Portfoliomanager system operations

Stedin

Sluit op: 30 okt 2025 om 13:00
Max. Uurtarief: geen max tarief
Aantal uur per week: 40
Provincies: Zuid-Holland
Segmenten: Participatie en Werk

Omschrijving

Soorten Inhuur: Detachering
Start datum: 10 november 2025
Eind datum: 30 april 2026

Let op: Dit is een detacheringsopdracht

Deze opdracht valt onder detachering en is niet geschikt om als zzp'er uit te voeren in overeenstemming met de Wet DBA.

System Operations
System Operations (SO) is een relatief nieuwe afdeling binnen Stedin. De afdeling is verantwoordelijk voor het besturen en daarmee beschikbaar en veilig houden van onze energienetten (zowel gas als elektra). Met de toenemende vraag naar capaciteit nemen de werkzaamheden voor SO toe. De visie voor onze rol als System Operations is toe te groeien naar een 24/7 autonome optimalisatie van capaciteit en stabiliteit van het energiesysteem. Om dit te realiseren werken we aan veel initiatieven – groot en klein – wat een omvangrijk veranderportfolio oplevert. Om dit in goede banen te leiden wil SO een gedegen portfoliomanagementproces inrichten, waarbij management in staat is te sturen op het resultaat én er goede samenhang met de operationele ketens wordt geborgd.

Wat ga je doen - Scope en resultaatgebieden
Ontwerp en implementatie van een MVP-portfoliomanagement, met als uitgangspunt ‘klein starten, leren en bijstellen’, waarbij rekening wordt gehouden met onderdelen als governance, stakeholdermanagement, resourceplanning, prioritering en aansluiting op de strategie en strategische doelen (OKR’s).
Meewerken aan de analyse van de huidige context van de afdeling System Operations en ketens.
Meewerken aan het advies over de inrichting en aansturing van portfoliomanagement, aansluitend op bestaande werkwijzen, structuren (zoals Obeya) en tooling (TargetProcess, Apptio, Azure DevOps).
Meewerken aan het opleveren van een plan van aanpak voor de verdere doorontwikkeling van portfoliomanagement.
Nauwe samenwerking met de change lead, portfoliomanager van de keten en andere relevante stakeholders.
Gebruikmaken van en waar nodig verbeteren van bestaande governance, informatiestromen en rapportages.

Wie je bent
Aantoonbare ervaring met het ontwerpen en implementeren van portfoliomanagement in meerdere complexe (keten)organisaties.
Ruime ervaring binnen de energiesector en/of affiniteit met de energie- of infrabranche is een pré.
Minimaal 5 jaar ervaring met verandermanagement, stakeholdermanagement en het begeleiden van directies en managementteams.
Ervaring met MVP-aanpak en feedback gedreven veranderen.

Samenwerking en aanpak
De opdracht wordt uitgevoerd in nauwe samenwerking met het Hoofd Advies en Portfoliomanagement, het management van SO en de portfoliomanager van de keten Capaciteitsmanagement. De aanpak is iteratief, waarbij gestart wordt met een Proof of Concept en MVP, gevolgd door verdere ontwikkeling op basis van het groeimodel portfoliomanagement (Essentie, Verbreding, Verdieping, Verankering).

Deze opdracht voor inhuur wordt gegund via een aanbestedingsprocedure. De opdrachtgever heeft specifieke eisen en wensen geformuleerd. Om in aanmerking te komen, dien je te voldoen aan de gestelde eisen. Daarnaast kun je extra punten verdienen door tegemoet te komen aan de wensen.

Eisen

  • Kandidaat dient de Nederlandse taal machtig te zijn in woord en geschrift, een aanbieding op deze aanvraag is hierbij een akkoordverklaring
  • Kandidaat heeft minimaal een HBO/WO opleiding (pré) of HBO/WO werk- en denkniveau
  • Kandidaat heeft ruime ervaring binnen de Energiesector (min 5 jaar)
  • Kandidaat heeft minimaal 5 jaar ervaring met verandermanagement, stakeholdermanagement en het begeleiden van directies en managementteams.
  • Kandidaat heeft ervaring met MVP-aanpak en feedback gedreven veranderen.
  • Kandidaat heeft aantoonbare ervaring met het ontwerpen en implementeren van portfoliomanagement in meerdere complexe (keten)organisaties.
  • Het CV is voorzien van referenties (naam, functie en contactgegevens referent) of deze kunnen op aanvraag aangeleverd worden.

Wensen

  • Is de kandidaat eerder werkzaam geweest binnen Stedin? Indien kandidaat eerder werkzaam is geweest binnen Stedin dan dient de reden van vertrek in het CV te staan. Tevens worden intern referenties ingewonnen. Mocht de reden van vertrek en de referentie(s) niet overeenkomen, dan wordt de toelating in het Dynamisch Aankoopsysteem ontnomen.
  • De kandidaat beschikt over onderstaande competenties. Deze kunnen worden getoetst in een gesprek met de opdrachtgever:
    • Goed kunnen plannen
    • Verantwoordelijkheidsgevoel
    • Flexibele instelling
    • Goede communicatieve vaardigheden
    • Resultaatgericht
    • Proactief
    • Luistervaardig

Reageer op opdracht

Toegestane typen: : .pdf, .doc, .docx