Omschrijving Opdrachtgever
Gelderland, mooiste provincie van Nederland! Elke dag werken we in grootste provincie van Nederland samen met 1.500 medewerkers om Gelderland mooi, schoon, welvarend en veilig te houden van en voor ons allemaal. We doen dit met veel inzet, motivatie, kennis en kunde en uiteraard samen met allerlei organisaties en partijen. Samen zoeken we telkens naar nieuwe passende oplossingen voor complexe maatschappelijke opgaven zoals bijvoorbeeld energietransitie, woningbouw, mobiliteit, natuur of milieu. Dit maakt ons werk uitdagend, interessant en zinvol.
Opdracht
Vlot, veilig, betaalbaar en klimaatneutraal reizen, van deur tot deur. Dat is ambitie waar we aan werken. Onderdeel daarvan is het in stand houden en zo nodig aanpassen van provinciaal wegennet. Afdeling Gebiedsontwikkeling en Uitvoering (G&U) van provincie Gelderland is een no-nonsense organisatie en sfeer is collegiaal en informeel. Er wordt hard gewerkt, iedereen gaat voor resultaat en kwaliteit.
Afdeling en Team
Afdeling G&U is onder meer verantwoordelijk voor realisatie van nieuwbouw en reconstructie van projecten op gebied van wegeninfrastructuur en openbaar vervoer. Dit varieert van reconstructies van kruisingen tot ontwikkelen van nieuwe wegen. Provincie heeft circa 1200 kilometer weg in beheer en onderhoud. Daarnaast draagt afdeling in toenemende mate bij aan realisatie van gebiedsontwikkelingsprojecten.
Teamstructuur
Afdeling bestaat uit 8 teams: Projectmanagement, Ontwerp, Realisatie, Aanbesteding en Concessiemanagement, Omgeving, Project- en Procesbeheersing (PPB), Aanpak piekbelasting en Grond. In totaal telt afdeling momenteel ca. 200 medewerkers. Een deel van werkzaamheden wordt door uitbesteding gerealiseerd. Vanuit jouw rol kom je te werken in team Realisatie. Binnen dit team verzorgen we samen met team Ontwerp uitwerking en uitvoering van projecten en kunnen teams eigenlijk gezien worden als ingenieursbureau van Provincie. Binnen deze teams maken we (verkeerskundige en landschappelijk ingepaste) ontwerpen, contracten (bestekken) en begeleiden we uitvoering van wegenbouwprojecten. Specifiek binnen team Realisatie zijn we met circa 40 medewerkers en bestaat uit werkvoorbereiders, projectleiders, toezichthouders en verhardings- en materiaal specialisten.
Locatie
Adviseur Ondergrondse Infrastructuur (OI) werkt voor en vanuit team Realisatie, meestal vanuit Provinciehuis in Arnhem (minimaal 3 dagen in week op Provinciehuis gewenst). Daarnaast zal een deel van werkzaamheden op projectlocaties en bij stakeholders binnen provincie Gelderland worden verricht.
Uitdagingen voor adviseur OI
Werkzaamheden op gebied van kabels en leidingen (K&L) binnen provinciale infrastructuur worden steeds complexer en vragen om eenduidigere werkwijzen, afstemming en vastleggen van afspraken tussen Provincie en nutsbedrijven. Oorzaken zijn o.a. groeiende druk op ruimte, toenemende hoeveelheid K&L, cruciale belang van energievoorziening, netcongestie en krapte op arbeidsmarkt aan technisch personeel bij nutsbedrijven en nutsaannemers. Dit zorgt voor extra wachttijden en vertragingen van projecten. Daarnaast spelen eigendomskwesties van ondergrond.
Huidige situatie
Werkzaamheden op gebied van K&L zijn binnen provinciale infrastructuur op verschillende plekken belegd en ontbreekt een sturende en coördinerende rol van provincie. Afspraken met nutsbedrijven over aanpassingen en verleggingen liggen bij projectleiders realisatie, ondersteund door andere medewerkers. Ontwikkelingen vragen om inhoudelijke kennis, eenduidige werkwijzen, goede coördinatie en vastlegging van afspraken. Projectleiders realisatie worden ondersteund door adviseur Ondergrondse Infrastructuur.
Taken en verantwoordelijkheden
- Vroegtijdige betrokkenheid: Aansluiten bij projecten waarin K&L een rol spelen. Adviseren over technische, financiële en juridische aspecten. Opstellen van raakvlak- en conflictanalyses en input leveren voor kostenramingen.
