Junior communicatie adviseur

Metropoolregio Eindhoven

Sluit op: 21 nov 2025 om 09:00
Max. Uurtarief: 85
Aantal uur per week: 24
Provincies: Noord-Brabant
Segmenten: Voorlichting en Communicatie

Omschrijving

Soorten Inhuur: Freelance
Start datum: 5 januari 2026
Eind datum: 31 december 2026

Projectomschrijving
Brainport Bereikbaar zoekt een junior communicatieadviseur binnen het marketing- en communicatieteam. In deze rol help je mobiliteitsprojecten in de regio te introduceren en het gebruik ervan te stimuleren. Ook ondersteun je de strategisch communicatieadviseurs en beheer je diverse online kanalen.

Projecten en opgaven
Projecten en opgaven waar jij vanuit jouw rol en expertise aan bijdraagt, zijn bijvoorbeeld:

  • Het inspireren en adviseren van werkgevers en bedrijven om hun werknemers en bezoekers slim te laten reizen;
  • Het stimuleren van samenrijden en duurzaam deelvervoer;
  • Het aanmoedigen van inwoners en forenzen om vaker te fietsen;
  • De communicatie rondom innovatieve vervoersconcepten, zoals een liftzuil of speciale bus;
  • Daarnaast draag je bij aan de algemene programmacommunicatie van Brainport Bereikbaar. Denk aan het opstellen van de nieuwsbrief, het bijhouden van social media en het mede-organiseren van bijeenkomsten.

Taken en verantwoordelijkheden
Als junior communicatieadviseur werk je samen met je collega’s van het communicatieteam aan verschillende activiteiten:

  • Beheren en analyseren van online marketingkanalen, zoals de website, nieuwsbrief en sociale media;
  • Schrijven en redigeren van artikelen en andere content voor uiteenlopende communicatiekanalen;
  • Uitvoeren van communicatieplannen voor nieuwe mobiliteitsoplossingen;
  • Verzorgen van communicatie en logistiek rondom bijeenkomsten en evenementen;
  • Briefen en aansturen van externe bureaus, fotografen en videomakers bij de productie van communicatiemiddelen;
  • Afnemen van korte interviews met werkgevers, forensen en partners voor verhalen en publicaties.

Communicatie en rapportage
De junior communicatieadviseur rapporteert over voortgang en resultaten aan de regisseur marketing, communicatie en gedrag. Eens per kwartaal vindt een voortgangsoverleg plaats. Bij vragen of knelpunten in de uitvoering wordt direct afgestemd met de regisseur.

Beëindigingsvoorwaarden
De opdracht eindigt uiterlijk 31 december 2026, of eerder wanneer het afgesproken resultaat is behaald. Indien voortgang of kwaliteit onvoldoende blijkt uit de kwartaalrapportages, behoudt de opdrachtgever het recht de overeenkomst tussentijds te beëindigen. De opzegtermijn bedraagt één maand.

Uitvoering van het werk
Het werk wordt volledig zelfstandig ingericht, verantwoording achteraf op basis van behaalde doelen. De junior communicatieadviseur werkt zowel op locatie als online (geen vaste werktijden). Brainport Bereikbaar heeft een kantoorruimte in Eindhoven (Melt TQ gebouw), waar opdrachtnemer minimaal één keer per week wordt verwacht.

Middelen
Als opdrachtnemer maak je gebruik van je eigen ICT-middelen (o.a. laptop en telefoon). Opdrachtgever zorgt voor een Office365-account o.a. ter ondersteuning van de samenwerking in het programma.

Kandidaatomschrijving
Kennis

  • Afgeronde hbo-opleiding op het gebied van communicatie of marketing;
  • Kennis van en interesse in thema’s zoals mobiliteit, gedragsverandering en duurzaamheid;
  • Snel in staat om je weg te vinden binnen een programmaorganisatie en samen te werken met diverse partners.
Ervaring
  • Minimaal 2 jaar werkervaring als communicatieprofessional;
  • Ervaring met online marketing, contentcreatie en het organiseren van bijeenkomsten of evenementen;
  • Ervaring met het schrijven en redigeren van teksten voor web, nieuwsbrief en sociale media;
  • Ervaring met werken in de Brainportregio of aan projecten op het gebied van slimme mobiliteit is een pré.
Competenties
  • Je bent zelfstandig, nauwkeurig en proactief, met een ondernemende instelling;
  • Je weet communicatieplannen te vertalen naar praktische uitvoering en resultaten;
  • Je hebt organisatietalent en houdt overzicht, ook bij meerdere projecten tegelijk;
  • Je schrijft helder, foutloos en kunt goed improviseren;
  • Je bent creatief in woord en beeld, en denkt mee over nieuwe invalshoeken en middelen.

