Utrecht heeft jou nodig!
Utrecht is één van de snelst groeiende steden van Nederland. De stad staat nationaal en internationaal bekend als centrum van kennis, cultuur, sport en innovatie. Tegelijkertijd brengt die groei grote vraagstukken met zich mee: woningbouw, duurzaamheid, bereikbaarheid en sociale samenhang. Voor al deze opgaven is heldere, consistente en geloofwaardige communicatie essentieel.
Afdeling Marketing & Communicatie
De afdeling Marketing & Communicatie (M&C) speelt hierin een centrale rol. Met ruim 130 professionals en een breed palet aan disciplines is het team verantwoordelijk voor het verbinden van bestuur, organisatie en stad. De afdeling vertaalt bestuurlijke keuzes naar toegankelijke communicatie voor inwoners en partners, en draagt bij aan de profilering van Utrecht als stad van gezond stedelijk leven.
Koers M&C en rol van de interim-directeur
De in 2024 vastgestelde Koers M&C markeert een nieuwe fase: sterker sturen op prioriteiten, meer regie op communicatie en het hanteren van uniforme processen. De interim-directeur M&C brengt deze koers verder, zorgt voor verdere professionalisering van het vak en geeft richting aan de benodigde veranderingen. Daarbij borg je continuïteit, maar schroom je niet om besluiten te nemen die nodig zijn voor vooruitgang en slagkracht. Je treedt op als boegbeeld voor de afdeling, geeft zichtbaar richting en maakt samen met het MT één duidelijk en inspirerend verhaal naar medewerkers en organisatie.
Tijdelijke invulling
Omdat de huidige directeur in verband met ziekte langdurig afwezig is, zoeken we een interim-directeur die de afdeling tijdelijk (naar verwachting circa één jaar), maar volwaardig aanstuurt en de ingezette koers vasthoudt én verder brengt.
Organisatorische inbedding
Als interim-directeur Marketing en Communicatie maak je deel uit van het team van organisatiedirecteuren en val je in het domein Bedrijfsvoering. In Utrecht noemen we onze ambtelijke top ‘de 20’. Je bent een belangrijke adviseur voor het college van B&W en de concerndirectie en hebt daardoor een grote rol in de positionering van de gemeente. Je stuurt het managementteam van M&C (6 fte) aan, versterkt het MT als collectief, bewaakt de bedrijfsvoering en bent verantwoordelijk voor de kwaliteit en impact van de communicatie van de gemeente. Binnen de gemeente werken we volgens de principes van Duidelijk, Resultaatgericht en Aanspreekbaar (DRA). Van de interim-directeur verwachten we dat deze principes zichtbaar toegepast en uitgedragen worden in de dagelijkse praktijk.
Regiorol en crisiscommunicatie
Ook vertegenwoordig je Utrecht in de regio, zo ben je samen met de directeur Culturele Zaken mede-opdrachtgever van Utrecht Marketing; de directeur Culturele Zaken vervult hierbij de leidende rol. Daarnaast heb je een centrale rol in crisiscommunicatie en ben je als WOR-bestuurder verantwoordelijk voor de soepele relatie en prettige samenwerking met de medezeggenschap.
Opdrachtomschrijving
De interim-directeur Marketing en Communicatie:
- Adviseert bestuur en directie op strategisch niveau over communicatie en marketing en is daarbij het eerste aanspreekpunt voor het college.
- Geeft leiding aan het MT van de afdeling, versterkt het MT als collectief, bewaakt de positionering en borgt eigenaarschap en gezamenlijk leiderschap.
- Stuurt en begeleidt vanuit verbinding en in lijn met de DRA-principes.
- Brengt de ingezette koers verder, met focus op regie, prioritering en het realiseren van afspraken. Combineert stabiliteit met het lef om keuzes te maken en verbeteringen door te voeren die de afdeling scherper en slagvaardiger maken. Verstevigt en borgt daarbij de profilering en positionering van de afdeling M&C, zowel binnen de organisatie als extern.
- Stuurt op stabiele bedrijfsvoering en transparante verantwoording, ook in het licht van de bezuinigingsopgave (ca. €1,4 miljoen).
- Is ambtelijk mede-opdrachtgever van Utrecht Marketing.
- Is eindverantwoordelijk voor crisiscommunicatie en borgt de paraatheid van de organisatie.
- De rol vraagt flexibiliteit: dit is geen 9-tot-5 functie. Je bent beschikbaar wanneer de situatie dat vraagt, bijvoorbeeld bij piket of in crisissituaties.
- Onderhoudt een constructieve dialoog met de medezeggenschap.
Resultaat van de opdracht
De opdracht is geslaagd wanneer:
- De afdeling M&C stabiel en effectief functioneert onder tijdelijke leiding.
- Bestuur en medewerkers duidelijkheid, vertrouwen en overtuigingskracht ervaren, in combinatie met meer focus en slagkracht.
- Het MT zichtbaar eenduidig optreedt en als inspirerend en verbindend wordt ervaren.
- De ingezette koers M&C is doorontwikkeld en merkbaar verankerd in de praktijk. De profilering en positionering van de afdeling is versterkt en zichtbaar in de organisatie en stad.
- De bezuinigingsopgave is gerealiseerd.
- Het bestuur gezaghebbend en strategisch communicatieadvies ervaart.
- Crisiscommunicatie op orde is en adequaat functioneert.
- Samenwerking met Utrecht Marketing en partners in de regio versterkt is.
- De WOR-rol met zorgvuldigheid en openheid wordt ingevuld.
- De organisatie sterker en professioneler is geworden, in lijn met de DRA-principes.
