Financieel adviseur verbonden partijen

Provincie Overijssel

Sluit op: 19 aug 2025 om 09:00
Max. Uurtarief: 135
Aantal uur per week: 24
Provincies: Overijssel
Segmenten: Financieel Economisch

Omschrijving

Soorten Inhuur: Detachering
Start datum: 19 augustus 2025
Eind datum: 19 februari 2026

Let op: Dit is een detacheringsopdracht

Deze opdracht valt onder detachering en is niet geschikt om als zzp'er uit te voeren in overeenstemming met de Wet DBA.

Organisatie
Werken bij Overijssel
Overijssel is een prachtige provincie om te wonen, te werken en te recreëren. Met elkaar maken we Overijssel iedere dag leefbaarder, mooier, veiliger en beter bereikbaar. De provincie werkt samen met gemeenten, waterschappen, het Rijk, ondernemers en maatschappelijke instanties. Samen zetten we ons in voor de toekomst van onze provincie.

Beschrijving Economie en Cultuur
Je gaat aan de slag bij de afdeling Economie en Cultuur (EC), één van de acht afdelingen binnen provincie Overijssel. De afdeling is verantwoordelijk voor de ontwikkeling en uitvoering van het economische en culturele beleid. Enkele voorbeelden van belangrijke thema’s zijn energie, innovatie, het sociaal-cultureel vestigingsklimaat en de arbeidsmarkt. Er is een intensieve samenwerking met burgers, bedrijven, andere overheden en verschillende belangengroepen, waarbij wordt ingespeeld op initiatieven die aansluiten bij de provinciale ambities.
De afdeling bestaat uit de volgende teams: Regionale economie, Vrijetijdseconomie, Agro & Food, Cultuur, Sociale Kwaliteit, Nieuwe Energie.

Expertisecentrum Verbonden Partijen
Het Expertisecentrum Verbonden Partijen bestaat uit een team van tien enthousiaste collega's. Wij werken samen aan oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken door advies te geven over verbonden partijen, financiering en samenwerking. De provincie Overijssel heeft op dit moment 20 verbonden partijen die helpen om provinciaal beleid uit te voeren en maatschappelijke problemen op te lossen. Onze rol is om provinciale middelen slim in te zetten en andere publieke en private partijen te motiveren om ook te investeren. Zo vergroten we samen de impact van elke euro en dragen we bij aan bijvoorbeeld de warmtetransitie, leefbaar platteland en verduurzaming.

Opdracht
De opdracht is ter vervanging van een (bestaande) vacature. Is voor de duur van 6 maanden, maar kan 2x met 3 maanden worden verlengd. De omvang van de opdracht is 16 uur per week, kan in overleg tot 24 uur per week worden uitgebreid. Als gebruik wordt gemaakt van de optie om werkzaamheden uit te breiden.

De opdracht bestaat uit de volgende werkzaamheden:

