Medewerker webcare/community engagement specialist

Nationale Politie

Sluit op: 14 aug 2025 om 08:00
Max. Uurtarief: 65
Aantal uur per week: 36
Provincies: Zuid-Holland
Segmenten: Voorlichting en Communicatie

Omschrijving

Soorten Inhuur: Detachering
Start datum: 1 oktober 2025
Eind datum: 30 september 2026

Let op: Dit is een detacheringsopdracht

Deze opdracht valt onder detachering en is niet geschikt om als zzp'er uit te voeren in overeenstemming met de Wet DBA.

Opdracht omschrijving
Een levendige interne community ontstaat niet vanzelf. Het vraagt om een doordachte aanpak die voortbouwt op wat we weten over onze mensen: hun behoeften, hun verhalen en wat hen daadwerkelijk raakt. De webcare/community managementspecialist heeft als opdracht om bij te dragen aan het versterken en professionaliseren van de interne community op het intranet (Blueportaal). Dit doet de specialist door een herkenbare, terugkerende aanpak te ontwikkelen met maandelijkse contentprikkels, gebaseerd op de community managementstrategie.

Naast de interne communicatie zien we dat het social medialandschap de afgelopen jaren flink is veranderd. Per platform verschuiven het type gesprekken, reacties en aanwezige groepen. Dit geldt met name voor X, maar we zien bijvoorbeeld ook duidelijke verschillen tussen nieuwe platforms zoals BlueSky en TikTok. Daarnaast zien we dat toenemende polarisatie en maatschappelijke onrust die veranderingen verder beïnvloeden, waarbij AI en desinformatie een grote rol kunnen spelen. Ook in het gesprek over politie zien we duidelijke verschillen tussen de platforms. De afspraken voor corporate webcare sluiten dus niet altijd aan op de huidige situatie en ontwikkeling van elk platform. Via de landelijke kanalen van politie moeten we steeds meer inzetten op online reputatiemanagement. Daarnaast zijn er per platform verbeteringen nodig om meer impact te maken in relatie tot reputatie en vertrouwen van politieorganisatie.

De webcaremedewerker/community engagement specialist heeft hierin een tweeledige opdracht. Enerzijds betreft dit het dagelijks werken aan het beantwoorden van vragen die worden gesteld via corporate, korpsbrede social media kanalen. Je beantwoordt vragen over organisatie, en reageert wanneer nodig op discussies, in nauwe afstemming met woordvoerders en communicatieadviseurs. Anderzijds zal de kandidaat een onderzoek doen naar effectiviteit van ons huidige webcarebeleid en protocol op corporate kanalen. Staan we werkelijk in verbinding met samenleving? En hoe effectief is dit met hoeveelheid accounts? Bereiken we de beoogde doelgroepen? Volstaan de huidige webcarestrategieën of moet daar meer differentiatie in? Beide opdrachten dienen uitgevoerd te worden met oog op/ afgestemd op herijking van social media beleid.

De webcaremedewerker/community engagement specialist voert de opdracht zelfstandig uit. Onderhoudt zelf contacten met betrokken collega's om behoefte en best aansluitende wijze van (communicatie)inzet af te stemmen.

Doelstelling
De kandidaat heeft als doelstelling om ...

Voorbeelden van vraagstukken waar je aan gaat werken en die voor 30-09-2026 moeten zijn opgeleverd zijn: het ontwikkelen van een herkenbare aanpak met maandelijkse contentprikkels voor intranet (BluePortaal), het per kwartaal verzamelen van rapporten over kwantitatieve data en kwalitatieve signalen op interne community, voert een onderzoek uit over huidige corporate webcare aanpak i.r.t. ontwikkelingen van social media landschap.

Verantwoordelijkheden

Webcare

  • Monitoren en beantwoorden van vragen via corporate, korpsbrede social media kanalen
Community activeren en verbinden
  • Cureren en publiceren van herkenbare content die collega's aanspreekt
Interactie stimuleren
  • Dagelijkse monitoring van community-activiteit op intranet
  • Reacties faciliteren en dialoog stimuleren
Signalen verzamelen en rapporteren
  • Kwantitatieve data (views, reacties) en kwalitatieve signalen verzamelen

Deze opdracht voor inhuur wordt gegund via een aanbestedingsprocedure. De opdrachtgever heeft specifieke eisen en wensen geformuleerd. Om in aanmerking te komen, dien je te voldoen aan de gestelde eisen. Daarnaast kun je extra punten verdienen door tegemoet te komen aan de wensen.

