Senior projectleider grof afval op afspraak

Gemeente Amsterdam

Sluit op: 23 sep 2025 om 08:00
Max. Uurtarief: 125
Aantal uur per week: 36
Provincies: Noord-Holland
Segmenten: Algemeen-projectmanagement

Omschrijving

Soorten Inhuur: Freelance
Start datum: 23 september 2025
Eind datum: 19 oktober 2026

Opdrachtomschrijving
Amsterdam biedt inwoners de mogelijkheid om elke week het grof afval op straat onbeperkt aan te bieden. De stad heeft ook zeven milieustraten (recyclepunten) maar de grootste hoeveelheid ingezameld materiaal loopt via de straatinzameling. De ambitie (besluit gemeenteraad Amsterdam) is om dit stapsgewijs te veranderen – naar een inzameling via de recyclepunten en als bewoners dat willen, op afspraak. Dat vraagt ook om flankerend beleid: aanbiedplekken in de stad zijn op orde, inwoners weten waar zij spullen kunnen wegbrengen (bij de gemeente, bij retailers, kringloopwinkels etc.) en er is dienstverlening op afspraak voor mensen zonder auto. Grof afval op afspraak vraagt een grote verandering: zowel de gemeentelijke inzameling moet haar werkwijze aanpassen, de achterliggende (ict) systemen, processen en werkinstructies wijzigen én het vraagt een omslag bij de bewoners zelf.

Doel van de opdracht
Het doel van deze opdracht is dat in de drie gebieden waar we nu al grof op afspraak inzamelen, te weten Weesp, Centrum en (een deel van) Oost Watergraafsmeer voor iedereen duidelijk is wat de processen zijn, dat er bijbehorende werkinstructies zijn, dat dienstverleningsafspraken helder zijn, dat randvoorwaarden vanuit de organisatie op orde zijn en dat de uitvoering in staat is volgens de gemaakte afspraken in te zamelen. Er is een aanpak ontwikkeld voor communicatie en gedragsverandering. En ten slotte dat er een monitor opgezet is en er periodiek gerapporteerd wordt over de prestaties. Daarnaast is het doel dat de generieke randvoorwaarden (op ICT en Dienstverleningsgebied) op orde zijn, zodat opschaling vanaf 2027 mogelijk is in andere gebieden van de stad.

Op te leveren resultaat
• Beschrijving van de werkprocessen;
• Beschrijving van de daarbijhorende werkinstructies;
• Opleveren en laten vaststellen van overzicht van taken en Rasci model, borgen in de lijnorganisatie van eigenaarschap;
• Vastgestelde dienstverleningsnorm en indicatoren voor de uitvoering;
• Opgestelde KPI’s en dashboard om de resultaten van de uitvoering te kunnen monitoren;
• Ingevoerde PDCA cyclus op grof afval op afspraak bij de uitvoering, overdracht aan implementatiemanager;
• ICT randvoorwaarden op orde, dat betekent gap tussen huidig en gewenst helder en via de opgave in realisatie genomen;
• Aanpak communicatie en gedragsbeïnvloeding.

• Analyse Ist – Soll Oost Watergraafsmeer (eind november 2025);
• Analyse Ist – Soll Centrum (eind november 2025);
• Analyse Ist – Soll Weesp (eind november 2025);
• Analyse wat er op ICT/ dienstverleningsvlak moet ontwikkeld worden en vastgelegde afspraken met I domein en dienstverlening over wanneer wat ontwikkeld wordt (december 2025);
• Plan van aanpak (projectopdracht) per gebied hoe bij de Soll te komen (februari 2025);
• Vastgelegde dienstverleningsafspraak (ambtelijk, bestuurlijk) en kpi’s voor de uitvoering (mei 2026);
• Vastgelegde werkprocessen en werkinstructies (mei 2026);
• Opgeleverd leerprogramma voor leidinggevenden grof op afspraak (mei 2026);
• Plan van aanpak voor communicatie en gedragsverandering voor de drie specifieke gebieden plus kalender voor uitvoering in 2026 en 2027 (mei 2026);
• KPI’s vastgesteld, registratie ingeregeld, Dashbord opgeleverd in power BI om resultaat werkproces te volgen (september 2026);
• PDCA cyclus beschreven en overdrachtsdocument aan implementatiemanager (september 2026);
• Handhavingsaanpak, in overleg met THOR en stadsdelen, inzet derden ook mogelijk (september 2026).

