Doel van opdracht
Als Leerplichtambtenaar lever je een belangrijke bijdrage aan het voorkomen en terugdringen van schoolverzuim en voortijdig schoolverlaten bij jongeren van 5 tot 23 jaar. Jij zorgt ervoor dat jongeren hun schoolloopbaan kunnen vervolgen en succesvol afronden. Dit doe je door actief toezicht te houden op de naleving van de Leerplichtwet en door jongeren, ouders, scholen en ketenpartners te begeleiden en te ondersteunen met passende oplossingen.
Resultaatgebieden
- Je voert onderzoeken uit bij signalen van schoolverzuim en bepaalt een passende vervolgaanpak;
- Je herkent motieven en gedrag die leiden tot verzuim en maakt deze bespreekbaar met jongeren en hun omgeving;
- Je ontwikkelt en realiseert maatwerkoplossingen om jongeren weer perspectief te bieden;
- Je bemiddelt en schakelt met ketenpartners zodra extra zorg en ondersteuning nodig is;
- Je treedt handhavend op waar dat nodig is, inclusief het opmaken van proces-verbaal;
- Je signaleert en bespreekt verbeterpunten binnen de keten rondom leerplicht en schooluitval;
- Je draagt zorg voor een correcte en volledige leerplichtadministratie.
Duur opdracht
De opdracht loopt tot 1 augustus 2026. Er is een verlenging van 7 x 2 maanden in opgenomen.
Overname
Na één jaar hebben wij de mogelijkheid de kandidaat zonder bijkomende kosten over te nemen.
Referentie
Het checken van referenties kan onderdeel zijn van de procedure. Bij de gevraagde werkervaring, onder het onderdeel ‘eisen’, is het opgeven van een referentie vereist. Onder een referentie wordt het volgende verstaan: de naam en contactgegevens van een teamleider/leidinggevende van een recente opdrachtgever, die relevant is voor de uitgevraagde opdracht, zoals opgesteld door Gemeente Amstelveen.
VOG
Iedereen die bij de gemeente Amstelveen of Aalsmeer komt werken moet vóór aanvang van zijn werkzaamheden een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) overleggen. De gemeente geeft aan waarop gescreend moet worden door het Centraal Orgaan Verklaring Omtrent Gedrag. Dit is afhankelijk van de werkzaamheden die uitgevoerd gaan worden. De gemeente stuurt de nieuwe collega een e-mail met een link waarmee hij/zij de nieuwe aanvraag voor een VOG af kan ronden.
Interviewplanning
De top 3 van kandidaten wordt door de gemeente Amstelveen uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek. De gesprekken vinden plaats op woensdag, 1 oktober 2025 tussen 15.30 - 17.00 uur, donderdag, 2 oktober om 11.00 uur, maandag, 6 oktober 2025 tussen 13.00 - 16.00 uur op het raadhuis van gemeente Amstelveen. De kandidaat dient op deze datum en dit tijdsblok beschikbaar te zijn.
Toelichting op rooster
In goed overleg
Eisen
- Opleiding: Minimaal een afgeronde HBO opleiding in de richting van SJD of Social Work
- Werkervaring: Minimaal 3 jaar werkervaring als leerplichtambtenaar (referentie vereist)
Wensen
- Werkervaring: Op cv aantoonbaar ervaring met het werken in de applicatie Carel of een vergelijkbaar registratiesysteem voor leerplicht en kwalificatieplicht
- Werkervaring: Op cv aantoonbaar kennis van lokale sociale kaart / netwerken in de regio
- Certificaat: Op cv aantoonbaar beschik je over een BOA-bevoegdheid
- Werkervaring: Op cv aantoonbaar een afgeronde vakopleiding Leerplichtambtenaar