Rijkswaterstaat
Rijkswaterstaat is de uitvoeringsorganisatie van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en bestaat uit zeven landelijke en zeven regionale organisatieonderdelen.
Water, Verkeer en Leefomgeving (WVL)
Rijkswaterstaat Water, Verkeer en Leefomgeving (WVL) voorziet uitdagingen, kansen en mogelijkheden voor een toekomstbestendig Nederland door kennis te (laten) ontwikkelen, te beheren en te delen. WVL werkt hierin nauw samen met kennisinstituten, decentrale overheden en marktpartijen uit binnen- en buitenland. Vaak gaat het om schaarse, heel specifieke kennis zoals kennis met betrekking tot duurzame en slimme mobiliteit, een aanpak voor zwerfafval rondom onze wegen en in onze wateren, en innovaties als een circulair viaduct. Ook wordt onderzocht hoe in tijden van droogte, water beter vast kan worden gehouden. Verder monitort en analyseert WVL verkeersongevallen en optimaliseert het de veiligheid op en rond de wegen voor mensen, dieren en natuur. In totaal werken ruim 900 mensen binnen WVL, verspreid over vier directies: Bedrijfsvoering, Inkoop & Prestatiemanagement, Bereikbaarheid & Netwerkkwaliteit, Veiligheid & Water en Leefomgeving.
Afdeling Informatiemanagement, Verkeersmodellen en Mobiliteitsdata
De afdeling IM, Verkeersmodellen en Mobiliteitsdata richt zich op de Informatievoorziening, applicaties, en monitoring voor mobiliteit en modellen voor de netwerken Hoofdwegennetwerk (HWN) en Hoofdvaarwegennetwerk (HVWN). De afdeling is de gezaghebbende huisadviseur en regisseur van IenW voor de ontwikkeling en het beheer van de modellen en kennisintensieve applicaties en voor de advisering bij toepassing van het instrumentarium op gebied van het hoofdwegennetwerk en het hoofdvaarwegennetwerk. Tevens borgt de afdeling dat het instrumentarium en de adviezen ook op de (middel)lange termijn geschikt zijn voor de onderbouwing, de evaluatie en het faciliteren van beleid en uitvoering en daarbij anticipeert op grote maatschappelijke transities en technologische ontwikkelingen. De afdeling ontwikkelt en regisseert de informatieketens met betrekking tot scheepvaart en wegverkeer ten behoeve van beleidsinformatie.
Opdrachtomschrijving
De opdracht betreft het bemensen van de frontoffice gebruikersondersteuning, bestaande uit Centraal Beheer Modellen en het Steunpunt Verkeersprognoses. Hiermee levert kandidaat een bijdrage aan de adviezen van de functioneel beheerders, (regio)adviseurs en projectleiders van het cluster Verkeer en Vervoer aan gebruikers en toepassers van de verkeers- en vervoermodellen.
Bij het Centraal Beheer Modellen kunnen gebruikers van de modellen een aanvraag doen voor het model, volgens een vast werkproces met registratie, goedkeuring en levering van bestanden.
Het Steunpunt Verkeersprognoses is het eerste aanspreekpunt voor vragen van gebruikers van de modellen. De kandidaat coördineert de afhandeling en verzorgt de communicatie en het adviestraject via het Steunpunt.
Jouw belangrijkste werkzaamheden
- Verzorging van leveringen voor modellen, modules en bestanden (ca. 175 aanvragen per jaar).
- Beheer postbussen modelbeheer (bij voorkeur dagelijks).
- Terugkoppeling binnen 48 uur aan aanvrager over doorlooptijd.
- Reguliere leveringen uitvoeren in overleg met beheerders, bij voorkeur binnen een week (maximaal twee weken).
- Bewaken van afspraken over beschikbaarstelling en teruglevering van resultaten.
- Administratie van leveringen conform AVG.
- Actualisatielijst invoerproducten bijhouden en afstemmen met functioneel beheerders.
- Periodiek overzicht en statistieken van leveringen aan opdrachtgever.
- Verstrekken van licenties voor de Mobiliteitsscan (ca. 125 licenties per jaar).
- Ondersteunen bij organisatie van gebruikersoverleggen en cursussen Mobiliteitsscan.
- Versturen van nieuwsbrief Mobiliteitsscan (max. 2x per jaar).
- Klanttevredenheidsonderzoek Mobiliteitsscan versturen en administreren.
- Beheer postbus Steunpunt Verkeersprognoses (bij voorkeur dagelijks).
- Administratie van vragen, antwoorden en doorlooptijden.
- Zelf beantwoorden of doorzetten van vragen naar functioneel beheerders.
- Terugkoppeling geven over doorlooptijd bij vertraagde beantwoording.
- Verzenden van antwoorden en adviezen naar klant.
- Omzetten van NRM/LMS bestanden naar toegankelijke formaten (.csv, .shp, .ascii).
- Bewaken van doorlooptijden en klant informeren.
- Periodiek overzicht en statistieken van vragen aan opdrachtgever.
Leiding en toezicht
Ja
Eisen
- Kandidaat beschikt over minimaal 3 jaar kennis van en werkervaring met de verkeersmodellen NRM en/of LMS.
- Kandidaat beschikt over een hbo- of wo-diploma in een relevante richting, zoals civiele techniek (met focus op verkeer en vervoer), logistiek, vervoerseconomie, econometrie of (toegepaste) wiskunde.
- Kandidaat is in staat om alle aanvragen en vragen binnen 48 uur te behandelen en terugkoppeling te geven over in ieder geval de doorlooptijd.
- Kandidaat beheerst de Nederlandse taal in woord en geschrift.
Wensen
- Mate waarin de kandidaat ervaring heeft met het werken voor of binnen een overheidsorganisatie.
- Mate waarin de kandidaat affiniteit heeft met gebruikerscommunicatie.
- Mate waarin de kandidaat kennis en ervaring heeft met verkeerskundige softwarepakketten: Cube Voyager of soortgelijk.
- Mate waarin de kandidaat ervaring heeft met verkeers- en vervoersmodellen, bij voorkeur strategische verkeers- en vervoermodellen.
- Mate waarin de kandidaat beschikt over de genoemde competenties.