  1. Accounthouderschap RBT: advisering Gedeputeerde Staten / portefeuillehouder, organiseren en schrijven van stukken tbv besluitvorming over opheffen van de gemeenschappelijke regeling, deelname aan werkgroep voor opheffing van de gemeenschappelijke regeling, intern coördineren van advisering vanuit de verschillende disciplines (control/financiën, juridisch, subsidie, bestuursadviseur).
  2. Adviseren van accounthouders van gemeenschappelijke regelingen (SSC ONS, Omgevingsdienst IJsselland, Omgevingsdienst Twente, Technology Base, Nationale Databank Flora en Fauna): Adviseren over governance en financiële vraagstukken. Adviezen worden opgesteld vanuit de eigenaarsrol van een verbonden partij. Het is aan de accounthouder om deze te verwerken in de integrale advisering.
  3. Regie op uitvoering risicomanagement door accounthouders van alle verbonden partijen en het verder ontwikkelen van bijhorende systematiek en werkwijze. Hierbij word je ondersteund door een van de collega's uit het team. In dit kader signaleer je risico's bij verbonden partijen en adviseer je accounthouders over beheersmaatregelen. Je ontwikkelt en beheert handreikingen die collega's kunnen gebruiken voor het accountbeheer van verbonden partijen.
In overleg, bij gebleken ervaring en geschiktheid van een kandidaat, kunnen de volgende werkzaamheden worden toegevoegd:
  1. Plv. secretaris van de aandeelhouderscommisssie van Enexis: Afstemmen van voortgang met Bestuurlijke Zaken van Enexis in besluitvormingsprocessen waar aandeelhouders bij betrokken zijn, adviseren van de voorzitter van de Aandeelhouderscommissie, bij afwezigheid vervangen van de secretaris van de AHC, tevens voorzitter van het ambtelijk overleg (P4) van accounthouders en soms vertegenwoordigers van Enexis.
  2. Mede-accounthouder van Enexis: Opstellen van annotaties voor agenda en bijhorende stukken voor de besluitvorming, deelname aan ambtelijk (voor)overleg van de AHC ("P4-overleg"), advisering van portefeuillehouder en Gedeputeerde Staten over/in hun rol als aandeelhouder van Enexis / lidmaatschap van de Aandeelhouderscommissie.

Competenties
Kerncompetenties:

  • Analytisch vermogen: Complexe governance- en financiële structuren kunnen doorgronden en risico's identificeren;
  • Adviseren: Heldere, gefundeerde adviezen formuleren voor verschillende niveaus (ambtelijk tot bestuurlijk);
  • Bestuurlijke sensitiviteit: Begrijpen van politiek-bestuurlijke dynamiek en democratische processen;
  • Samenwerken: Effectief opereren in multidisciplinaire teams en netwerken;
  • Communiceren: Mondeling en schriftelijk kunnen communiceren op alle niveaus;
  • Organisatiesensitiviteit: Inzicht in verschillende organisatieculturen (publiek, semi-publiek, privaat).
Specifieke competenties:
  • Risicomanagement: Systematisch risico's kunnen identificeren, analyseren en beheersmaatregelen ontwikkelen;
  • Integriteit: Omgaan met vertrouwelijke informatie en belangenverstrengeling;
  • Resultaatgerichtheid: Binnen gestelde kaders en termijnen concrete resultaten behalen.

Deze opdracht voor inhuur wordt gegund via een aanbestedingsprocedure. De opdrachtgever heeft specifieke eisen en wensen geformuleerd. Om in aanmerking te komen, dien je te voldoen aan de gestelde eisen. Daarnaast kun je extra punten verdienen door tegemoet te komen aan de wensen.

Eisen

  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met advisering aan bestuur/management;
  • Aantoonbare werkervaring met BBV en Wet gemeenschappelijke regelingen;
  • Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau richting bestuurskunde, bedrijfseconomie of bedrijfskunde;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met verbonden partijen, gemeenschappelijke regelingen of governance in publieke sector (benoem dit expliciet in het cv);
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met risicomanagement in publieke of semi-publieke organisaties (benoem dit expliciet in het cv);
  • Beschikbaar voor minimaal 24 uur per week;
  • Bereid regelmatig te reizen binnen Overijssel en daarbuiten en bereid om in de regel 2 dagen in de week (maandag en donderdag) op het provinciehuis aanwezig te zijn;

Wensen

  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar met BBV en de BBV-notities over verbonden partijen, Wgr, vennootschapsrecht, beleid rond verbonden partijen én financiële analyses verbonden partijen (benoem dit expliciet in het cv);
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar met gemeenschappelijke regelingen, private verbonden partijen én risicomanagement (benoem dit expliciet in het cv);
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar met advisering Provinciale Staten, college of directie van organisaties met vergelijkbare complexiteit;

Reageer op opdracht

Toegestane typen: : .pdf, .doc, .docx