Utrecht heeft je nodig!
Utrecht is snelst groeiende stad van Nederland. Dat zorgt voor nieuwe vraagstukken op het gebied van onder andere bereikbaarheid, mobiliteit, energietransitie, gebiedsontwikkeling en recreatie. We willen daarbij gezond verstedelijken. Dat betekent met creatieve oplossingen verschillende – soms schijnbaar tegenstrijdige - doelen realiseren: wonen, werken, reizen, verbeteren luchtkwaliteit, vergroenen, uitvoeren energietransitie, etc. We doen dit vanuit de Ruimtelijke Strategie Utrecht; het geeft direct een indruk van de projecten waaraan je kunt gaan werken.
Opdrachtomschrijving
De gemeente Utrecht wil fietsbruggen en fietstunnels aanleggen om de stad veiliger, beter bereikbaar en onverminderd aantrekkelijk te houden. Deze opdracht betreft twee ongelijkvloerse spoorwegonderdoorgangen en een spoorbrug over een kanaal. Het gaat om de locaties in het baanvak Utrecht – Amersfoort/Hilversum (tunnel Boorstraat), achter de zuidzijde van het Centraal Station (tunnel Nicolaas Beetsstraat) en in het baanvak Utrecht – Amsterdam (spoorbrug over het Amsterdam Rijnkanaal).
Fietsverbinding spoorbrug Amsterdam-Rijnkanaal
Deze verbinding is onderdeel van de Dom tot Dam-route, de doorfietsroute tussen Utrecht en Amsterdam. Het planproces van deze doorfietsroute bevindt zich begin 2026 in de afrondende fase van de tracéstudie. De onderdelen uitbreiding spoorbrug Amsterdam-Rijnkanaal met fietsverbinding, met de taluds in het baanvak en de inpassing op de herontwikkeling van het terrein van Stadsbedrijven gemeente Utrecht, zijn in deze studie nu de voornaamste onderzoeken. Daarnaast zijn er twee deeltracés die verder worden uitgewerkt naar een functioneel ontwerp. Deze en de andere deeltracés behoren ook tot de opdracht. Afstemming over de gehele route vindt plaats met de andere gemeenten op de route, de provincies en het Rijk.
Fietsverbinding tunnel Boorstraat
Deze tunnel is ook onderdeel van de Dom tot Dam-route maar heeft ook zelfstandig bestaansrecht als ontsluiting van de nieuw te bouwen wijken Wisselspoor en Cartesiusdriehoek. Het project bevindt zich begin 2026 in de overgang van Studiefase naar Contractvoorbereidingsfase, conform de terminologie van de TunnelAlliantie van ProRail. Voor de inpassing van de fiets- en voetgangersverbinding in de toekomstige en in de bestaande omgeving worden de ontwikkelaars van Wisselspoor en de omgeving betrokken. Voor de nieuwe speeltuin worden de kinderen uit de omgeving betrokken.
Fietsverbinding tunnel Nicolaas Beetsstraat
Deze tunnel bevindt zich begin 2026 in de Onderzoeksfase, conform de TunnelAlliantie van ProRail. Dit gebeurt in nauwe samenwerking met onder meer ProRail en de provincie Utrecht. Afstemming vindt plaats met de ontwikkelaar van het Kruisvaartkwartier. De eerste resultaten van het haalbaarheidsonderzoek zijn positief en er zijn nog meer zaken uit te zoeken. Parallel werken we aan een maatwerk plan van aanpak dat waarschijnlijk zal afwijken van de traditionele Studiefase; een aanpak die nog beter past bij de omvang van de risico’s in de verdere voorbereiding en tijdens de uitvoering van deze opgave.
Wat ga je doen?
De projectmanager spoorkruisingen en spoorbrug is vanuit Ontwikkelorganisatie Ruimte gedelegeerd opdrachtgever. De projectmanager is eindverantwoordelijk voor de aansturing én begeleiding van de projectteams, die bestaan uit professionals van onder meer Ontwikkelorganisatie Ruimte, Juridische Zaken, Business Control, Communicatie, StadsIngenieurs, externe advies- en onderzoeksbureaus, ProRail, NS en de provincie Utrecht. De projectmanager spoorkruisingen en spoorbrug is tevens integraal verantwoordelijk voor de nodige afstemming met de gebiedsteams van de gemeente Utrecht en met andere stakeholders in de omgeving waaronder bewoners, bedrijven en gebiedsontwikkelaars.
Bestuurlijke afstemming
De projectmanager spoorkruisingen en spoorbrug zorgt voor een goede procesgang van ambtelijke naar bestuurlijke besluitvorming en stelt daarvoor college- en raadsvoorstellen op. Hierbij betrekt de projectmanager de adviseurs bestuurlijke zaken en stemt af met het stafbureau. De projectmanager spreekt met de verantwoordelijke wethouder(s) in deze een-op-een in het stafoverleg. Ervaring met ambtelijke en bestuurlijke besluitvormingsprocessen en omgevingsmanagement is daarom zeer belangrijk.
