Sectie Programma-, Project- en Interim-management (PPI)
De sector Programma-, Project- en Interim-management (PPI) maakt onderdeel uit van Politie Diensten Centrum (PDC). Het PDC verzorgt de bedrijfsvoering voor politie, zoals financiën, ICT, communicatie en personeelszaken. PPI levert programma- en projectprofessionals voor het leiden en ondersteunen van programma's en projecten binnen politie en in samenwerking met ketenpartners.
Missie van PPI
"Waardecreatie door veranderingen met IV-component voor politie en ketenpartners, gestructureerd en transparant van A naar B te brengen."
Inzet van professionals
PPI zet haar professionals breed in binnen de organisatie om de dagelijkse leiding te voeren over veranderprocessen. Ze zijn inzetbaar vanaf het vertalen van gebruikersbehoefte naar realisatieplan tot aan daadwerkelijke implementatie bij gebruikers. Voor PPI staan opdrachtgevers en hun vragen centraal.
Verantwoordelijkheden
De senior Project Management Officer werkt nauw samen met de projectmanager en is medeverantwoordelijk voor realisatie van een complex (sterk organisatorisch) project op het terrein van informatievoorziening en draagt mede zorg voor implementatie van oplossingen. Geeft gevraagd en ongevraagd advies aangaande alle projectaspecten.
- Mede opstellen van programma- en projectplanningen en het bewaken daarvan
- Zorgdragen voor opzetten en bewaken van (financiële en algemene) projectadministratie
- Verzamelen van voortgangsoverzichten, signaleren, analyseren en rapporteren van afwijkingen
- Methodische ondersteuning geven voor projectmatig werken en/of Agile Scrum
- Bewaken van richtlijnen t.a.v. kwaliteitsmanagement voor projecten/programma’s
- Inbedden van issue- en risicomanagementproces binnen projecten
- Mede opstellen van communicatieplan
- Voorbereiden van stuurgroepvergaderingen, maken van verslagen en opvolgen van actiepunten
- Zorgdragen voor centrale projectarchivering conform richtlijnen
Doel van de rol
De senior Project Management Officer wordt aangesteld bij sector Project-, Programma en Interimmanagement voor realisatie van veranderdoelen van korpsleiding m.b.t. harmonisatie, ontwikkeling en innovatie van werkprocessen en voortbrengingsresultaten van politie, Politiedienstencentrum en ketenpartners.
Netwerk en samenwerking
De externe heeft contact met afdelingen Inkoop, Financiën en Communicatie. Hij/zij bouwt en onderhoudt een sterk intern netwerk met andere projecten en (project)ondersteuners. Hij/zij is expertise-aanspreekpunt voor diverse in- en externe stakeholders, leveranciers, mantelpartijen en interne collega’s.
Eisen
- Kandidaat heeft minimaal HBO werk- en denkniveau, aantoonbaar via werkervaring in CV.
- Kandidaat heeft in de afgelopen 5 jaar, minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als Projectmanagement Officer van projecten met een IV-component binnen grote organisaties (800+).
- Migratie: Kandidaat is bekend met overstap naar intermediair model en stemt daarmee in.
- De externe is inzetbaar vanaf 01-01-2026 (of eerder indien screening akkoord is) t/m 31-12-2027 voor 36 uur per week. Contract is niet verlengbaar. Startdatum onder voorbehoud van tijdige afronding onderzoek.
- Kandidaat is gedurende gehele opdracht in loondienst bij Opdrachtnemer/Onderaannemer, geen ZZP’er of ondernemer (ook niet via eigen BV).
- Vereiste competenties/vaardigheden:
- Accuratesse: Werkt nauwkeurig, zorgvuldig, met oog voor detail
- Resultaatgerichtheid: Vertaalt doelen naar resultaten, effectief en efficiënt
- Organisatievermogen: Stelt prioriteiten, organiseert tijd/middelen, evalueert voortgang
- Samenwerken: Draagt actief bij aan groepsresultaat
- Initiatief: Signaleert kansen, handelt proactief en durft risico’s te nemen
- Mondelinge- en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid: Communiceert helder in begrijpelijk Nederlands
Wensen
- Kandidaat heeft een erkend, volledig, volwaardig en afgerond diploma op Hbo-niveau.
- Kandidaat heeft een afgerond en erkend certificaat: Prince 2 of IPMA-D of IPMA-PMO of P3O.
- Kandidaat heeft minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met Agile/Scrum.
- Kandidaat heeft in de afgelopen 5 jaar, minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met inbedden van issue- en risicomanagementproces binnen projecten.
- Kandidaat heeft aantoonbare werkervaring binnen politie.
- Kandidaat heeft aantoonbare werkervaring binnen het veiligheidsdomein.