Eisen

  • Eis 5. Kandidaat heeft minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met externe webcare. Benoem het nummer van deze eis expliciet in het CV bij werkzaamheden. Geef een beschrijving in het CV waar deze ervaring uit blijkt, benoem naam van opdrachtgever(s) en perioden (mm-jjjj t/m mm-jjjj).
  • Eis 6. Kandidaat heeft minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met intern webcare. Benoem het nummer van deze eis expliciet in het CV bij werkzaamheden. Geef een beschrijving in het CV waar deze ervaring uit blijkt, benoem naam van opdrachtgever(s) en perioden (mm-jjjj t/m mm-jjjj).
  • Eis 7. Kandidaat heeft aantoonbare werkervaring met contentmanagementsystemen en social media monitor-tools. Benoem het nummer van deze eis expliciet in het CV bij werkzaamheden. Geef een beschrijving in het CV waar deze ervaring uit blijkt, benoem naam van opdrachtgever(s) en perioden (mm-jjjj t/m mm-jjjj).
  • Eis 1. Onder een cv verstaan wij een overzicht van werkervaring van Externe. Dit in Nederlands gesteld in PDF-formaat, van maximaal 7 pagina's A4. U dient gebruik te maken van bijgevoegde template. Maakt u geen gebruik van bijgevoegd template zal uw bieding terzijde worden gelegd.
  • Eis 4. Kandidaat heeft minimaal een volledig, volwaardig, afgeronde en erkende hbo bachelor opleiding. Deeltijd opleidingen worden niet als gelijkwaardig gezien. Dit is een eis en moet duidelijk blijken uit CV van kandidaat. Kandidaat dient voor verificatiegesprek het bewijsmiddel te kunnen overleggen. Wanneer blijkt dat kandidaat niet over het gevraagde diploma beschikt, zal dit leiden tot uitsluiting van aanvraag.
  • Eis 8. Vereiste competenties/vaardigheden: Vakmanschap, Luisteren, Sociale vaardigheid, Overtuigingskracht, Organisatiesensitiviteit, Systeemdenken, Creativiteit, Mondelinge- en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid. Competenties, werk- en denkniveau en/of vaardigheden hoeven niet in CV te worden benoemd/uitgeschreven maar dienen middels concrete voorbeelden aangetoond te worden tijdens verificatiegesprek. Bij gebrek aan competenties volgt uitsluiting van bieding.

Wensen

  • Wens 1. Kandidaat heeft aantoonbare werkervaring met verschillende doelgroepen aanspreken in gepaste tone of voice/benadering. Motiveer rol van kandidaat, geef toelichting met maanden ervaring en inhoudelijke situatieschets. Enkel verwijzing naar CV of algemene motivatie volstaat niet.
  • Wens 2. Verdieping eis 7: Kandidaat heeft aantoonbare werkervaring met contentmanagementsystemen en social media monitor-tools Spotler/Coosto/Obi4wan en/of Viva Engage. Benoem wensnummer in CV, geef functie, werkzaamheden, opdrachtgever(s) en periode [dd-mm-jjjj]. Onduidelijkheid leidt tot geen punten.
  • Wens 4. Kandidaat heeft minimaal een volledig, volwaardig, afgeronde en erkende hbo bachelor opleiding in richting van communicatie of reputatiemanagement. Moet blijken uit CV en met bewijsmiddel worden onderbouwd in verificatiegesprek.
  • Wens 3. Kandidaat heeft aantoonbare werkervaring met contentcreatie en/of community management. Benoem wensnummer in CV en geef concrete voorbeelden inclusief functie, opdrachtgever(s) en periode [dd-mm-jjjj]. Onduidelijkheid leidt tot geen punten.
  • Wens 5. Kandidaat heeft aantoonbare werkervaring met managen en inventariseren van behoefte via intranetomgevingen. Motiveer rol, geef aantal maanden ervaring en inhoudelijke situatieschets. Enkel verwijzing naar CV of algemene motivatie volstaat niet.

Reageer op opdracht

Toegestane typen: : .pdf, .doc, .docx