Werkprocessen
We werken volgens het Utrechts Plan Proces, inclusief de Utrechtse wijze van ‘samen stad maken’, én conform het werkproces van de TunnelAlliantie van ProRail. Deze processen heeft de projectmanager spoorkruisingen en spoorbrug te integreren.
Autonomie en beoordeling
Je werkt autonoom, in beginsel met eigen middelen en richt je werkzaamheden naar eigen inzicht in. Er is geen sprake van leiding en toezicht door een leidinggevende. De beoordeling van je werkzaamheden vindt plaats op basis van het resultaat van je werkzaamheden.
Resultaat van de opdracht
Het resultaat van je werkzaamheden zijn de tussenproducten (planproducten) zoals vastgelegd in de projectcontracten van de projecten Nicolaas Beetsstraattunnel, de Boorstraattunnel en de Dom tot Damroute, met als eindresultaat de aangelegde verbindingen, brug en tunnels. De tussenresultaten en knelpunten bespreek je met de programmamanager fiets- en voetganger en de programmamanager ontwerp en realisatie mobiliteit.
Verzekeringseis
Je hebt een beroepsaansprakelijkheidsverzekering die jouw aansprakelijkheid, conform de inhuurvoorwaarden van de gemeente Utrecht, voor deze specifieke werkzaamheden dekt. Bij een gerenommeerde verzekeringsmaatschappij die deze werkzaamheden uitdrukkelijk opneemt in de polis. De polis moet je kunnen overleggen. Dit gelet op het werken aan het spoor, wat sterk verhoogde risico’s met zich meebrengt. De kosten voor deze verzekering draag je zelf.
Diversiteit en inclusie
Als gemeente Utrecht geloven wij dat een diverse organisatie zorgt voor meer innovatie, creativiteit en een betere samenwerking. Om die reden streven wij ernaar om een zo’n inclusief mogelijke organisatie te zijn.
Goed om te weten
Gesprekken zijn gepland op 20 november. Uiterlijk 13 november ontvang je bericht of je uitgenodigd bent voor een gesprek. Dit gesprek vindt fysiek plaats op het stadskantoor van de gemeente Utrecht.
Het opvragen van referenties kan in een latere fase onderdeel zijn van de procedure.
De weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag bepaalt de rangorde van de offertes op basis van prijs en kwaliteit. Hierbij hanteren we een weging van circa 25% voor het geoffreerde tarief. De kwaliteit voor circa 75%.
Wanneer de hierboven beschreven opdracht door omstandigheden niet binnen de voorziene periode kan worden afgerond behoudt Gemeente Utrecht zich in alle geval het recht voor de opdracht te verlengen tot het moment dat een zorgvuldige afronding en overdracht kan worden gerealiseerd.
De gemeente Utrecht behoudt zich het recht voor om gedurende de eerste 3 maanden na gunning, bij gebleken ongeschiktheid of tussentijdse beëindiging, de opdracht te gunnen aan de nummer 2 aanbieder of opvolgend.
Eisen
- Is kandidaat de afgelopen 2 jaar in loondienst geweest bij Gemeente Utrecht voor dezelfde/vergelijkbare werkzaamheden?
- Je beschikt over een afgeronde hbo opleiding
- Je hebt minstens 5 jaar ervaring in het bij elkaar brengen van veel verschillende stakeholders met uiteenlopende belangen in een complexe omgeving voor een gezamenlijk eindresultaat van een ingewikkelde projectopgave.
- Je hebt minstens 10 jaar projectmanagementervaring met infrastructurele projecten en met raakvlakken met gebiedsontwikkelingen
Wensen
- Je hebt bij voorkeur een combinatie van opleidingen in techniek en bedrijfskunde
- Voeg hier je CV toe. Je CV is max 3 pagina's enkelzijdig en toont een volledig overzicht van je werkzaamheden tot dusver.
- Je hebt minstens 10 jaar projectmanagementervaring met infrastructurele projecten en met raakvlakken met gebiedsontwikkelingen, en bij voorkeur binnen een grote gemeentelijke organisatie (G4). Inclusief de daarbij behorende ambtelijke en bestuurlijke besluitvormingsprocessen en omgevingsmanagement - G4 - 100.000+ - Kleinere gemeente - Geen van bovnestaande
- Je hebt bij voorkeur minimaal 5 jaar ervaring met het TunnelAlliantie werkproces van ProRail, in binnenstedelijk gebied. Je hebt een eigen visie op het vertalen van de Spoorwegwet en de concessie van het ministerie Infrastructuur en Waterstaat naar jouw werkwijze - Minder dan 3 jaar - 3 tot 5 jaar - 5 tot 7 jaar - 7 jaar of meer
- Beschrijf kort en bondig wat jouw ervaring is met ambtelijke en bestuurlijke (gemeentelijke) besluitvormingstrajecten en omgevingsparticipatie met een grootschalige projecten in de openbare ruimte