleren om niet of minder vaak met de auto te reizen, bijvoorbeeld door thuis te werken als dat kan en meer gebruik te maken van de fiets, het OV en/of deelmobiliteit.
Gebiedsgerichte aanpak
De werkgeversbenadering van Goedopweg speelt een cruciale rol in de duurzame bereikbaarheid van provincie Utrecht. Samenwerken met werkgevers betekent dat Goedopweg ‘onder de motorkap’ meekijkt. Door inzicht in het huidige woon-, werk- en zakelijk verkeer en het potentieel voor medewerkers om anders, minder of meer gespreid te reizen. Goedopweg brengt beleid en regelingen in kaart en adviseert hoe deze ten gunste van duurzaam reizen aan te passen en biedt ondersteuning bij het implementeren van nieuw beleid en maatregelen.Naast een 1-op-1 benadering van de werkgevers, werkt Goedopweg aan gebiedsgerichte samenwerkingen. Door deze samenwerkingen te organiseren krijgen gezamenlijke initiatieven vorm, stimuleren en inspireren werkgevers elkaar om een stapje extra te zetten en kunnen belangen van een gebied (bijvoorbeeld over infrastructuur, openbaar vervoer en/of deelmobiliteit) gebundeld worden en overgebracht worden aan overheden en vervoerders of de markt. De gebiedsgerichte werkwijze is ook een efficiënte manier om de grote aantallen MKB werkgevers in onze provincie te bereiken.Binnen de gebiedssamenwerkingen ondersteunen we gedeelde ambities van verschillende stakeholders in een viertal gebieden in stad Utrecht: Oost (Utrecht Science Park en Rijnsweerd), West (Lage Weide en De Wetering Haarrijn), Stationsgebied Utrecht en de A12 zone. De samenwerkende partijen in deze gebieden zijn o.a. werkgevers, lokale en regionale overheden, belangenbehartigings- en andere vertegenwoordigende organisaties, onderwijsinstellingen, publiektrekkers en vervoerders.Hoewel alle gebieden duurzame mobiliteit nastreven, is elk gebied anders en vraagt elk gebied om een maatwerk aanpak (zie bijlage).
Scenario’s en toekomst
Utrecht Oost, Utrecht West en Stationsgebied kennen inmiddels een robuuste samenwerking en ambitie, inclusief een uitvoeringsagenda die einde dit jaar afloopt. Op dit moment vinden er aan verschillende tafels en op verschillende niveaus gesprekken plaats over de toekomst van deze samenwerking en of inzet van Goedopweg daarbij nog steeds nodig is. Daartoe worden er per gebied scenario’s opgesteld. Einde dit jaar wordt in de bestuurlijke overleggen van de betreffende gebieden definitief besloten óf en hoe de samenwerking te continueren.
Vacature projectmanager
Om de gebiedssamenwerkingen in goede banen te leiden zoeken we drie gedreven projectmanagers met ruime ervaring om vanuit een onafhankelijke rol met verschillende partijen, met verschillende belangen een constructieve samenwerking te organiseren die leidt tot resultaten. De gebiedsprojectmanager moet in staat zijn het speelveld te overzien, issues op te pakken, dialoog te faciliteren en aan te sturen op impact, actie en daden. Om te beginnen voor de gebieden (zie bijlage), waarbij het ook kan zijn dat we je vragen om ook voor een ander gebied in provincie Utrecht deze rol op je te nemen.Vanuit het samenwerkingsverband is gemeente Utrecht aangesteld als inhurende partij voor deze opdracht.
Opdrachtomschrijving
Als senior projectmanager gebiedssamenwerkingen Goedopweg zijn je belangrijkste taken en verantwoordelijkheden:
- Regie voeren op het proces waarin o.a. werkgevers, overheden, onderwijsinstellingen, vervoerders, belangenbehartigings- en andere vertegenwoordigende organisaties zoals parkmanagement:
- Een gezamenlijke ambitie t.a.v. duurzame bereikbaarheid realiseren die gaat over het anders reizen van en naar het gebied (andere modaliteiten zoals ov en fiets) en spreiden (op andere dagen en andere tijden).
- Met betrokkenen de afgelopen samenwerkingsperiode evalueren en scenario’s opstellen voor een mogelijke continuering van de gebiedssamenwerking na 2025.
