Organisatie
RBL Lekstroom is een samenwerking in het sociaal domein van de gemeenten Houten, Nieuwegein, Lopik, IJsselstein en Vijfheerenlanden. Deze gemeenten vormen samen de Lekstroom regio en werken vanaf 2013 gezamenlijk aan verschillende thema’s binnen het sociaal domein zoals Wonen en Zorg, Wmo, Doelgroepenvervoer, Jeugd, Passend Onderwijs en Werk. De regionale backoffice (RBL), ondergebracht bij gastgemeente Houten, verzorgt de inkoop, contractmanagement, administratie en monitoring van Jeugdhulp en WMO.
Regionaal team Wmo
De vijf gemeentelijke beleidsadviseurs vormen samen het regionale beleidsteam Wmo. Dit team komt elke drie weken bijeen om te overleggen over maatwerkvoorzieningen, beleid, contracten, innovaties, inkoop en bezuinigingen. Contactmanagers van RBL sluiten hierbij aan. Er is een verdeling in deelname aan accountgesprekken met zorgaanbieders. De samenwerkingsagenda bevat thema’s waarbij elke gemeente een trekkersrol heeft. Voor het thema ‘Innovatie huishoudelijke ondersteuning’ wordt een projectleider gezocht.
Opdracht
De maatwerkvoorziening huishoudelijke ondersteuning (HO) is in 2024 gezamenlijk aanbesteed door de vijf gemeenten, met een nieuw contract dat per 1 januari 2025 is ingegaan. Vanwege arbeidsmarktkrapte, stijgende kosten en vergrijzing is het noodzakelijk innovatieve pilots te starten om instroom te beperken of uit te stellen. De opdracht bestaat uit een oriëntatie op bestaande innovatieve projecten (zoals reablement, inrichting toegang, normaliseren, robotica), gevolgd door het selecteren en implementeren van het meest kansrijke project. De projectleider werkt samen met beleidsadviseurs, sociaal team, RBL, zorgaanbieders, fysiotherapeuten en ergotherapeuten en is verantwoordelijk voor oriëntatie, voorstel en uitrol, inclusief go/no-go momenten na elke fase.
Beoogde planning
- Oriëntatie innovatieve projecten en voorstel keuze regio: 6 maanden (fase 1)
- Uitrol van het meest kansrijke project: 10 maanden (fase 2)
Profiel projectleider
De projectleider weet gemeentelijke inzichten te vertalen naar een innovatief voorstel en de implementatie daarvan binnen de regio. Belangrijke aspecten zijn contact met inwoners, zorgaanbieders en beleidsadviseurs, bestuurlijke besluitvorming, regionale samenwerking en het vermogen om ‘out of the box’ te denken.
Competenties
- Flexibel
- Goede communicatieve vaardigheden in woord en geschrift
- Initiatiefrijk
- Verbinder en samenwerker
- Organisatorisch sterk en resultaatgericht
- Zelfstandig werkend
- Goed luisterend vermogen
Functieschaal
Functieschaal 11, mogelijk gekoppeld aan de relevante CAO van de opdrachtgever (inlenersbeloning).
Benodigd aantal professionals
1
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, met minimaal 2 referenties.
Werkdagen
Werkdagen zijn maandag t/m vrijdag (in overleg). Hybride werken is mogelijk, afhankelijk van het team en de werkzaamheden.
Eisen
- Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau
- Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring als projectleider binnen het sociaal domein van een gemeente
- Uiterlijk beschikbaar per 1 oktober 2025 voor 4 tot 16 uur per week (tijdens de eerste fase 4-8 uur per week, tweede fase 12-16 uur per week)
Wensen
- Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring als projectleider binnen het sociaal domein van een gemeente
- Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met de WMO
- Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring als projectleider binnen een gemeentelijke organisatie
- Aantoonbare werkervaring met bestuurlijke besluitvorming voor raad en college, benoem dit duidelijk in het cv