Gemeentelijke organisatie
De gemeentelijke organisatie bestaat uit 5 clusters, een bestuurs- en concernstaf, 7 stadsdelen en 1 stadsgebied. De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De 5 clusters zijn: Ruimte en Economie, Sociaal, Stadbeheer, Bedrijfsvoering, Digitalisering, Innovatie en Informatie. De clusters hebben expertise op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/.

Opdrachtgever
De Directie Afval & Grondstoffen is onderdeel van het cluster Stadsbeheer en zorgt voor het inzamelen en zo hoogwaardig als mogelijk laten verwerken van het huishoudelijk afval en afval van bedrijven dat daarop lijkt. Het voorkomen van (rest)afval is de hoofddoelstelling. Afvalinzameling betekent samenwerken met bewoners en bedrijven in de stad. De directie is verantwoordelijk voor een efficiënte en zo schoon mogelijke inzamellogistiek. Ten slotte is de directie verantwoordelijk voor de afvalstoffenheffing. Binnen de directie zorgt de afdeling Strategie & Projecten voor beleidsvorming en –realisatie. De doelen uit het Uitvoeringsprogramma Afval zijn daartoe door vertaald in concrete programma’s en projecten.

Deze opdracht voor inhuur wordt gegund via een aanbestedingsprocedure. De opdrachtgever heeft specifieke eisen en wensen geformuleerd. Om in aanmerking te komen, dien je te voldoen aan de gestelde eisen. Daarnaast kun je extra punten verdienen door tegemoet te komen aan de wensen.

Eisen

  • Werkervaring: De aangeboden kandidaat is aantoonbaar senior in schrijfvaardigheden. Dit dient duidelijk te blijken uit de motivatiebrief.
  • CV toevoegen: U voegt het cv toe van de kandidaat. Het cv is opgesteld in het Nederlands en is maximaal 5 A4 groot. Als een cv meer dan 5 A4 omvat worden alleen de eerste 5 A4 meegenomen in de beoordeling. Het cv dient enkel en alleen ter verificatie van de bij de eisen en wensen gegeven antwoorden. Als het cv niet overeenkomt met de door u gegeven antwoorden kan de gemeente Amsterdam besluiten uw offerte af te wijzen.
  • Opleiding: De aangeboden kandidaat is in het bezit van een erkende HBO diploma. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv. Let op! De kandidaat moet het document meenemen naar het interview zodat de opdrachtgever kan controleren of deze voldoet. Indien het document niet aanwezig is of niet voldoet wordt het gesprek beëindigd en de offerte ter zijde gelegd.
  • Toevoegen motivatie: Geef in maximaal 1 A4 aan waarom uw kandidaat de meest geschikte is voor deze opdracht. Uw motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd.
  • Werkervaring: De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare vaardigheid met samenwerking in groepen en het in gang zetten van verandering en ontwikkeling. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
  • Werkervaring: De aangeboden kandidaat heeft 5 jaar ervaring met het leiden van projecten waar samenwerking essentieel is. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
  • Werkervaring: De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare hands-on mentaliteit. Dit dient duidelijk te blijken uit de motivatiebrief.
  • Referentie: U dient minimaal 1 relevante referentie op te geven van de aangeboden kandidaat. Vul in: • organisatie • naam contactpersoon • telefoonnummer contactpersoon. Na afstemming met kandidaat en na het gesprek kan de opdrachtgever besluiten om in contact te treden met de referentie. Voor een objectieve referentie mag de inschrijver zichzelf niet als referent opgeven. Let op: de referent dient op de hoogte te zijn.

Wensen

  • Werkervaring: De aangeboden kandidaat met het ontwikkelen van een aanpak op het gebied van communicatie en gedragsverandering. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
  • Kennis: De aangeboden kandidaat heeft kennis en ervaring op het gebied van afval en grondstoffen. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
  • Werkervaring: De aangeboden kandidaat heeft ervaring met het werken binnen een overheidsorganisatie. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.

Reageer op opdracht

Toegestane typen: : .pdf, .doc, .docx