- Toewerken naar besluitvorming vóór einde 2025 over óf en hoe de gebiedssamenwerking te continueren, waarbij eigenaarschap blijft bij eindverantwoordelijke partijen.
- Na besluitvorming over continuering:
- Invulling geven aan de rol van projectmanager voor de periode 2026-2030.
- Bijdragen aan fysieke en gedragsmaatregelen voor duurzame bereikbaarheid.
- Kansen identificeren voor individueel mobiliteitsadvies voor werkgevers.
- Resultaten monitoren met dashboards en scenariomodellen.
- Stakeholdersbijeenkomsten en bestuurlijke overleggen voorbereiden en faciliteren.
Resultaat van de opdracht
Het huidige programma Goedopweg loopt tot 2030. De kandidaten hebben een inspanningsverplichting om:
- Vóór einde 2025 de lopende gebiedssamenwerkingen in Utrecht West, Utrecht Oost en het Stationsgebied af te ronden, inclusief monitoring en evaluatie.
- Vóór einde 2025 met een onderbouwd advies te komen over voortzetting van de gebiedssamenwerking 2026-2030.
- Mee te werken aan een inventarisatie naar nieuwe gebiedssamenwerkingen in regio Utrecht.
- Mee te werken aan (op)start en uitrol van nieuwe gebiedssamenwerkingen.
- Bij te dragen aan de ambities en doelstellingen uit het Plan van Aanpak Werkgeversbenadering Goedopweg 2025-2030.
Procedure
Gesprekken zijn gepland op 21, 22 en 23 juli. De manager neemt uiterlijk 17 juli contact op indien je wordt uitgenodigd. Het gesprek kan fysiek of digitaal plaatsvinden. Het opvragen van referenties kan onderdeel zijn van de procedure.De weging van antwoorden op de vragen bepaalt de rangorde op basis van prijs (25%) en kwaliteit (75%). Alleen de 5 hoogst scorende offertes worden nader gewogen, tenzij er minder dan 10 offertes zijn ingediend.Bij geschiktheid kan nog een tweede kandidaat worden aangenomen. Indien de opdracht niet binnen de voorziene periode wordt afgerond, kan de gemeente Utrecht deze verlengen. Ook behoudt de gemeente zich het recht voor om bij ongeschiktheid binnen 3 maanden de opdracht aan de nummer 2 te gunnen.
Eisen
- Is de kandidaat de afgelopen 2 jaar in loondienst geweest bij Gemeente Utrecht voor dezelfde/vergelijkbare werkzaamheden?
- Je hebt minimaal een afgeronde HBO opleiding.
- Je hebt minimaal 3 jaar werkervaring met gebiedsgericht mobiliteitsmanagement.
- Ik bevestig dat ik de bovenstaande vragen naar waarheid heb ingevuld.
- Heeft u bij vraag 2.1.3. 'ZZP Rechtstreeks' ingevuld en heeft u gedurende de afgelopen 12 maanden voor meer dan 70% van de tijd gewerkt als rechtstreekse zzp’er bij gemeente Utrecht?
Wensen
- Je hebt minimaal 10 jaar aantoonbare projectmanagement ervaring met veel interne en externe stakeholders zowel publiek als privaat.
- Beschrijf je ervaring in een recente opdracht met het samenwerken met gemeentelijke organisaties, zowel uitvoerend, beleidsmatig als bestuurlijk. Leg uit waar je tegenaan bent gelopen en hoe je dit hebt opgelost (max 500 woorden).
- Je hebt kennis over en een netwerk in (één van) deze gebieden.
- Voeg hier je CV toe. Maximaal 3 pagina's, in het Nederlands en in PDF-formaat.
- Is de aangeboden kandidaat een zzp’er en wordt deze rechtstreeks voorgesteld (zonder bemiddeling en/of detachering)? Indien 'JA':
- Werkt max 70% van de uren per jaar voor dezelfde opdrachtgever.
- Heeft minimaal 3 klanten per jaar.
- Is zelfstandig in uitvoering werk.
- Gebruikt eigen materiaal (laptop, telefoon etc.).
- Is vervangbaar bij uitval of ziekte.
- Factureert (ontvangt geen loonbetaling of andere vergoeding).
- Krijgt niet doorbetaald bij niet-gewerkte uren (bv. vakantie).