Beleidsmedewerker senior

Gemeente Amsterdam

Sluit op: 28 okt 2025 om 08:00
Max. Uurtarief: 90
Aantal uur per week: 36
Provincies: Noord-Holland
Segmenten: Beleid- en adviesdiensten

Omschrijving

Soorten Inhuur: Detachering
Start datum: 24 november 2025
Eind datum: 23 november 2026

Let op: Dit is een detacheringsopdracht

Deze opdracht valt onder detachering en is niet geschikt om als zzp'er uit te voeren in overeenstemming met de Wet DBA.

Opdrachtomschrijving
De gemeente wil zo goed mogelijk voldoen aan de fiscale verplichtingen op het gebied van rijksbelastingen. Naar de letter en geest van de wet. De door het college vastgestelde fiscale strategie houdt in dat de gemeente tijdig betrouwbare belastingaangiften indient, over een juist en volledig risicoprofiel beschikt, de fiscale beheersing effectief opzet en de risico's en ontwikkelingen rondom rijksbelastingen tijdig met de Rijksbelastingdienst bespreekt. Deze doelstellingen worden in de praktijk gebracht met een optimale fiscale organisatie, inrichting van de fiscale control functie en een open en transparante houding naar de Rijksbelastingdienst. Je hebt een belangrijke rol in fiscale advisering, administratieve en facilitaire ondersteuning op het terrein van rijksbelastingzaken.

Gemeentelijke organisatie
De gemeentelijke organisatie bestaat uit 5 clusters, een bestuurs- en concernstaf, 7 stadsdelen en 1 stadsgebied. De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De 5 clusters zijn: Ruimte en Economie, Sociaal, Stadbeheer, Bedrijfsvoering, Digitalisering, Innovatie en Informatie. De clusters hebben expertise op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/.

Opdrachtgever
Belastingen levert samen met de Amsterdammers, Weespers en ondernemers een belangrijke financiële bijdrage aan de stad Amsterdam. De teams die bij Belastingen werken dragen bij en zorgen voor de heffing en inning van de verschillende gemeentelijke belastingen. Een belangrijke taak die grote zorgvuldigheid vraagt. Met het belastinggeld zorgen we voor het dagelijks gebruik van gemeentelijke voorzieningen. Denk aan de straat, het riool, de openbare verlichting of afvalinzameling. Of investeringen in projecten op het gebied van onderwijs, speeltuinen, cultuur of sport. Zo zorgen we er samen voor dat gemeente Amsterdam een fijne plek is om te wonen, recreëren en werken.

Belastingen
Belastingen is volop in beweging. We zetten in op begrijpelijke, toegankelijke en betrouwbare communicatie. We werken steeds meer datagedreven en hebben oog voor sociaal incasseren. Zo ontwikkelen we ons steeds meer naar een buitengerichte en innovatieve organisatie. Een prachtige organisatie met volop kansen en mogelijkheden voor mensen die hun nek durven uit te steken!

Afdeling Incasso & Invordering
Draagt zorg voor de inning en invordering van alle bestuursrechtelijke (fiscaal en niet fiscaal) en privaatrechtelijke vorderingen van de gemeente Amsterdam. Als deskundig en betrouwbaar ketenpartner zorgt Incasso & Invordering ervoor dat vorderingen op bewust beheerste wijze zo snel mogelijk worden afgedaan met maximale opbrengsten, minimale kosten en een hoge kwaliteit van dienstverlening aan zowel de ketenpartners (crediteuren) als de burgers en bedrijven.

Deze opdracht voor inhuur wordt gegund via een aanbestedingsprocedure. De opdrachtgever heeft specifieke eisen en wensen geformuleerd. Om in aanmerking te komen, dien je te voldoen aan de gestelde eisen. Daarnaast kun je extra punten verdienen door tegemoet te komen aan de wensen.

