Adviseur omgevingsprogramma’s

Gemeente Deventer

Sluit op: 18 jul 2025 om 09:00
Max. Uurtarief: geen max tarief
Aantal uur per week: 24
Provincies: Overijssel
Segmenten: Personeel en Organisatie

Omschrijving

Soorten Inhuur: Freelance
Start datum: 18 juli 2025
Eind datum: 18 juli 2026

Organisatie
Groots denken, gewoon doen. Deventer, de stad en onze dorpen zitten in ons hart. De plek waar mensen wonen, werken, ondernemen en ontspannen. Waar we samenwerken voor én met Deventenaren aan een historische gemeente met grootse toekomstplannen. We zorgen ervoor dat iedereen zich thuis voelt en kan groeien. Waar iedereen ertoe doet. De plek waar we trots op zijn. Werken bij gemeente Deventer betekent meer dan alleen plannen maken. We gaan de deur uit, de stad en dorpen in, staan open, onderzoeken, proberen en maken dingen mogelijk. We denken groots en doen gewoon. Met opgestroopte mouwen aan de slag. We experimenteren, leren en doen wat nodig is om Deventer vooruit te helpen. Samen zetten we hoofd, hart en handen in voor onze prachtige gemeente. Betrokken, Verantwoordelijk en Daadkrachtig. Dat zijn wij. Dat ben jij.

Waar je terecht komt
In hartje Deventer. Een historische Hanzestad, vol sfeervolle steegjes en charmante panden. Een stad van ondernemers, van boeken, koek, bedden, cv-ketels en drukwerk. Gelegen aan de IJssel, omringd door groen en prachtige dorpen. Midden in die stad staat het gemeentehuis: een bijzonder, historisch gebouw dat historie en toekomst samenbrengt. Een van de meest duurzame overheidsgebouwen van Nederland. De 2264 vingerafdrukken van Deventenaren in het gebouw herinneren je er elke dag aan voor wie en met wie we werken.

Samenwerken, samen doen
Werken bij gemeente Deventer is samen werken, samen doen. Met Deventenaren én met je collega’s. We houden de lijnen graag kort en de organisatie wendbaar.

Opdracht
Het opdracht valt binnen team projectadvies. Je begeleidt collega's bij de implementatie (opstellen en publiceren) van omgevingsprogramma's of bij het bouwen en wijzigen van omgevingsvisie in de digitale omgeving. Je adviseert de collega's welke stappen gezet moeten worden om een omgevingsprogramma vast te stellen, en zorgt ervoor dat het programma in de software wordt opgebouwd en uiteindelijk op het DSO gepubliceerd wordt. Je hebt het overzicht over welke omgevingsprogramma's in voorbereiding zijn en welke wijzigingen van de omgevingsvisie gedaan moeten worden. Je adviseert over de samenhang tussen de verschillende omgevingsdocumenten (kerninstrumenten). De specifieke kennis om voorgenoemde werkzaamheden uit te voeren is momenteel niet binnen de gemeente aanwezig. Resultaat is dan ook om de juiste werkprocessen ontwikkeld worden in combinatie met de kennisoverdracht zodat het later binnen de organisatie lijn belegd kan worden.

Werkzaamheden

  • Je adviseert de collega's uit verschillende teams over werkwijze omgevingsprogramma's
  • Je adviseert over de opbouw en regie van de omgevingsvisie, op planologisch-juridisch en technisch gebied
  • Je publiceert de omgevingsprogramma's en de omgevingsvisie in de software

Resultaten

  • Implementatie kerninstrument omgevingsprogramma's
  • Opstellen en publiceren van de programma's die voor het jaar 2025 en 2026 zijn gepland (1e publicatie uiterlijk eind 2025)
  • Opbouwen van deze programma's in de nieuwe software (Giskit)
  • Publicatie in DSO
  • Ontwikkelen van een werkproces dat leidt tot eenduidige werkwijze hoe regels en kaartmateriaal moet worden opgebouwd
  • Zorgdragen voor kennisoverdracht aan de lijnorganisatie (realisatie uiterlijk 2026)

Over jou

  • Je hebt juridische kennis op het gebied van omgevingsrecht
  • Je wordt enthousiast van de mogelijkheden die het DSO biedt
  • Je bent in staat complexe zaken op een eenvoudige manier uit te leggen
  • Je geeft duidelijk aan hoe een document opgesteld en aangeleverd moet worden om zelf het document te kunnen publiceren
  • Jij bent proactief en resultaatgericht
  • Jij voelt je snel thuis in onze organisatie en weet moeiteloos je weg te vinden
  • Je communiceert gemakkelijk met diverse collega's
  • Jouw adviesvaardigheden komen goed tot uiting in iedere stap van de begeleiding van de procedures van de verschillende omgevingsdocumenten
  • Je bent gericht op een prettige samenwerking en hebt een gezonde dosis humor

Competenties

  • Proactief
  • Resultaatgericht
  • Goede communicatieve vaardigheden
  • Aanpassingsvermogen
  • Adviesvaardigheden
  • Samenwerkingsgericht

Benodigd aantal professionals
1

CV-eisen
CV en door de kandidaat zelf geschreven motivatie. Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen:
Is hybride werken mogelijk:

Deze opdracht voor inhuur wordt gegund via een aanbestedingsprocedure. De opdrachtgever heeft specifieke eisen en wensen geformuleerd. Om in aanmerking te komen, dien je te voldoen aan de gestelde eisen. Daarnaast kun je extra punten verdienen door tegemoet te komen aan de wensen.

Eisen

  • Er mag slechts één partij verantwoordelijk zijn voor de levering van de professional, zonder tussenkomst van derden of onderaannemers. De gehele uitvoering moet in eigen beheer plaatsvinden
  • 'Bring your own device’ is van toepassing. Bij de uitvoering van de opdracht worden geen IT-middelen ter beschikking gesteld. Onder IT-middelen wordt verstaan: laptop, telefoon en toebehoren
  • Aantoonbaar afgeronde opleiding op minimaal hbo-bachelor niveau
  • Aantoonbare werkervaring als adviseur op het gebied van RO bij een overheidsinstelling
  • Aantoonbare werkervaring met de (Omgevingswet en Awb)

Wensen

  • Aantoonbare kennis van het digitaal stelsel Omgevingswet
  • Aantoonbare werkervaring als adviseur RO binnen een gemeente
  • Aantoonbare kennis met het digitaal stelsel Omgevingswet
  • Aantoonbare werkervaring met Giskit
  • Aantoonbaar afgeronde opleiding op minimaal hbo-bachelor niveau in de richting van planologie of ruimtelijke ordening
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als adviseur RO binnen een overheidsinstelling

Reageer op opdracht

Toegestane typen: : .pdf, .doc, .docx