Senior Projectmanager Informatievoorziening

Tweede Kamer der Staten-Generaal

Sluit op: 10 nov 2025 om 10:00
Max. Uurtarief: 142
Aantal uur per week: 32
Provincies: Zuid-Holland
Segmenten: ICT Informatievoorziening

Omschrijving

Soorten Inhuur: Detachering
Start datum: 8 december 2025
Eind datum: 8 december 2026

Let op: Dit is een detacheringsopdracht

Deze opdracht valt onder detachering en is niet geschikt om als zzp'er uit te voeren in overeenstemming met de Wet DBA.

Senior Projectmanager Informatievoorziening
Opdrachtgever: Tweede Kamer der Staten-Generaal
Locatie: Den Haag/remote
Uren per week: 32
Periode: 12 maanden met optie tot verlenging
Startdatum: 8 dec 2025

De opdracht
De senior projectleider is verantwoordelijk voor het realiseren van actieve openbaarmaking. Dit project is van strategisch belang voor de organisatie, mede vanwege de naleving van de Wet open overheid (Woo) en de duurzame toegankelijkheid van parlementaire en bedrijfsvoeringgegevens. Het project Actieve Openbaarmaking bestaat uit de volgende onderdelen:

Inrichten en operationeel maken van een ‘verwerkingsstraat’ (als basisvoorziening) die Kamerbreed wordt ingezet voor alle vormen van openbaarmaking dus zowel de actieve openbaarmaking van verplichte categorieën (parlementaire en bedrijfsvoeringgegevens) alsmede de actieve openbaarmaking op basis van een inzetverplichting en documenten die passief openbaar worden gemaakt. Dit omvat het begeleiden en inrichten van het proces en de technische ondersteuning waarbij selecteren, lakken en toegankelijk maken van parlementaire documenten, in lijn met de Wet open overheid (Woo) wordt gerealiseerd.

Actieve openbaarmaking van de verplichte categorieën vanuit de Woo. Actief sturen op de uitvoering van de gefaseerde openbaarmaking van documenten volgens de tijdslijnen vanuit het Rijk. Dit omvat bijdragen aan de ontwikkeling van de benodigde infrastructuur en procesmatige ondersteuning.

Taken en verantwoordelijkheden
De senior projectleider IV beschikt over diepgaande kennis en ervaring die essentieel is voor het succesvol uitvoeren van het project Actief Openbaar Maken.

1. Wetten en regelgeving omtrent de openbaarheid in relatie tot de Wet open overheid
Diepgaande kennis van de Wet open overheid (Woo): De projectleider heeft uitgebreide ervaring met de Woo, specifiek met betrekking tot de implementatie van actieve openbaarmaking, inclusief juridische en technische aspecten.

2. Ervaring met complexe IT-architecturen
IT-infrastructuur en PSA: De projectleider heeft specifieke ervaring met het ontwerpen en implementeren van IT-architecturen en systemen en heeft specialistische kennis van complexe applicatielandschappen en systeemintegraties die benodigd zijn voor het ontwerpen en implementeren van een openbaarmakingsketen, van bronsystemen tot publicatie op de website van de Tweede Kamer.

3. Specialistische projectmanagementervaring in politieke en bestuurlijke omgevingen
Stakeholdermanagement op hoog politiek niveau: De projectleider heeft bewezen ervaring met het managen van stakeholders op het hoogste niveau, inclusief bestuurders en beleidsmakers binnen overheidsinstellingen. Dit omvat het navigeren in complexe politieke en bestuurlijke omgevingen, waarbij verschillende belangen en wettelijke vereisten moeten worden afgewogen en het voorbereiden van besluitvorming over de inhoudelijke en operationele aspecten van het project.

Leidinggeven aan multidisciplinaire teams: De projectmanager heeft ervaring met het aansturen van teams bestaande uit experts zoals juridische adviseurs, IT-specialisten, functioneel beheerders en archiveringsexperts, specifiek binnen de context van de overheid.

Projectmanagement: Opstellen en bewaken van de projectplanning, risicomanagement, budgettering en resourceplanning.

Deze opdracht voor inhuur wordt gegund via een aanbestedingsprocedure. De opdrachtgever heeft specifieke eisen en wensen geformuleerd. Om in aanmerking te komen, dien je te voldoen aan de gestelde eisen. Daarnaast kun je extra punten verdienen door tegemoet te komen aan de wensen.

Eisen

  • HBO+ werk- en denkniveau
  • Minimaal 4 jaar aantoonbare kennis van en ervaring met projectmanagement op gebied van informatievoorziening en informatiehuishouding
  • Minimaal 2 jaar ervaring met werken bij de overheid
  • Prince2 Practitioner, IPMA-C en/of Lean Green of Black Belt gecertificeerd
  • Alleen CV’s in de Nederlandse taal worden in behandeling genomen
  • CV + motivatie in één PDF-bestand
  • Contactgegevens kandidaat (e-mailadres + telefoonnummer + woonplaats) vermelden
  • Beschikbaarheid (startdatum & aantal uren per week) vermelden
  • Het is niet toegestaan om medewerkers in loondienst van een ander bureau voor te stellen
  • ZZP is niet toegestaan voor deze rol

Wensen

  • Diepgaande kennis van de Wet open overheid (Woo), specifiek met betrekking tot de implementatie van actieve openbaarmaking, inclusief juridische en technische aspecten
  • Specifieke ervaring met het ontwerpen en implementeren van IT-architecturen en systemen, en specialistische kennis van complexe applicatielandschappen en systeemintegraties die benodigd zijn voor het ontwerpen en implementeren van een openbaarmakingsketen, van bronsystemen tot publicatie op de website van de Tweede Kamer
  • Bewezen ervaring met het managen van stakeholders op het hoogste niveau, inclusief bestuurders en beleidsmakers binnen overheidsinstellingen, en het navigeren in complexe politieke en bestuurlijke omgevingen waarbij verschillende belangen en wettelijke vereisten moeten worden afgewogen
  • Ervaring met het voorbereiden van besluitvorming over de inhoudelijke en operationele aspecten van projecten
  • Ervaring met het aansturen van multidisciplinaire teams bestaande uit experts zoals juridische adviseurs, IT-specialisten, functioneel beheerders en archiveringsexperts, specifiek binnen de context van de overheid
  • Ervaring met het opstellen en bewaken van de projectplanning, risicomanagement, budgettering en resourceplanning

Reageer op opdracht

Toegestane typen: : .pdf, .doc, .docx