Financieel adviseur fiscaliteit

Gemeente Utrecht

Sluit op: 13 nov 2025 om 12:30
Max. Uurtarief: 120
Aantal uur per week: 32
Provincies: Utrecht
Segmenten: Financieel Economisch

Omschrijving

Soorten Inhuur: Freelance
Start datum: 1 januari 2026
Eind datum: 1 augustus 2026

Opdrachtomschrijving (taken)
In deze rol ben je verantwoordelijk voor het fiscaal verantwoord beheren van de financiële administratie en het adviseren over fiscale vraagstukken. Onderdeel van de werkzaamheden zijn aangifte en verwerking van btw, btw-compensatiefonds (BCF), werkkostenregeling (WKR) en uitbetaling bedragen aan derden (UBD). Als financieel adviseur ben je de schakel tussen fiscale vraagstukken en financiële processen.

Je taken omvatten:
- Analyseren van fiscale vraagstukken en vertalen naar administratieve aanpassingen.
- Verwerken van belastingaangiften en adviseren over fiscale kwesties.
- Uitvoeren van interne controles en indienen van benodigde aangiften.
- Bijdragen aan de belastingstrategie en het versterken van de fiscale positie van de organisatie.

Je werkt autonoom, waar mogelijk met eigen middelen en richt je werkzaamheden naar eigen inzicht in. De beoordeling van de werkzaamheden vindt plaats op basis van het resultaat van de werkzaamheden.

Resultaat van de opdracht
De opdracht is goed afgerond als er kwalitatieve adviezen zijn gegeven en de aangiftes tijdig, volledig en juist zijn gedaan.

Gesprekken
Gesprekken zijn gepland op 19 t/m 21 november. De manager neemt contact op indien je wordt uitgenodigd voor een gesprek. Dit gesprek kan fysiek of digitaal plaatsvinden.

Referenties
Het opvragen van referenties kan in een latere fase onderdeel zijn van de procedure.

Beoordeling offertes
De weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag bepaalt de rangorde van de offertes op basis van prijs en kwaliteit. Hierbij hanteren we een weging van circa 25% voor het geoffreerde tarief. De kwaliteit voor circa 75%.
Alleen de 5 hoogst scorende offertes worden nader gewogen op de kwaliteit. Indien het aantal offertes de 10 niet overstijgt, kunnen alle offertes nader op de kwaliteit beoordeeld worden.

Kans op extra plaatsing
Bij gebleken geschiktheid bestaat er een kans dat er nog een kandidaat uit deze procedure wordt aangenomen.

Verlenging opdracht
Wanneer de hierboven beschreven opdracht door omstandigheden niet binnen de voorziene periode kan worden afgerond, behoudt Gemeente Utrecht zich in alle gevallen het recht voor de opdracht te verlengen tot het moment dat een zorgvuldige afronding en overdracht kan worden gerealiseerd.

Vervanging bij ongeschiktheid
De gemeente Utrecht behoudt zich het recht voor om gedurende de eerste 3 maanden na gunning, bij gebleken ongeschiktheid of tussentijdse beëindiging, de opdracht te gunnen aan de nummer 2 aanbieder of opvolgend.

Broker per 2026
Gemeente Utrecht heeft het voornemen om per mei 2026 gebruik te maken van een broker. Indien dit voornemen wordt gerealiseerd, zullen de overeenkomsten die doorlopen na 1 november 2026 via de broker worden gehercontracteerd. De hercontractering zal in dat geval plaatsvinden in oktober/november 2026. Bij deze hercontractering blijven de inhuurtermijn en het tarief ongewijzigd.

Deze opdracht voor inhuur wordt gegund via een aanbestedingsprocedure. De opdrachtgever heeft specifieke eisen en wensen geformuleerd. Om in aanmerking te komen, dien je te voldoen aan de gestelde eisen. Daarnaast kun je extra punten verdienen door tegemoet te komen aan de wensen.

Eisen

  • Heeft u bij vraag 2.1.3. 'ZZP Rechtstreeks' ingevuld en heeft u gedurende de afgelopen 12 maanden voor meer dan 70% van de tijd (25 uren per week of 8 maanden per jaar) gewerkt als rechtstreekse zzp’er (zonder bemiddeling en/of detachering door een bureau) bij de gemeente Utrecht?
  • Is de kandidaat de afgelopen 2 jaar in loondienst geweest bij Gemeente Utrecht voor dezelfde/vergelijkbare werkzaamheden?
  • Je hebt HBO of WO werk- en denkniveau.
  • Je hebt minimaal 3 jaar ervaring met fiscale advisering in een grote organisatie.