Interviewplanning
De MRE wenst snel te kunnen schakelen en is derhalve op zoek naar iemand die per 5-1-2026 beschikbaar is voor gemiddeld 24 uur per week. Interviews staan gepland op woensdag 26 november 2025 (n.t.b. door opdrachtgever digitaal of fysiek in Eindhoven). Het betreft een inhuuropdracht voor 12 maanden en loopt van 5 januari 2026 tot en met 31 december 2026. De MRE houdt de mogelijkheid open om deze periode met 2x 12 maanden te verlengen.

Deze opdracht voor inhuur wordt gegund via een aanbestedingsprocedure. De opdrachtgever heeft specifieke eisen en wensen geformuleerd. Om in aanmerking te komen, dien je te voldoen aan de gestelde eisen. Daarnaast kun je extra punten verdienen door tegemoet te komen aan de wensen.

Eisen

  • Afgeronde hbo-opleiding op het gebied van communicatie, marketing of een vergelijkbare richting.
  • Beschikbaar voor 24 uur per week vanaf 5 januari 2026. Is vanaf de start van de contractperiode 24 uur per week beschikbaar.
  • Aanwezigheid in de regio en/of op kantoor. Minimaal 1 dag per week voor Brainport Bereikbaar in de regio en/of op kantoor werkzaam.
  • Selectiegesprek: beschikbaarheid op 26 november a.s. Selectiegesprek: agenda technische beschikbaarheid op 26 november a.s.
  • Minimaal 2 jaar werkervaring. Minimaal twee jaar aantoonbare werkervaring als communicatieprofessional.
  • Relevante werkervaring. Aantoonbare ervaring met online marketing en communicatie (zoals website, nieuwsbrief en sociale media).

Wensen

  • Opleiding en expertise: De kandidaat:
    • Heeft inzicht in hoe communicatie en campagnes kunnen bijdragen aan gedragsverandering en duurzame mobiliteit.
    • Begrijpt de samenhang tussen mobiliteit, bereikbaarheid en regionale ontwikkeling in een groeiende regio.
    • Weet hoe verschillende communicatiekanalen effectief kunnen worden ingezet voor doelgroepgerichte campagnes en programmacommunicatie.
  • Ervaring: De kandidaat heeft ervaring met:
    • Het schrijven, redigeren en publiceren van content voor online en offline kanalen.
    • Het ondersteunen en uitvoeren van communicatieactiviteiten, zoals bijeenkomsten, evenementen en online campagnes.
    • Het samenwerken met interne collega’s en externe bureaus bij de productie van communicatiemiddelen en campagnes.
  • Interview: Bij deze opdracht worden na de eerste selectieronde met een aantal partijen interviews afgenomen. Deze wegen mee in de uiteindelijke beoordeling. Het gesprek zal verder ingaan op:
    • Kennis van en interesse in thema’s zoals mobiliteit, gedragsverandering en duurzaamheid.
    • Snel in staat om je weg te vinden binnen een programmaorganisatie en samen te werken met diverse partners.
    • Ervaring: Ervaring met online marketing, contentcreatie en het organiseren van bijeenkomsten of evenementen.
    • Ervaring met het schrijven en redigeren van teksten voor web, nieuwsbrief en sociale media.
    • Ervaring met werken in de Brainportregio of aan projecten op het gebied van slimme mobiliteit (dit is een pré).
    • Competenties: Werkt planmatig en zorgvuldig en bewaakt de voortgang en kwaliteit van eigen werkzaamheden. Communiceert helder en foutloos, denkt creatief mee over vorm en inhoud en weet informatie begrijpelijk over te brengen. Is proactief, flexibel en samenwerkingsgericht, en draagt enthousiast bij aan teamdoelen en projecten.

Reageer op opdracht

Toegestane typen: : .pdf, .doc, .docx