Juridisch adviseur omgevingsrecht

Gemeente Amstelveen

Sluit op: 17 nov 2025 om 07:00
Max. Uurtarief: 100
Aantal uur per week: 32
Provincies: Noord-Holland
Segmenten: Juridisch

Omschrijving

Soorten Inhuur: Detachering
Start datum: 8 december 2025
Eind datum: 30 april 2026

Let op: Dit is een detacheringsopdracht

Deze opdracht valt onder detachering en is niet geschikt om als zzp'er uit te voeren in overeenstemming met de Wet DBA.

In verband met een zwangerschapsverlof is Gemeente Amstelveen op zoek naar een Juridisch Adviseur Omgevingsrecht.
Het team Omgevingsplan & -Vergunningen maakt deel uit van de afdeling Stedelijk Ontwikkeling van de gemeente Amstelveen. Deze afdeling kenmerkt zich als dynamisch, dienstverlenend en ondernemend. Samen met je collega’s zorg je voor een goed verloop van de (ruimtelijke) processen waarbij de belangen van de burger en de gemeente centraal staan.

Werkzaamheden
Als Juridisch Adviseur Omgevingsrecht houd je je bezig met het volgende:

  • Toetsen van vergunningsbeschikkingen, procedure en de bijbehorende stukken.
  • Vertegenwoordigen van het college in bezwaarzaken op omgevingsvergunningen, legesbeschikkingen en woonvergunningen en -ontheffingen.
  • Fungeren als vraagbaak voor collega's.
  • Adviseren op ad-hoc vragen van het bestuur.

Duur opdracht
De opdracht loopt tot 1 mei 2026. Er is een mogelijkheid tot verlenging. Deze verlenging wordt voor afloop van de opdracht besproken en de exacte duur is nu nog niet bekend.

Kandidaatomschrijving

  • Een afgerond HBO/WO opleiding NL Recht
  • Minimaal 3 jaar werkervaring als Juridisch Adviseur op het gebied van WABO/Omgevingswet.
  • Werkervaring als Juridisch adviseur bij een gemeente en/of Omgevingsdienst.
  • Minimaal 3 jaar werkervaring met het toetsen en adviseren van vergunningen.
  • Werkervaring op het gebied van milieu en wonen.
  • Werkervaring op het gebied van Wet Open Overheid.
  • Werkervaring met digitale (zaak)systeem Rx. Mission (voorheen Squit XO).

Competenties
Als Juridisch Adviseur Omgevingsrecht beschik je over de volgende competenties:

  • Zorgvuldig
  • Oog voor details
  • Analytisch
  • Prioriteren
  • Snel schakelen
In Amstelveen werken we samen, zijn we betrokken en werken we oplossingsgericht. Dit zijn onze kernwaarden en passen bij de manier waarop jij je werkzaamheden uitvoert. Bovenstaande competenties worden tijdens het gesprek beoordeeld door de gemeente.

Referentie
Het checken van referenties kan onderdeel zijn van de procedure. Bij de gevraagde werkervaring, onder het onderdeel ‘eisen’, is het opgeven van een referentie vereist. Onder een referentie wordt het volgende verstaan: de naam en contactgegevens van een teamleider/leidinggevende van een recente opdrachtgever, die relevant is voor de uitgevraagde opdracht, zoals opgesteld door Gemeente Amstelveen.

VOG
Iedereen die bij de gemeente Amstelveen of Aalsmeer komt werken moet vóór aanvang van zijn werkzaamheden een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) overleggen. De gemeente geeft aan waarop gescreend moet worden door het Centraal Orgaan Verklaring Omtrent Gedrag. Dit is afhankelijk van de werkzaamheden die uitgevoerd gaan worden. De gemeente stuurt de nieuwe collega een e-mail met een link waarmee hij/zij de nieuwe aanvraag voor een VOG af kan ronden.

Interviewplanning
De top 3 van kandidaten wordt door de gemeente Amstelveen uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek. De gesprekken vinden plaats op 20 november tussen 9.00 en 12.00 uur op het raadhuis van gemeente Amstelveen. De kandidaat dient op deze datum en dit tijdsblok beschikbaar te zijn.

Toelichting op rooster
Dagen in overleg.

Deze opdracht voor inhuur wordt gegund via een aanbestedingsprocedure. De opdrachtgever heeft specifieke eisen en wensen geformuleerd. Om in aanmerking te komen, dien je te voldoen aan de gestelde eisen. Daarnaast kun je extra punten verdienen door tegemoet te komen aan de wensen.

Eisen

  • Werkervaring: Op CV aantoonbaar minimaal 3 jaar werkervaring als juridisch adviseur op het gebied van Wabo / Omgevingsrecht, opgedaan in de afgelopen 5 jaar. Referentie vereist
  • Werkervaring: Op CV aantoonbaar minimaal 3 jaar werkervaring als juridisch adviseur binnen een gemeente of omgevingsdienst, opgedaan in de afgelopen 5 jaar. Referentie vereist
  • Werkervaring: Op cv aantoonbaar werkervaring met het toetsen en adviseren van vergunningen, opgedaan in de afgelopen 5 jaar. Graag geel arceren waar deze ervaring is opgedaan. Referentie vereist
  • Opleiding: Op CV aantoonbaar minimaal een afgeronde bachelor HBO opleiding NL Recht.

Wensen

  • Werkervaring: Op cv aantoonbaar werkervaring als juridisch adviseur omgevingsrecht met specialisme milieu en/of wonen, opgedaan in de afgelopen 4 jaar.
  • Werkervaring: Op cv aantoonbaar werkervaring op het gebied van Wet Open Overheid, opgedaan in de afgelopen 4 jaar.
  • Systeemkennis: Op cv aantoonbaar werkervaring met digitale (zaak)systeem Rx. Mission (voorheen Squit XO), opgedaan in de afgelopen 4 jaar.

Reageer op opdracht

Toegestane typen: : .pdf, .doc, .docx