- Samenwerking stakeholders: Faciliteren van samenwerking met netbeheerders, grondroerders e.a. Betrokkenen. Coördinatie-overleggen organiseren en verslaglegging verzorgen.
- Ondersteuning en advies: Technisch en financieel adviseren bij vergunningaanvragen, projecten en werkzaamheden aan ondergrondse infrastructuur.
- Uitvoeringsbeleid en werkprocessen: Verantwoordelijk voor procesleidraden en modelstukken zoals VTA/VTM en POS. Samenwerking met afdelingsjuristen.
- Aanspreekpunt en expert: Centraal aanspreekpunt en vakinhoudelijk expert. Kennis van wet- en regelgeving (zoals WIBON, CROW500, Telecommunicatiewet).
- Beleidsinput en strategie: Input leveren voor provinciaal ondergronds infrastructuurbeleid.
- Advies aan management en bestuur: Adviseren, gevraagd en ongevraagd, met aandacht voor politieke gevoeligheden.
Overwerk
Het is mogelijk dat werkzaamheden moeten worden verricht buiten reguliere werktijden.
Extra’s
Werkvoorbereider moet beschikken over:
- Veiligheidsschoenen (klasse S3)
- Mobiele telefoon met camera
- Rijbewijs
Eisen
- Kandidaat is inzetbaar vanaf 1 december 2025 voor duur van 12 maanden voor minimaal 32 uur en maximaal 36 uur per week, waarvan minimaal 3 dagen per week op Provinciehuis te Arnhem. Inhuuropdracht kan niet worden verlengd. Uiterste startdatum: 5 januari 2026.
- CV van maximaal 5 pagina’s A4 in het Nederlands (bij voorkeur PDF), inclusief vermelding van functienaam, start- en einddatum (maand + jaar) en aantal gewerkte uren per week. CV dient ter verificatie van eisen en wensen.
- Afgeronde (technische) HBO opleiding + 5 jaar relevante werkervaring of MBO opleiding + 10 jaar relevante werkervaring. Inclusief opleidingsinstituut, plaats, jaartal en concrete beschrijving werkervaring.
- Minimaal 5 jaar ervaring (2015 – heden) als projectleider/adviseur/coördinator ondergrondse infrastructuur. Inclusief 2 concrete opdrachten/projecten.
- Minimaal 5 jaar ervaring (2015 – heden) met voorbereiding/begeleiding/aansturing van conditionering van K&L in infra- of bouwprojecten. Inclusief 3 concrete opdrachten/functies.
- Kandidaat/leverancier is bereid tot deta-vast overeenkomst zonder concurrentiebeding, waarbij provincie na 12 maanden kandidaat kosteloos in dienst kan nemen.
- Werkvoorbereider moet beschikken over / door bureau worden voorzien van veiligheidsschoenen (S3), mobiele telefoon met camera en rijbewijs.
- Geen arbeidsrelatie/dienstbetrekking; werkzaamheden onder direct toezicht provincie. ZZP-ers uitgesloten.
- Opdracht is tijdelijke invulling reguliere functie, niet geschikt voor ZZP-ers. Eventueel via detacheringsbureau.
- Kandidaat is afgelopen twee jaar niet in loondienst geweest van provincie Gelderland.
- VOG (Verklaring Omtrent Gedrag) vereist.
- Geen Russische betrokkenheid (zoals gedefinieerd).
Wensen
- Ervaring met bodemkwaliteit en/of archeologie en/of onontplofte oorlogsresten, aangetoond met praktijkvoorbeelden.
- Ervaring met CAD en/of GIS applicaties, aangetoond met praktijkvoorbeelden.
- Ervaring met risicomanagement, aangetoond met praktijkvoorbeelden.
- Ervaring met UAV en RAW bestekken en/of UAV-GC (bouwteams en geïntegreerde contracten), aangetoond met praktijkvoorbeelden en/of cursussen.
- Resultaat- en oplossingsgerichtheid: doelen stellen, voortgang monitoren, rapporteren, volhouden bij tegenslag.
- Samenwerkingsgerichtheid: bijdragen aan teamresultaat, afstemmen, sociaal vaardig.
- Afspraken maken: duidelijkheid creëren, verwachtingen managen, afspraken borgen.
- Verbindend vermogen (netwerken): relaties opbouwen, onderhouden, partijen verbinden.
- Onderhandelingsvaardigheden: scherp onderhandelen, overeenstemming bereiken, gemeenschappelijke doelen benoemen.