Wensen

  • Je hebt een opleiding afgerond in fiscale economie, fiscaal recht, accountancy of bedrijfseconomie.
  • Je hebt ervaring met fiscale advisering binnen de gemeentelijke overheid.
  • Je hebt sterke analytische vaardigheden en ervaring met indirecte belastingen en belastingaangiften.
  • Je hebt ervaring met het analyseren van financiële administraties in Excel.
  • Je hebt ervaring met SAP, bij voorkeur SAP4HANA.
  • Voeg hier je CV toe. Je CV is max 3 pagina's enkelzijdig en toont een volledig overzicht van je werkzaamheden tot dusver. Het CV dient ter verificatie van de antwoorden op voorgaande vragen en wordt inhoudelijk beoordeeld op kwaliteit. Daarnaast vermeldt het CV huidige nevenfuncties (bezoldigd en onbezoldigd) zodat de vacaturehouder mogelijke belangenverstrengeling kan uitsluiten. Je CV is in het Nederlands opgesteld en in Pdf-formaat.
  • Schrijf een motivatie t.b.v. deze opdracht en ga in op het gestelde profiel. (max 1/2 A4). Graag ontvangen wij een door de kandidaat zelf geschreven motivatie.
  • Geef aan welke vorm van inhuur van toepassing is op de aangeboden kandidaat.
    • Detachering: De aangeboden kandidaat is in loondienst bij de aanbieder. Gemeente Utrecht sluit met de aanbieder een overeenkomst. De medewerker werkt tijdelijk bij Gemeente Utrecht, onder leiding en toezicht van de gemeente. De aanbieder draagt zorg voor loonafdrachten. De aanbieder heeft meerdere personen in loondienst.
    • ZZP rechtstreeks: De aangeboden kandidaat is een zzp’er en sluit rechtstreeks een overeenkomst met Gemeente Utrecht. Er is geen tussenpartij. De zzp’er voert de opdracht zelfstandig uit, zonder gezagsverhouding.
    • ZZP via tussenkomst: Een bureau stelt een zzp’er voor. De gemeente Utrecht sluit de overeenkomst met het bureau (niet met de zzp’er). De zzp’er voert zelfstandig de opdracht uit. Het bureau regelt de contracten met de zzp’er volgens de Wet DBA.
    • DGA: De aangeboden kandidaat is DGA en werkt via zijn/haar eigen BV. Gemeente Utrecht sluit de overeenkomst met de BV. De DGA voert zelfstandig de opdracht uit.
    LET OP: Gemeente Utrecht gaat alleen een overeenkomst aan met de aanbieder. We verwachten dat u als aanbieder deze informatie naar waarheid invult. Wanneer informatie incorrect is ingevuld, kan de offerte gediskwalificeerd worden.
  • Is de aangeboden kandidaat een zzp’er en wordt deze rechtstreeks voorgesteld (zonder bemiddeling en/of detachering door een bureau)? Indien 'JA' wordt ingevuld bij deze vraag, dan ga je akkoord met onderstaande 7 zzp-voorwaarden en ga je akkoord met periodieke controles hierop, die minimaal één keer per 6 maanden door de gemeente zullen worden geïnitieerd.
    • De zzp’er werkt maximaal 70% van de gewerkte uren per jaar voor dezelfde klant of opdrachtgever (maximaal 25 uren per week of maximaal 8 maanden per jaar);
    • De zzp’er heeft minimaal 3 klanten of opdrachtgevers per jaar;
    • De zzp’er is zelfstandig wat betreft uitvoering van werk;
    • De zzp’er maakt gebruik van eigen materiaal (laptop, telefoon etc.);
    • De zzp’er is vervangbaar (bijv. in geval van uitval of ziekte);
    • De zzp’er factureert (en krijgt geen loonbetaling of anderszins een vergoeding);
    • De zzp’er krijgt niet doorbetaald voor niet-gewerkte uren (bijv. in geval van vakantie).

Reageer op opdracht

Toegestane typen: : .pdf, .doc, .docx