Kadaster
Het Kadaster registreert en verstrekt gegevens over de ligging van vastgoed in Nederland en de daarmee samenhangende rechten, zoals eigendom en hypotheek. Als zelfstandig bestuursorgaan is dat onze wettelijke taak. Onze gegevens bieden houvast bij het onderzoeken van maatschappelijke vraagstukken, of het nu gaat om de beste route voor een nieuwe snelweg, actuele ontwikkelingen op de woningmarkt of het in beeld brengen van leegstand.
Opdracht
De uitvoering van de interne bedrijfsprocessen van het Kadaster wordt in grote mate ondersteund door (geautomatiseerde) informatiesystemen en gegevensbestanden. Ook de dienstverlening aan de klanten van het Kadaster wordt in grote mate ondersteund door systemen die digitale producten en diensten leveren. Goed beheer van deze informatie inclusief een passende informatiehuishouding hoort daarbij. Voor het verder inrichten en verbeteren van onze informatiehuishouding is het Kadaster op zoek naar een ervaren adviseur informatiehuishouding, met specifieke en diepgaande kennis van Archiefwetgeving en de toepassing hiervan op onder andere basisregistraties. De adviseur zal een sleutelrol spelen in de overgang naar een meer strategische en toekomstgerichte informatiehuishouding. Er wordt gezocht naar een adviseur die de organisatie tijdelijk kan versterken in de tactische laag. De adviseur zal het team recordmanagement binnen de directie DGV versterken en deelnemen in het virtuele team recordmanagement. Er zal veel nadruk liggen op het kunnen opstellen van beleid en uitvoeringskaders, naast het ondersteunen van de operationele adviseurs. Taken die binnen de opdracht kunnen komen vallen bevatten onder andere het opnieuw opstellen van de selectielijst, ondersteunen bij het doorvoeren van vervangings- en vernietigingsbesluiten, implementatie van de nieuwe Archiefwet en aanverwante taken. Doel voor de adviseur is om een sterke inhoudelijke bijdrage te leveren aan deze processen en aan het pad om te komen tot een prioritering van de verschillende taken die opgepakt moeten worden binnen de organisatie. Er wordt van de adviseur verwacht dat deze in de eerste drie maanden van de opdracht de organisatie ondersteund op dit vlak, waarna er steeds meer inhoudelijke taken opgepakt kunnen worden. In principe zal er gewerkt worden vanuit ons kantoor de Grift in Apeldoorn, hierbij is het uitgangspunt dat er minimaal twee dagen op locatie gewerkt zal worden en waar nodig meer. De medewerker werkt per se niet onder leiding en toezicht! Binnen deze opdracht zoeken wij naar een vaste adviseur en dus niet een constructie waarin met een duo partner gewerkt wordt.
Belangrijkste technieken, methoden en tools
De adviseur zal werken met de volgende technieken, methoden en tools. Ervaring hiermee is cruciaal voor een succesvolle invulling van de opdracht.
- DMS/RMA (Document Management Systeem/Record Management Applicatie)
- LEAN werken binnen JIRA
- Business Architectuur
- AI (Kunstmatige Intelligentie)
- Risicomanagement
- Stakeholder management
- Verandermanagement
- Projectmanagement vaardigheden
- Strategisch inzicht
Verantwoordelijkheden
De belangrijkste taken en verantwoordelijkheden zullen bij aanvang vastgelegd worden, en kunnen in ieder geval bevatten:
- Het direct ondersteunen van de nieuwe recordsmanager door het vertalen van diens strategische kaders naar concrete en uitvoerbare tactische plannen en beleidsstukken.
- Aanspreekpunt zijn voor complexe vragen rondom informatiehuishouding, en deze vragen doorvertalen naar structurele oplossingen.
- Opzetten van een nieuwe selectielijst Kadaster.