Benodigde vaardigheden / soft skills
Communicatief sterk en transparant: legt helder uit, maakt complexe thema’s toegankelijk en is open naar verschillende stakeholders, ook richting medewerkers en organisatie. Bestuurlijk sensitief en omgevingsbewust: beweegt effectief in een omgeving met uiteenlopende belangen en druk. Inspirerend boegbeeld: nieuwsgierig en enthousiasmerend: neemt de groep mee, creëert energie en vertrouwen, straalt overtuigingskracht uit. Toegankelijk, verbindend en resultaatgericht: een warme doch zakelijke peoplemanager die eigenaarschap stimuleert, betrokken is en sociale veiligheid borgt, ook onder druk of in financieel krappe tijden. Staat open voor andere perspectieven en vervult een voorbeeldrol in het stimuleren van diversiteit en inclusie binnen de afdeling en de organisatie.
Diversiteit en inclusie
Als gemeente Utrecht geloven wij dat een diverse organisatie zorgt voor meer innovatie, creativiteit en een betere samenwerking. Om die reden streven wij ernaar om een zo’n inclusief mogelijke organisatie te zijn. Ben je benieuwd hoe wij dat doen? Lees dat op deze pagina.
Arbeidsvorm
Deze functie wordt zowel als interimopdracht uitgezet als gepubliceerd op werkenbijutrecht.nl. De gemeente Utrecht heeft de voorkeur voor invulling via een rechtstreeks dienstverband en zal bij gelijke geschiktheid kandidaten die in dienst willen treden boven externe inhuur verkiezen.
Goed om te weten
De data voor de gesprekken zijn nog niet gepland, maar zullen we zsm op deze plek in de tekst publiceren. De manager neemt contact op indien je wordt uitgenodigd voor een gesprek. Dit gesprek kan of fysiek of digitaal plaatsvinden.
Integriteit en juridische zaken
Voor deze opdracht geldt er een verscherpte integriteitsscreening welke door een externe partner wordt uitgevoerd. De uitkomst van het onderzoek is bepalend voor de definitieve opdrachtverstrekking. In het kader van de Wet DBA (Deregulering Beoordeling Arbeidsrelatie) is inschrijving door zzp’ers niet toegestaan. Het opvragen van referenties zal in een latere fase onderdeel zijn van de procedure.
Beoordeling
De weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag bepaalt de rangorde van de offertes op basis van prijs en kwaliteit. Hierbij hanteren we een weging van circa 25% voor het geoffreerde tarief. De kwaliteit voor circa 75%. Alleen de 5 hoogst scorende offertes worden nader gewogen op de kwaliteit. Indien het aantal offertes de 10 niet overstijgt kunnen alle offertes nader op de kwaliteit beoordeeld worden.
Overige bepalingen
Bij gebleken geschiktheid bestaat er een kans dat er nog een kandidaat uit deze procedure wordt aangenomen. Wanneer de hierboven beschreven opdracht door omstandigheden niet binnen de voorziene periode kan worden afgerond behoudt Gemeente Utrecht zich in alle geval het recht voor de opdracht te verlengen tot het moment dat een zorgvuldige afronding en overdracht kan worden gerealiseerd. De gemeente Utrecht behoudt zich het recht voor om gedurende de eerste 3 maanden na gunning, bij gebleken ongeschiktheid of tussentijdse beëindiging, de opdracht te gunnen aan de nummer 2 aanbieder of opvolgend. Gemeente Utrecht heeft het voornemen om per mei 2026 gebruik te maken van een broker. Indien dit voornemen wordt gerealiseerd, zullen de overeenkomsten die doorlopen na 1 november 2026 via de broker worden gehercontracteerd. De hercontractering zal in dat geval plaatsvinden in oktober/november 2026. Bij deze hercontractering blijven de inhuurtermijn en het tarief ongewijzigd.
Eisen
- Is de kandidaat de afgelopen 2 jaar in loondienst geweest bij de Gemeente Utrecht voor dezelfde/vergelijkbare werkzaamheden?
- Is de kandidaat een zzp’er en wordt deze rechtstreeks voorgesteld (zonder bemiddeling door een bureau)?
- Aantoonbare leidinggevende ervaring binnen een (semi) gemeentelijke, provinciale of rijksorganisatie.
Wensen
- Je hebt een afgeronde academische opleiding.
- Je CV is max 3 pagina's enkelzijdig en toont een volledig overzicht van je werkzaamheden tot dusver. Het CV dient ter verificatie van de antwoorden op voorgaande vragen en wordt inhoudelijk beoordeeld op kwaliteit. Daarnaast vermeldt het CV huidige nevenfuncties (bezoldigd en onbezoldigd) zodat de vacaturehouder mogelijke belangenverstrengeling kan uitsluiten. Je CV is in het Nederlands opgesteld en in Pdf-formaat.
- Je hebt een afgeronde studie in communicatie, marketing of bestuurs-/organisatiewetenschappen.
- Je hebt aantoonbare meerjarige ervaring als eindverantwoordelijke (afdelingshoofd, directeur) van een grote communicatieafdeling bij een gemeente of andere overheid.
- Je hebt ervaring met advisering op bestuurlijk niveau (college van B&W of vergelijkbaar).
- Wat was je rol in eerdere crisissituaties?
- In welke mate heb je ervaring met citymarketing of regiopartnerschappen (bijv. met een regionale marketingorganisatie)?
- Hoe structureel heb je samengewerkt met medezeggenschap in eerdere opdrachten?
- Beschrijf een situatie waarin je als directeur of afdelingshoofd regie en focus hebt aangebracht binnen een complexe communicatieorganisatie. Welke stappen heb je gezet om processen te uniformeren of prioriteiten aan te scherpen, en wat was het meetbare effect?