Beleidsadviseur maatschappelijk vastgoed

Gemeente Wijdemeren

Sluit op: 23 sep 2025 om 09:00
Max. Uurtarief: 95
Aantal uur per week: 36
Provincies: Noord-Holland
Segmenten: Beleid- en adviesdiensten

Omschrijving

Soorten Inhuur: Detachering
Start datum: 1 oktober 2025
Eind datum: 31 december 2025

Let op: Dit is een detacheringsopdracht

Deze opdracht valt onder detachering en is niet geschikt om als zzp'er uit te voeren in overeenstemming met de Wet DBA.

Organisatie
Wij zijn #WijvanWijdemeren! Met ongeveer 200 mensen zetten wij ons in voor ruim 25.000 inwoners. We zijn een uitdagende werkgever die continue in ontwikkeling is. Kenmerkend zijn de prettige informele werksfeer, de korte lijnen en de diverse ontwikkelingsmogelijkheden. Omdat we relatief klein zijn, weten collega’s elkaar snel te vinden en kun je nog echt een verschil maken. Ook schakel je regelmatig tussen diverse rollen. Zo organiseer, adviseer én voer je vaak ook uit. Het verder ontwikkelen van onze organisatie staat de komende jaren bij ons centraal. Ons doel? Binnen de mogelijkheden zo goed mogelijk aansluiten bij de behoeften van onze inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties. Onze kernwaarden zijn: eigenaarschap, eigentijds en vernieuwend, inclusief, benaderbaar en professioneel.

Wijdemeren is een schitterende groene gemeente in Gooi & Vecht tussen Amsterdam en Utrecht. De dorpen die samen de gemeente vormen, liggen tussen prachtige wateren en ongeëvenaard natuurschoon waaronder de Loosdrechtse Plassen. De combinatie van natuur en kleine dorpen dichtbij de Randstad geeft precies weer hoe het werken bij ons is: afwisselend!

Opdracht
De opdracht wordt uitgevoerd bij de afdeling Vastgoed & Grondzaken van de gemeente Wijdemeren. Het team Vastgoed voert diverse privaatrechtelijke taken uit gericht op het beheer en onderhoud van het gemeentelijk vastgoed, transformatie van maatschappelijk vastgoed, beschikbaar stellen van onderwijshuisvesting en vraagstukken op het gebied van grondzaken. Jij bent voor de gemeente de beleidsadviseur op het vakgebied van gebiedsontwikkeling en het beheer van maatschappelijk vastgoed binnen de gemeente Wijdemeren. Je geeft met het team Vastgoed en Grondzaken vorm en inhoud aan actief grond en vastgoedbeleid van de gemeente. Je behandelt vraagstukken over de vastgoedportefeuille en grondposities. Je pakt waar nodig (integrale) projecten op. Je stelt college- en raadsvoorstellen op en adviseert het bestuur inhoudelijk.

Kortom het betreft:

  • Je zorgt voor actueel en professioneel grond- en vastgoedbeleid met betrekking tot de inzet van panden en gronden;
  • Je adviseert over het mogelijk verwerven en/of afstoten van eigendom, gericht op het realiseren van beoogde effecten en beleidsdoelen;
  • Je adviseert over, stuurt op en beantwoordt complexe vraagstukken rondom (de inzet van) onze gemeentelijke vastgoed- en grondportefeuille (portefeuillesturing) voor bestuur, collega beleidsadviseurs en / of initiatiefnemers / organisaties;
  • Je adviseert in samenspraak met collega’s het bestuur over het te voeren vastgoed- en grondbeleid en mogelijke strategische aankopen. Je stelt heldere collegevoorstellen en raadsvoorstellen op gericht op de strategie voor gemeentelijk vastgoed en gronden;
  • Je overlegt met vastgoed- en grondzakenjuristen, verschillende beleidsadviseurs en de collega’s van gebouwenbeheer met betrekking tot ontwikkelingen in de vastgoedmarkt en verschillende beleidsterreinen;
  • Je zorgt voor inzicht in de wensen vanuit beleid, programma’s en (potentiële) huurders en brengt vraag en aanbod in beeld, signaleert knelpunten en het benoemt oplossingsrichtingen voor de inzet van ons vastgoed en gronden;
  • Je adviseert met een strategische blik over het vastleggen van afspraken in relatie tot het gebruik, beheer en de exploitatie van gemeentelijk vastgoed in overeenkomsten;
  • Je levert een bijdrage aan de Planning en Control documenten van onze organisatie en levert info aan management en bestuur voor het bewaken van de balans tussen het realiseren van de gewenste maatschappelijke effecten en beleidsdoelen en de financiële kosten en baten;
  • Je geeft vorm aan het (laten) opstellen van eenduidige (financiële en management) vastgoedrapportages en analyses van de vastgoed- en grondportefeuille;
  • Je doet verbetervoorstellen voor het optimaliseren van de vastgoed- en grondmanagement processen.

Competenties

  • Klantgericht (je weet de wensen en behoeften van de gemeente en haar partijen te onderzoeken en hiernaar te handelen).
  • Verantwoordelijkheid (je komt gemaakte afspraken na en accepteert de gevolgen die voortvloeien uit je handelen).
  • Resultaatgericht (je spant je actief in om concrete resultaten en/of doelstellingen te halen).
  • Analytisch vermogen (je signaleert problemen, herkent belangrijke informatie en legt verbanden tussen gegevens).

Benodigd aantal professionals
1.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: in overleg.

De gemeente Wijdemeren hanteert hybride werken als formele werkvorm. Richtlijn hierbij is een verdeling van 50/50 betreffende thuiswerken en op kantoor werken. Digitaal vergaderen vindt plaats via MS Teams. Als afspraken naar mening van de opdrachtgever het best live/ op kantoor plaats vinden, wordt van inschrijver verwacht dat hij daartoe bereid is en haar/zijn agenda voldoende flexibel is.

Deze opdracht voor inhuur wordt gegund via een aanbestedingsprocedure. De opdrachtgever heeft specifieke eisen en wensen geformuleerd. Om in aanmerking te komen, dien je te voldoen aan de gestelde eisen. Daarnaast kun je extra punten verdienen door tegemoet te komen aan de wensen.

Eisen

  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring als juridisch adviseur bij een gemeentelijke organisatie, waaronder advies aan bestuur;
  • Beschikbaar per 1 oktober 2025 voor minimaal 36 uur per week, gedurende de duur van de opdracht, inclusief eventuele verlengingen;
  • Aantoonbare werkervaring met het opstellen van college- en raadsvoorstellen en het adviseren van bestuurders over complexe vraagstukken (benoem dit in je cv);
  • Een aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;

Wensen

  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 2 jaar als adviseur vastgoed bij een gemeente;
  • Aantoonbare werkervaring met een adviserende rol over vastgoed en grondzaken binnen een gemeente.
  • Een aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal WO master opleiding, bij voorkeur Technische Universiteit;
  • Aantoonbare werkervaring met het opstellen van college- en raadsvoorstellen en het adviseren van bestuurders over complexe vraagstukken;

Reageer op opdracht

Toegestane typen: : .pdf, .doc, .docx