- Deelnemen in projectgroep ‘Bewaren bij de Bron’ en bijdragen aan de inhoudelijke en tactische uitvoering van dit project
- Het begeleiden van operationele adviseurs informatiehuishouding in uitvoerende taken, zoals opzetten van vervangingshandboeken, en het overdragen van specialistische kennis
- Het opstellen, coördineren en bijsturen van het tactisch beleid op basis van de strategische kaders uitgezet door de nieuw te werven recordsmanager.
- Bijdragen aan het verder invullen van de archivering van (digitale) informatiebronnen binnen het Kadaster, waaronder e-mail, websites en sociale media.
- Bijdragen aan awarenessprogramma om informatiehuishouding binnen de organisatie breder bekend te maken.
- Deelnemen in de roadmap informatiehuishouding.
- Het bewaken en coördineren van de consistentie van het tactische informatiehuishoudingsbeleid over de verschillende projecten en teams heen.
- Adviseren van het management over tactische keuzes en de impact hiervan op de bedrijfsprocessen en bedrijfsdoelen.
- Het initiëren en uitwerken van verbetervoorstellen om de informatiehuishouding structureel te optimaliseren.
Competenties
Van de ideale kandidaat verwachten we de volgende competenties:
- Resultaatgericht
- Strategisch inzicht
- Analytisch vermogen
- Verbindend vermogen en overtuigingskracht
- Communicatief sterk
- Kwaliteitsgericht
- Initiatiefrijk en proactief
- Hands on en kwaliteitsgericht
- In staat kennis over te dragen aan anderen
Voorwaarden
Op deze offerteaanvraag zijn uitsluitend de inkoopvoorwaarden (ARVODI 2025) en de concept overeenkomst van het Kadaster van toepassing. Eventuele andere voorwaarden worden van de hand gewezen.
Per leverancier mogen meerdere offerte worden ingediend op deze aanvraag.
Geheimhoudingsverklaring
Het Kadaster verplicht geselecteerde Inschrijver haar in te zetten kandidaat een geheimhoudingsverklaring (zie bijlage 2c) te laten tekenen. De geheimhoudingsverklaring dient bij het Kadaster ondertekend in het bezit te zijn bij aanvang van de werkzaamheden.
VOG
De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
Acquisitie
Acquisitie naar aanleiding van deze opdracht is niet gewenst.
Eisen
- Kandidaat beheerst de Nederlandse taal vloeiend, in woord en geschrift
- Specifieke kennis van Archiefwet 2021
- CV dient in het Nederlands te zijn opgesteld en mag niet langer zijn dan maximaal 5 pagina’s A4
- Afgeronde (bachelor) hbo-opleiding of hoger binnen het werkveld informatiehuishouding, danwel passende werkervaring. Een afgeronde LARM en LRM leergang is een pré wanneer er geen volledig afgeronde HBO opleiding aanwezig is
- Minimaal 3 jaar ervaring op het gebied van informatiehuishouding (bij voorkeur binnen een ZBO (Zelfstandig Bestuursorgaan) en verandertrajecten binnen dit werkveld)
Wensen
- Kandidaat heeft een plan van aanpak op hoofdlijnen waarin stappen zijn uitgeschreven om zodra van toepassing Bewaren bij de bron op te kunnen starten
- Kandidaat heeft aantoonbare ervaring met het proces om tot een nieuwe selectielijst te komen
- Kandidaat heeft aantoonbare ervaring met verandertrajecten op het gebied van informatiehuishouding en de implementatie van nieuwe wetgeving
- Kandidaat heeft aantoonbare ervaring met de uitgangspunten van vervanging en vernietiging en is in staat om hiermee operationeel adviseurs te ondersteunen bij de uitvoering hiervan. Pré wanneer deze ervaring ziet op vervangingen binnen de Nederlandse basisregistraties
- Kandidaat heeft aantoonbare ervaring en kennis van de betrokken interne en externe stakeholders rondom informatiehuishouding, aantoonbaar te maken door voorbeelden uit eerder uitgevoerde opdrachten/projecten