Juridisch adviseur grondzaken

Gemeente Schagen

Sluit op: 24 okt 2025 om 17:00
Max. Uurtarief: 111
Aantal uur per week: 20
Provincies: Noord-Holland
Segmenten: Juridisch

Omschrijving

Soorten Inhuur: Detachering
Start datum: 15 november 2025
Eind datum: 15 november 2026

Let op: Dit is een detacheringsopdracht

Deze opdracht valt onder detachering en is niet geschikt om als zzp'er uit te voeren in overeenstemming met de Wet DBA.

Wat ga je doen?
De juridisch adviseur grondzaken is een onmisbare schakel in onze ruimtelijke opgaven. Je adviseert over complexe juridische vraagstukken op het snijvlak van grondbeleid, gebiedsontwikkeling en vastgoed. Je werk is afwisselend en raakt zowel beleid als uitvoering.

- Je adviseert het college, collega’s en projectteams over juridische aspecten van grondbeleid en gebiedsontwikkeling en – indien nodig – over vastgoedvraagstukken.
- Je toetst ruimtelijke en vastgoedplannen aan relevante wet- en regelgeving, zoals de Omgevingswet, Wro, BW en aanbestedingsregels.
- Je vestigt, waar nodig, de Wet Voorkeursrecht Gemeenten.
- Je stelt complexe overeenkomsten op, zoals anterieure overeenkomsten, samenwerkings- en gronduitgiftecontracten, en borgt de juridische kwaliteit.
- Je begeleidt verwervings- en verkooptrajecten van gemeentelijke gronden en opstallen, inclusief het opstellen van huur-, koop-, erfpacht- en opstalovereenkomsten.
- Je denkt juridisch mee in projecten en gebiedsontwikkelingen, signaleert risico’s en kansen en draagt oplossingsrichtingen aan.
- Je ondersteunt de (senior) adviseur grondzaken bij juridische vraagstukken en contractvorming.

Arbeidsvoorwaarden
Bij indiensttreding Gemeente Schagen zijn de arbeidsvoorwaarden o.a:

- Een vast dienstverband voor 20 uur per week
- Afhankelijk van opleiding en werkervaring is je salaris maximaal € 6343,= bruto per maand bij een 36-urige werkweek (schaal 11 jan.2026, CAO Gemeenten)
- Een Individueel Keuze Budget (IKB) van in totaal 18,65% (inclusief vakantiegeld en eindejaarsuitkering) die naar eigen keuze ingezet kan worden, bijv. maandelijkse uitbetaling, of inzetten voor bijv. extra verlof, aanschaf fiets, afbetalen studieschuld.
- Pensioenopbouw bij ABP, waarvan de gemeente 70% betaalt
- Reiskostenvergoeding woon-werkverkeer én bij thuiswerken een thuiswerkvergoeding

De volledige CAO is te lezen via: Cao Gemeenten 2025-2027 - Cao Gemeenten

Kandidaatomschrijving
Wat vragen wij:

- Een afgeronde wo-opleiding Recht, bij voorkeur met specialisatie in privaatrecht, vastgoedrecht of omgevingsrecht is een pre
- Een afgeronde hbo-opleiding Recht, bij voorkeur met specialisatie in privaatrecht, vastgoedrecht of omgevingsrecht
- Werkervaring met grondzaken, gebiedsontwikkeling of vastgoed, bij voorkeur binnen een (decentrale) overheid of vergelijkbare omgeving
- Kennis van de relevante wet- en regelgeving (Omgevingswet, BW, Wvg, Aanbestedingsrecht) of bereidheid snel deze kennis eigen te maken.

Kandidaat is:
- Pro-actief
- Communicatief sterk
- Goede samenwerkingspartner

Deze opdracht voor inhuur wordt gegund via een aanbestedingsprocedure. De opdrachtgever heeft specifieke eisen en wensen geformuleerd. Om in aanmerking te komen, dien je te voldoen aan de gestelde eisen. Daarnaast kun je extra punten verdienen door tegemoet te komen aan de wensen.

Eisen

  • Opleiding Je hebt een afgeronde HBO opleiding Recht. Dit wordt door het CV aangetoond.
  • Werkervaring Je hebt werkervaring met grondzaken, gebiedsontwikkeling of vastgoed. Dit wordt door het CV aangetoond. Referentie vereist

Wensen

  • Opleiding Kandidaat heeft een afgeronde WO-opleiding Recht met specialisatie in privaatrecht, vastgoedrecht of omgevingsrecht. Dit wordt door het CV aangetoond.
  • Opleiding Kandidaat heeft een afgeronde HBO opleiding Recht met specialisatie in privaatrecht, vastgoedrecht of omgevingsrecht. Dit wordt door het CV aangetoond.
  • Werkervaring Je hebt kennis van de relevante wet- en regelgeving (Omgevingswet, BW, Wvg, Aanbestedingsrecht) of bent bereid je hier snel in te verdiepen.
  • Werkervaring Kandidaat heeft relevante werkervaring met grondzaken, gebiedsontwikkeling en/of vastgoed binnen een (decentrale) overheid. Dit wordt door het CV aangetoond.
  • Interview Bij deze opdracht worden na de eerste selectieronde met een aantal partijen interviews afgenomen. Deze wegen mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze interviews worden beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria. Tijdens het interview wordt de kandidaat onder andere getoetst op de gewenste competenties en de mate van geschiktheid voor de uit te voeren werkzaamheden.

Reageer op opdracht

Toegestane typen: : .pdf, .doc, .docx