Uitvoeringsvoorwaarde
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en Gemeente Nieuwegein mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct leiding en toezicht van Gemeente Nieuwegein. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). Gemeente merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is (ongeacht of dit een eenmanszaak of een BV is).
Organisatie
Nieuwegein is een jonge, levendige stad met historische accenten. Een complete stad met veel ruimte en groen, uitstekende voorzieningen en moderne woningen. Nieuwegein ligt centraal gelegen en heeft eigen aansluitingen op de doorgaande autowegen A27, A2 en A12 en beschikt over efficiënt openbaar vervoer, waaronder een sneltramverbinding met de buurgemeenten IJsselstein en Utrecht. In deze complete stad ligt voor Gemeente Nieuwegein ook een taak in het verduurzamen van de stad.
Waarom deze vacature?
Door het missen van meerdere medewerkers senior specialist burgerzaken, i.v.m. de verkiezingsactiviteiten in oktober en maart, zoekt onze afdeling burgerzaken per 1 oktober 2025 ondersteuning van een senior specialist burgerzaken.
Afdeling Burgerzaken
De afdeling burgerzaken valt binnen de afdeling Communicatie, Juridische zaken en dienstverlening (CJD).
Wat ga je doen?
Als Senior Specialist Burgerzaken wordt gewerkt aan de complexere vraagstukken op het gebied van de Burgerlijke Stand en het Internationaal Privaatrecht (IPR). Ook behoren naturalisatie- en optieverzoeken en nationaliteitsvraagstukken tot het takenpakket. Je verwerkt complexe mutaties in de Basisregistratie Personen (BRP) en bewaakt de kwaliteit. De werkzaamheden worden afwisselend aan de frontoffice en in de backoffice verricht. Contacten gaan telefonisch en per e-mail.
Je voert als senior specialist burgerzaken de volgende werkzaamheden uit:
- Producten (balie/backoffice): o.a. eerste inschrijvingen, hervestigingen, immigratie, huwelijken, naturalisatie, opties.
- Complexe mutaties in de BRP doorvoeren, buitenlandse brondocumenten en eerste inschrijvingen beoordelen en verwerken.
- Toetsen van naturalisatievraagstukken en het organiseren van de ceremonie een aantal keer per jaar.
- Diverse werkzaamheden op het gebied van de Burgerlijke Stand met toepassing van IPR.
- Fungeren als vraagbaak voor de medewerker frontoffice.
- Ondersteuning bij/Afhandelen van bezwaar- en beroepszaken.
- Knelpunten in onze processen signaleren en met verbetervoorstellen komen.
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende 8-urige werkdagen: ma t/m vr (8.15-17.00 uur; woe 8.15-20.00 uur).
Planning
De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op maandag 1 september, dinsdag 2 september en/of woensdag 3 september 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 29 augustus 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.
Eisen
- Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring binnen het domein burgerzaken.
- Beschikbaar per 1 oktober 2025 direct voor 36 uur per week.
Wensen
- Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring als medewerker burgerzaken.
- Aantoonbare werkervaring met burgerzakenapplicatie: i-Burgerzaken (benoem duidelijk in cv).
- Aantoonbare werkervaring met IZRM (benoem duidelijk in cv).
- Aantoonbare werkervaring met Internationaal Privaatrecht (IPR) (benoem duidelijk in cv).
- Aantoonbare werkervaring met Wet BRP (benoem duidelijk in cv).