Eisen

  • Verificatie kennis van de kandidaat.
  • De aangeboden kandidaat heeft ervaring met maken van financiële rapportages. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal 5 jaar ervaring met Key2 Belastingen. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
  • Verificatie van de ervaring van de kandidaat.
  • Geef in maximaal 1 A4 aan waarom uw kandidaat de meest geschikte is voor deze opdracht. Uw motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd.
  • U dient minimaal 1 relevante referentie op te geven van de aangeboden kandidaat. Vul in: organisatie, naam contactpersoon, telefoonnummer contactpersoon. Na afstemming met kandidaat en na het gesprek kan de opdrachtgever besluiten om in contact te treden met de referentie. Voor een objectieve referentie mag de inschrijver zichzelf niet als referent opgeven. Let op: de referent dient op de hoogte te zijn.
  • Is de aangeboden kandidaat in de afgelopen 2 jaar in loondienst geweest bij gemeente Amsterdam? Antwoordmogelijkheden: Nee of Ja. (KO)
  • U voegt het cv toe van de kandidaat. Het cv is opgesteld in het Nederlands en is maximaal 5 A4 groot. Indien langer, worden alleen de eerste 5 A4 beoordeeld. Het cv dient ter verificatie van gegeven antwoorden. Bij afwijking kan de gemeente Amsterdam uw offerte afwijzen.
  • De aangeboden kandidaat is in het bezit van een erkende universitaire opleiding op WO-niveau. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv. Het document moet worden meegenomen naar het interview voor verificatie.
  • De aangeboden kandidaat heeft een afgeronde IVA en afgeronde BD Belastingdeurwaarder. Dit dient duidelijk te blijken uit het CV. Het document moet worden meegenomen naar het interview voor verificatie.
  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal 5 jaar ervaring met Vyzyr. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
  • Een interview maakt deel uit van het selectieproces. De kandidaat moet beschikbaar zijn voor het interview en bij gunning direct inzetbaar zijn. Het opgegeven tarief is inclusief alle bijkomende kosten. Bij overschrijding van de tariefrange wordt de offerte terzijde gelegd.
  • De aangeboden kandidaat is op de hoogte van recente ontwikkelingen op fiscaal gebied. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.

Wensen

  • De aangeboden kandidaat heeft ervaring met het adviseren van de afdelingsmanager op het gebied van de financiële stromen binnen Incasso en Invordering. Dit dient duidelijk te blijken uit de motivatiebrief.
  • Resultaatgerichtheid: Expert – Concrete doelen als uitgangspunt nemen voor het eigen gedrag en hieraan vasthouden totdat het doel bereikt is.
  • Schriftelijke vaardigheid: Expert – Ideeën en meningen in begrijpelijke taal aan anderen schriftelijk duidelijk maken.
  • Analytisch vermogen: Expert – Kan hoofd- en bijzaken onderscheiden, een vraagstelling in onderdelen uitsplitsen en logische verbanden leggen tussen de verschillende deelaspecten.
  • De aangeboden kandidaat heeft ruime ervaring met het maken van beleid en het omzetten van beleid naar werkbare handleidingen. Dit dient duidelijk te blijken uit de motivatiebrief.
  • De aangeboden kandidaat heeft ervaring met het adviseren van de teammanager op het gebied van wet en regelgeving. Dit dient duidelijk te blijken uit de motivatiebrief.
  • Politieke sensitiviteit: Expert – Zich kunnen verplaatsen in het politieke speelveld; de complexe belangen onderkennen waar stakeholders mee geconfronteerd worden; de politieke haalbaarheid van voorstellen kunnen inschatten.
  • Omgevingsbewustzijn: Expert – Laat blijken goed geïnformeerd te zijn over vakinhoudelijke, organisatorische, maatschappelijke, politieke ontwikkelingen of andere omgevingsfactoren en weet deze effectief te benutten voor de eigen functie of organisatie.
  • Overtuigingskracht: Expert – Oefent, op basis van persoonlijk overwicht, invloed uit op mensen en situaties, gericht op acceptatie en het overwinnen van weerstanden. Communiceert ideeën duidelijk en stellig.
  • Wij willen de onderstaande gegevens van de aangeboden kandidaat ontvangen: naam, telefoonnummer, (privé) e-mailadres. Gebruik de naam zoals vermeld in paspoort of ID-kaart. Pas ook de naam van de inschrijving aan naar: Naam organisatie + naam kandidaat.
  • De aangeboden kandidaat heeft ervaring met het (strategisch) adviseren op het gebied van sociaal incasseren. Dit dient duidelijk te blijken uit de motivatiebrief.

Reageer op opdracht

Toegestane typen: : .pdf, .doc, .docx