Organisatie
Wij zijn #WijvanWijdemeren! Met ongeveer 200 mensen zetten wij ons in voor zo’n 25.000 inwoners. We zijn een uitdagende werkgever die continu in ontwikkeling is. Kenmerkend zijn de prettige informele werksfeer, de korte lijnen en de diverse ontwikkelingsmogelijkheden. Omdat we relatief klein zijn, weten collega’s elkaar snel te vinden en kun je nog echt een verschil maken. Ook schakel je regelmatig tussen diverse rollen. Zo organiseer, adviseer én voer je vaak ook uit. Het verder ontwikkelen van onze organisatie staat de komende jaren bij ons centraal. Ons doel? Binnen de mogelijkheden zo goed mogelijk aansluiten bij de behoeften van onze inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties. Onze kernwaarden zijn: eigenaarschap, eigentijds en vernieuwend, inclusief, benaderbaar en professioneel.
Over de gemeente
Wijdemeren is een schitterende groene gemeente in de Gooi- en Vechtstreek, tussen Amsterdam en Utrecht. De dorpen die samen de gemeente vormen, liggen tussen prachtige wateren en ongeëvenaard natuurschoon waaronder de Loosdrechtse Plassen. De combinatie van natuur en kleine dorpen dichtbij de Randstad geeft precies weer hoe het werken bij ons is: afwisselend!
Cluster Juridische Zaken
De belangrijkste taakgebieden van het cluster Juridische Zaken (JZ) zijn: 2e-lijns juridische advisering (afdelingen, directie en bestuur), het fungeren als secretariaat van de commissie bezwaarschriften, behandeling van Woo-verzoeken en klachten. Daarnaast is JZ nauw betrokken bij harmonisatie van regelgeving en andere juridische aangelegenheden in het kader van de ophanden zijn de fusie met de gemeente Hilversum.
Opdracht
In deze opdracht werk je voornamelijk als 2e-lijnsadviseur voor de verschillende afdelingen en beantwoord je algemene juridische vragen c.q. (strategische) advisering. Je zult begrijpen dat Gemeentewet en Algemene wet bestuursrecht daarbij de absolute basis vormt. Tevens fungeer je als sparringpartner voor de juridisch adviseur en begeleid je deze collega waar nodig.
Onderwerpen
Denk aan onderwerpen als subsidierecht, opstellen van regelgeving en aan onderwerpen als onderwijshuisvesting, verkeerswetgeving, nadeelcompensatie, gemeenschappelijke regelingen enz. Als gemeente hebben we ook graag expertise op gebied van privaatrecht in huis. Als je dat meebrengt is dat een plus. Zo niet: we zoeken iemand die op z’n minst onze huisadvocaat de juiste vragen kan stellen en waar nodig op die inhoud kan sparren.
Profiel
Van jou verwachten we dus ook een brede kijk op het juridische werkveld. Liever zie je de grote lijnen en adviseer je in die geest. Kortom: maak je makkelijk verbinding, weet jij snel verbanden te leggen en adviseer je in duidelijke taal? Dan weet je zeker dat je in deze opdracht op je plek zult zijn.
Competenties
- Uitstekende adviesvaardigheden;
- Teamplayer;
- Communicatief sterk (zowel mondeling als schriftelijk);
- Resultaatgericht;
- In staat om verwachtingen, behoeften en wensen te vertalen naar de best passende oplossing;
Beoordeling
Stap 1: Beoordeling CV’s op minimumeisen.
Flextender beoordeelt de CV’s op de minimumeisen in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen worden geselecteerd voor stap 2. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.
Stap 2: Selectie van tien (10) CV’s die aan de organisatie worden voorgelegd.
Flextender beoordeelt de geschikte CV’s in onderlinge vergelijking op de “gunningscriteria te beoordelen door Flextender”. De 10 kandidaten die het beste scoren worden geselecteerd voor stap 3. Bij gelijke score is het uurtarief doorslaggevend.
Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek.
De opdrachtgever beoordeelt deze CV’s op relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten en bij soortgelijke organisaties. De kandidaten die het beste scoren worden uitgenodigd voor een gesprek.
Stap 4: Selectiegesprek.
Tijdens het gesprek wordt getoetst op het profiel en de competenties. Het gesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. Elke competentie moet minimaal voldoende gescoord worden. Indien niemand voldoet, wordt stap 3 herhaald.
De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die het best aansluit op het profiel.
Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10, volgens de desbetreffende CAO inzake de inlenersbeloning.
Benodigd aantal professionals
1.
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: bij voorkeur op dinsdagen en donderdagen, maar er kan veel in overleg. Gemeente Wijdemeren hanteert hybride werken: circa 50/50 verdeling tussen thuis en kantoor. Overleggen verlopen via MS Teams. Bij voorkeur live op kantoor als de afspraak daar om vraagt. Flexibiliteit wordt verwacht.
Eisen
- Aantoonbare werkervaring met Algemene wet bestuursrecht én Gemeentewet;
- Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau in de richting van Rechten;
- Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als juridisch adviseur in een gemeente;
- Een maximum uurtarief van €110,- exclusief BTW/ inclusief reiskosten woon-werkverkeer, werk-werkverkeer én parkeerkosten.
Wensen
- Aantoonbare afgeronde wo master opleiding in Nederlands recht;
- Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als senior juridisch adviseur binnen een gemeente;
- Aantoonbare werkervaring met het schrijven of herschrijven van regelgeving;
- Bereid om iedere week twee dagen fysiek op het gemeentehuis van Wijdemeren te werken.